printlogo


کد خبر: 247435تاریخ: 1401/1/22 00:00
مقایسه رفتارهای سرمربی‌های ما با مربیان حرفه‌ای در فوتبال جهان
احترام واژه گمشده

حسین باقرشاهی: فوتبال ایران میدان جنگ شده و شاید تنها چیزی که در آن نمی‌بینیم بحث فنی است. همه به هم حمله می‌کنند و تصورشان این است اگر ساکت بمانند سرشان بریده می‌شود... دیشب تیم‌های منچسترسیتی و لیورپول در یک بازی سرنوشت‌ساز به مصاف هم رفتند، دیداری که تاثیر فراوانی روی مشخص شدن قهرمان این فصل رقابت‌های لیگ انگلیس داشت. اما یک نگاه ساده به کنفرانس خبری پپ گواردیولا و یورگن کلوپ حاوی نکات بسیار زیادی است؛ سرمربیانی که به دنبال نتیجه گرفتن درون زمین هستند و جنگ را به خارج از میدان نمی‌کشند. بدون تردید زیباترین بخش صحبت‌های ۲ سرمربی به احترامی که نسبت به یکدیگر قائل هستند مربوط می‌شود. ابتدا کنفرانس کلوپ برگزار شد و او درباره پپ این چنین لب به تمجید گشود: «پپ بهترین سرمربی دنیای فوتبال است و همه روی این قضیه اتفاق نظر داریم. نمی‌فهمم چگونه می‌توانید درباره او تردیدهایی داشته باشید». پپ گواردیولا هم در پاسخ به صحبت‌های کلوپ گفت: «اینطور نیست. از کلوپ خیلی ممنونم اما من بهترین سرمربی جهان نیستم. دوست دارم بگویم من بهترینم اما نیستم. لیورپول را بابت کارهایی که کرده‌اند، تحسین می‌کنم. آنها تیم خیلی خوبی هستند و از این رقابت لذت می‌برم. کلوپ کاری کرده تا جهان فوتبال به جای بهتری تبدیل شود». ۲ سرمربی در بهترین لیگ جهان این چنین از یکدیگر تعریف می‌کنند و اجازه می‌دهند مسائل فنی نتیجه بازی را رقم بزند. 
 
* سکوت کنیم، سرمان بریده می‌شود!
حالا این صحبت‌ها را با حرف‌های سرمربیان ۲ تیم پرطرفدار ایران مقایسه کنید. اگر کسی لیگ ایران را دنبال نکند تصور می‌کند اینجا لیگ بی‌نوایان است. همه ارکان ۲ باشگاه در تمام صحبت‌های‌شان می‌گویند عده‌ای نمی‌خواهند آنها نتیجه بگیرند و مظلوم واقع شده‌اند! از مدیران ۲ تیم در بخش‌های مختلف باشگاه بگیرید تا سرمربیان و هواداران. یکی از سرمربیان با کنایه به دیگری می‌گوید اگر من چنین می‌کردم دارم می‌زدند و دیگری هم در پاسخ بیان می‌کند اعضای تیم حریف زیاد حرف می‌زنند و همین موضوع باعث می‌شود گاف بدهند. نیازی به نوشتن نیست، حرف‌های سرمربیان را کنار هم بگذارید، قضاوت با خودتان! فوتبال ایران میدان جنگ شده و شاید تنها چیزی که در آن نمی‌بینیم بحث فنی است. همه به هم حمله می‌کنند و تصورشان این است اگر ساکت بمانند سرشان بریده می‌شود! فضایی که حتی برای هواداران هم خسته‌کننده شده است. هر چند صفحات هواداری همیشه کری می‌خوانند ولی فضایی که اعضای ۲ تیم با شکایت و شکایت‌کشی و بیانیه‌نویسی ایجاد کرده‌اند باعث شده حتی صدای هواداران هم دربیاید. 
 
* اصلاحی که نیاز است
اگر بازیکنان، سرمربیان و مدیران باشگاه‌های ما رقابت‌های اروپایی را دنبال نمی‌کنند اشکالی ندارد اما ‌ای کاش حداقل ذره‌ای از رفتارهای آنها را بررسی کنند و الگو بردارند. مسیری که در حال حاضر فوتبال ایران و مربیان جوان ما در پیش گرفته‌اند بسیار اشتباه است و در نهایت به ترکستان ختم می‌شود؛ این مسیر باید اصلاح شود و نباید شاهد چنین رفتارها و صحبت‌هایی از سوی سرمربیان 2 تیم باشیم. به هر حال امیدواریم روزی فرا برسد که مسائل فنی فوتبال ایران بر حاشیه‌های آن بچربد و اگر هم ایرادی از یک سرمربی بابت مسائل فنی گرفته می‌شود، او تصور نکند همه می‌خواهند زمین‌شان بزنند و دشمن آنها هستند. 
 
* بیانیه‌ها جز تنش چیزی برای فوتبال ندارد
پیشکسوت آبی‌پوشان می‌گوید بیانیه‌نویس‌ها با هر قصدی این کار را می‌کنند، حاصل کارشان چیزی جز ایجاد اخلال در نظام فوتبال نیست. 
محمد نوری درباره التهاب موجود در محیط فوتبال اظهار داشت: قبل از هر چیز درباره صحبت‌های فرهاد مجیدی که گفت بازیکنان استقلال را ممنوع‌المصاحبه کرده باید بگویم عملکردش کاملا درست بود و حتی می‌توانم بگویم ای ‌کاش زودتر وارد عمل می‌شد. من بیانیه‌نویسی را تایید نمی‌کنم، نه برای استقلال و نه برای پرسپولیس و باید هرچه زودتر بیانیه‌نویسی در فوتبال تعطیل شود. بیانیه‌‌‌نویس‌ها با هر قصد و نیتی این کار را بکنند، حاصل عملکردشان چیزی جز ایجاد تنش در فضای فوتبال نیست. بویژه الان که بار دیگر پای تماشاگران به ورزشگاه‌ها باز شده و این تنش‌ها ممکن است در ورزشگاه‌ها منجر به اتفاقات ناگوار شود. وی افزود: شنیده‌ام کمیته اخلاق هم برخی مدیران ۲ باشگاه را به همین دلیل دعوت کرده و امیدوارم در نهایت این اتفاقات منجر به تلطیف فضای فوتبال شود. پیشکسوت آبی‌پوشان درباره دیدار این تیم مقابل نساجی در جام حذفی بیان داشت: استقلالی‌ها باید به طور کلی لیگ و صدرنشینی در آن را فراموش کرده و با ذهنی آماده برای بازی حذفی به میدان بروند. پر واضح است که فضای جام حذفی با فضای لیگ تفاوت دارد و هر ۸ تیمی که در این مرحله حضور دارند به اندازه هم شانس قهرمانی دارند و هیچ تیمی نمی‌خواهد این شانس را براحتی از دست بدهد. حتی میزبانی هم در جام‌های حذفی با اینکه تاثیرگذار است اما کاملا تعیین‌کننده نیست و تنها چیزی که می‌تواند ضامن موفقیت یک تیم در جام حذفی شود ذهن برنده است. نوری خاطرنشان کرد: در ۲ فصل گذشته استقلال ۲ بار به فینال جام حذفی رسیده که هر ۲ بار در رسیدن به قهرمانی ناکام شده و به همین دلیل انگیزه آنها در این فصل برای قهرمانی در جام حذفی زیاد است. 
***
    خسروی: آنقدر فحاشی کرده‌اند که نمی‌توانم صفحه‌ام را بخوانم     
عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال نسبت به صحبت‌ها و درخواست سرمربی پرسپولیس واکنش نشان داد. علی خسروی درباره هجمه‌های اخیر علیه داوران فوتبال کشورمان اظهار داشت: صدور بیانیه‌ و اعتراض به داوری در کشور ما همیشه و حتی 40 سال پیش که من داوری را شروع کردم وجود داشته اما این اواخر خیلی زیاد شده است. برخی عزیزان رسانه‌ای که در باشگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند می‌خواهند خیلی پول‌شان حلال باشد و خیلی زحمت می‌کشند اما اینگونه نیست، زیرا بیانیه نوشتن جو ایجاد می‌کند. وی افزود: پدر و مادر من فوت کرده‌اند و زن و بچه دارم. از 25 اسفند تاکنون طرفداران استقلال و پرسپولیس بالای 100 هزار فحش ناموس به من داده‌اند. این فحاشی‌ها به دلیل بیانیه نوشتن همین دوستان رسانه‌ای است. یک کارشناسی داوری هستم و آنچه می‌بینم را باید بگویم. مگر می‌توانم چیزی بگویم که یک عده خوش‌شان بیاید یا نیاید؟ عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اظهار نظر یحیی گل‌محمدی مبنی بر اینکه معلوم است علی خسروی به دلیل عضویت در این کمیته از داور داربی دفاع می‌کند، گفت: چه ربطی دارد؟ هفته‌ای یک بار در برنامه‌های تلویزیونی کارشناسی می‌کنم. مگر می‌توانم واقعیت را نگویم و الکی بگویم داور باید پنالتی می‌گرفت. در این وضعیت مردم حرف مرا قبول نمی‌کنند. من به دلیل عضویت در کمیته داوران سخت‌گیرتر هستم، زیرا داوری که انتخاب می‌شود باید آبروی ما را هم حفظ کند. خسروی افزود: یحیی گل‌محمدی را دوست دارم و برای او سوت زده‌ام. خیلی آرامش داشت و نمی‌دانم چرا در این مدت این مدلی رفتار می‌کند؟ حتی خودم به آقا یحیی پیشنهاد دادم او، افشین پیروانی و حمید مطهری را دعوت کنیم تا درباره بازی‌ها بیایند در کمیته داوران بنشینند و صحنه‌ها را بررسی کنیم. وی درباره اینکه یحیی گل‌محمدی درخواست کرده شهرآورد را با هم ببینند تا مشخص شود خسروی حق را به او می‌دهد یا سیدعلی، گفت: سن من از گل‌محمدی بیشتر است اما عقل او بیشتر از من است. هر جا خواست من با اعضای کمیته داوران یا تنهایی می‌رویم می‌نشینیم و رسانه‌ای و زنده بازی را بررسی می‌کنیم. می‌گویم در صحنه تعویض پرسپولیس در داربی گروه داوری مقصر بود. سیدعلی چه گناهی کرده بود که به خاطر آن مشت به سینه‌اش بخورد. او اصلا در جریان نبود. عضو کمیته داوران تاکید کرد: اتفاقی که در صحنه تعویض کنار زمین افتاد درست بود، زیرا باید کارت تعویض ثبت می‌شد. اگر بازیکن بدون ثبت کارتش به درون زمین می‌رفت و 5 ثانیه بعد سکته می‌کرد، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد. در آن حالت می‌گفتند به چه مجوزی بازیکنی که رنگش سفید بود، درون زمین فرستادید. باید کارت تعویض ثبت شود. مثلا من امشب به رادیو تهران دعوت هستم. برای ورود به رادیو اجازه مرا از 5 حوزه می‌گیرند. حتی برای ورود به محل کار خودم در شهرداری که اکنون در آن نشسته‌ام نیز اجازه گرفته‌ام.

Page Generated in 0/0066 sec