printlogo


کد خبر: 247386تاریخ: 1401/1/21 00:00
دور دنیا

دیدار باسیل و فرنجیه با سیدحسن نصرالله
دبیر کل حزب‌الله لبنان بر سر سفره افطار میزبان جبران باسیل و سلیمان فرنجیه بود. «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان روز جمعه ششم ماه مبارک رمضان بر سفره افطار میزبان «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان بود. به گزارش العهد، این دیدار فرصت مناسبی برای گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و اوضاع سیاسی لبنان و منطقه بود. 
***
پارلمان پاکستان باز هم رأی عدم اعتماد به عمران‌خان را به تعویق انداخت
جلسه سرنوشت‌ساز مجلس ملی پاکستان دیروز (شنبه) برای بررسی درخواست عدم اعتماد به عمران خان، نخست‌وزیر فعلی این کشور از سوی احزاب اپوزیسیون از سر گرفته شد اما رای‌گیری به تعویق افتاد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، پارلمان پاکستان قرار بود درباره درخواست اپوزیسیون این کشور برای رأی عدم اعتماد و برکناری عمران خان از سمت نخست‌وزیری رای‌گیری کند؛ آن هم چند روز پس از آنکه جلوی تلاشی مشابه گرفته شد. در آغاز جلسه دیروز پارلمان پاکستان درگیری‌های شدید لفظی میان نمایندگان مخالفت و موافق رای عدم اعتماد به عمران خان رخ داد. رئیس مجلس ملی پاکستان این جلسه را بعد از درگیری‌های لفظی که ۳۰ دقیقه به طول انجامید، به تعویق انداخت. 
عمران خان در این جلسه حاضر نشد. عمران خان تاکید دارد که او برای حفاظت از حاکمیت کشورش مبارزه خواهد کرد و از حامیانش خواسته تا در اعتراض به خواست مخالفانش برای برکناری او به خیابان‌ها بیایند. دیوان عالی پاکستان پنجشنبه گذشته حکم داد که اقدام عمران خان در یکشنبه گذشته در جلوگیری از برگزاری جلسه رای عدم اعتماد و انحلال پارلمان مغایر قانون اساسی بوده و دستور داد پارلمان مجددا کارش را از سر بگیرد. 
***
زلنسکی: پشیمان هستیم که زرادخانه هسته‌ای خود را واگذار کردیم
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت این کشور از واگذار کردن زرادخانه هسته‌ای خود پشیمان بوده اما به دنبال سلاح هسته‌ای نیز نیست. وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «مذاکرات تنها راه توقف خونریزی‌هاست». زلنسکی اضافه کرد: «جنگ هنوز به پایان نرسیده و مناطق زیادی در اوکراین تحت اشغال قرار دارند». رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «کشورهای متعددی آمادگی خود را برای آنکه تضمین‌کننده امنیت در اوکراین باشند، ابراز داشته‌اند». وی ادامه داد: «نظامیان ما در ماریوپل تا آخرین فشنگ مقاومت خواهند کرد و هرگز تسلیم نخواهند شد». زلنسکی مدعی شد «روس‌ها به غیرنظامیان در ماریوپل اجازه نمی‌دهند به غذا و دارو دسترسی پیدا کنند». رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «روس‌ها هر روز بهانه جدیدی مطرح می‌کنند تا مانع از آن شوند که کشتی‌های ترکیه‌ای غیرنظامیان در ماریوپل را منتقل کنند». وی به مذاکرات با روسیه نیز اشاره کرد و گفت: «مذاکرات متوقف نیست اما آرام بوده و تاکنون هیچ نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است». 
***
حشدالشعبی: 
گروه‌های مقاومت تا اخراج کامل آمریکا سلاح‌شان را زمین نمی‌گذارند
«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی عراق در گفت‌‌وگو با کانال الشرقیه عراق با بیان اینکه گروه‌های مسلح مقاومت در عراق مشکلی در تحویل همه سلاح‌های خود ندارند، گفت: این امر تا پس از تشکیل دولت جدید و خروج نیروهای آمریکایی از کشور اتفاق نخواهد افتاد. الفیاض همچنین تاکید کرد که حشدالشعبی پیش‌تر با درخواست مقتدا صدر، رهبر جریان صدر موافقت کرده که خواستار تحویل سلاح گروه‌های مقاومت به سازمان حشدالشعبی در عرض چند ماه شده بود. مقتدا صدر در جریان رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید عراق موضوع تحویل سلاح گروه‌های مقاومت در ازای مشارکت حشدالشعبی در کابینه را مطرح کرده بود. الفیاض گفت: گروه‌های مقاومت ارتباطی با دولت یا سازمان حشدالشعبی عراق ندارند بلکه کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت یک نهاد معنوی است که اعلام موجودیت کرده و عملیات‌های مشخصی را انجام می‌دهد و هیچ تداخلی بین حشدالشعبی و این گروه‌ها نیست. او افزود: ممکن است بین نیروهای حشدالشعبی با نیروهای مقاومت اشتراکات فردی وجود داشته باشد اما هیچ ارتباط مستقیمی بین آنها وجود ندارد و حشدالشعبی با صدور بیانیه‌هایی هر گونه ارتباط خود را با هر عملیات که گروه‌های مقاومت انجام دهند اعلام کرده است.

Page Generated in 0/0055 sec