printlogo


کد خبر: 247432تاریخ: 1401/1/22 00:00
رسانه کنگره آمریکا:
اسرائیل جدید زلنسکی جای خطرناکی است!

شبکه هیل، ارگان کنگره آمریکا دیروز به تحلیل اظهارات جنجالی اخیر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درباره تبدیل این کشور به یک اسرائیل دیگر پرداخت. «کیتی هالپر» روزنامه‌نگار آمریکایی در این شبکه تلویزیونی ادعاهای اخیر زلنسکی مبنی بر اینکه دولت اوکراین قصد دارد از مدل رژیم صهیونیستی پیروی کرده و به ‌جای تبدیل شدن به کشوری بی‌طرف مانند سوییس، به کشوری تماماً نظامی تبدیل شود را زیر ذره‌بین قرار داد. 
رئیس جمهور یهودی اوکراین که از یک مافیای صهیونیستی یهودیان تندرو در دونباس (شرق) برخاسته، در حالی چنین لافی‌ زده که رژیم صهیونیستی در روزهایی که از جنگ اوکراین می‌گذرد عملا دولت کی‌یف را که نزدیک‌ترین روابط را با تل‌آویو داشت به حال خود رها کرده است. نیاز شدید اسرائیلی‌ها به حمایت سیاسی روسیه در مقابل تهدید بزرگ محور مقاومت در منطقه و همچنین منابع مالی سرشار الیگارش‌های یهودی روسیه که به فلسطین اشغالی سرازیر شده‌اند، باعث شده رژیم صهیونیستی نقش یک «یهودای خائن» را در قبال اوکراین جنگ‌زده ایفا کند، نه یک «مکابی جنگجو». 
کار به جایی رسید که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در روزهای نخست تهاجم روسیه به اوکراین فعالانه میان مسکو و کی‌یف رایزنی می‌کرد، به زلنسکی پیشنهاد داد بدون قید و شرط تسلیم پوتین شود تا غائله جنگ بخوابد. این یک اهانت از سوی طرف اسرائیلی تلقی شد. سپس رژیم صهیونیستی با ادامه این سیاست موذیانه، از ارسال تجهیزات جنگی موثر برای نظامیان اوکراین اجتناب کرد، آن هم به رغم نقش فعال ارتش عبری و مستشاران صهیونیست در آموزش و تجهیز ارتش اوکراین در روزهای پیش از آغاز جنگ اوکراین. 
با ادامه اشغال و بحران اوکراین، کار کی‌یف و تل‌آویو به مرحله جنگ لفظی هم رفت و ۲ رژیم تا احضار سفرای یکدیگر نیز پیش رفتند. کار به جایی رسید که هفته گذشته، سفیر اوکراین در تل آویو جلسه سخنرانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «یائیر لاپید» را در اعتراض به مواضع دولت او در قبال کشورش ترک کرد. 
همچنین در روزهای اخیر رژیم تل‌آویو درخواست اوکراین برای دریافت سامانه‌ موشکی گنبد آهنین را رد کرده و اجازه نداد آمریکایی‌ها هم خشاب‌های این سامانه را به این کشور ارسال کنند. 
از طرف دیگر بنیاد صهیونیستی یادبود هولوکاست در بیت‌المقدس اشغالی، با وجود همه فشارها برای حمایت از دولت اوکراین، حاضر به این کار نشد، چرا که کی‌یف به شکلی آشکار از نیروهای نئونازی در ساختار ارتش خود بهره می‌برد. 
با همه اینها رئیس‌جمهور اوکراین که بارها خود را دوست نزدیک اسرائیل معرفی کرده پنجم آوریل ضمن این ادعا که کشورش را به یک اسرائیل جدید تبدیل می‌کند، گفت: «تعجبی نخواهد داشت که نیروهای مسلح و گارد ملی ما در تمام ادارات، مغازه‌ها و سینماها حضور داشته باشند و تمام مردم سلاح در دست داشته باشند. اطمینان دارم مساله امنیت ظرف 10 سال آینده اولویت شماره یک ما خواهد بود». 
اشاره زلنسکی به ‌عنوان کسی که خود را مرید اسرائیل معرفی می‌کند، به وضعیت کنونی در فلسطین اشغالی است که در آن شهرک‌نشینان آزادانه سلاح حمل می‌کنند و همواره جوی امنیتی بر آن حاکم است. 
کیتی هالپر، کارشناس شبکه تلویزیونی هیل اما حرف‌های زلنسکی را چنین تحلیل می‌کند: «جالب این است که می‌توان فهمید که چرا او می‌گوید باید ارتش داشت اما عجیب این است که چنین فرهنگ مسلحانه افراطی را شکل داده یا ایجاد آن را پیش‌بینی می‌کند». 
به گفته این تحلیلگر آمریکایی، زلنسکی با این اظهارات قصد دارد این پیام را به آمریکا مخابره کند که می‌تواند متحد باارزشی برای واشنگتن باشد. 
او در این ‌باره می‌گوید: «فکر می‌کنم او تلاش می‌کند این پیام را به ایالات متحده و اسرائیل برساند که می‌تواند متحد موثری باشد. او احتمالاً در حال ارسال پیامی است به مخاطب آمریکایی، مخاطب اسرائیلی و شاید جماعت راستگرای اوکراین که باید آنها را راضی کند. همچنین به وضوح این پیام را مخابره می‌کند که قرار نیست از مواضع خود عقب‌نشینی کند».
با این حال خانم هالپر معتقد است تصویری که زلنسکی از اوکراین پس از جنگ همانند فلسطین اشغالی ارائه می‌دهد، تصویری از یک جای خطرناک است. او می‌گوید: «تصور قدم زدن مردم اسلحه به دست در سوپرمارکت‌ها و سینماها، روش عجیبی برای به تصویر کشیدن چنین پیامی است». 
 
* دیدار جانسون با زلنسکی در کی‌یف
پایتخت اوکراین روز شنبه شاهد حضور متوالی سومین مقام ارشد اروپایی از زمان رفع حصر کی‌یف توسط قوای روس بود. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا در سفر به این شهر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. پیش از او، «اورسولا فون در لاین» و «جوزف بورل» رئیس کمیسیون و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرده بودند. جانسون در دیدار با زلنسکی از آماده‌سازی بسته جدیدی از کمک‌های مالی و نظامی لندن خبر داد. طبق گفته مقامات انگلیسی ۱۲۰ خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی جدید ضد کشتی به اوکراین تحویل داده خواهد شد. اوایل این هفته نیز دولت بریتانیا از انتقال تجهیزات نظامی به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند به اوکراین خبر داده بود. همچنین انگلیس یک وام‌ ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین می‌دهد. همزمان با سفر بوریس جانسون به کی‌یف یک کنفرانس بین‌المللی برای کمک به آوارگان جنگی اوکراین در ورشو، پایتخت لهستان برگزار شد. به گفته فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس متعهد شدند ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به آوارگان و جنگ‌زدگان اوکراینی کمک کنند که سهم آلمان به تنهایی 425 میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه خواهد بود. 

Page Generated in 0/0073 sec