printlogo


کد خبر: 247442تاریخ: 1401/1/22 00:00
معاونت بهداشت وزارت بهداشت: 52 درصد مردم در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند و میانگین رعایت پروتکل‌ها در سراسر کشور کاهش یافته است
مرگ تدر یجی ما‌ها!
34 شهرستان در وضعیت قرمز، 69 شهرستان در وضعیت نارنجی و 291 شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند

گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد به‌رغم بازگشایی مدارس و ازسرگیری آموزش‌های حضوری، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به حدود 51 درصد کاهش یافته است و همچنین 52 درصد مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، چند روزی است که کارشناسان و مقامات حوزه سلامت از احتمال وقوع موج هفتم کرونا در هفته اول اردیبهشت‌ماه خبر می‌دهند. هرچند میزان مرگ‌ومیر ناشی از موج هفتم کمتر از موج قبلی خواهد بود اما آنطور که پیش‌بینی شده است آمار ابتلا و بستری را افزایش خواهد داد.
در این شرایط، بدترین خبر و اتفاق را باید بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست. آنطور که معاونت بهداشت وزارت بهداشت گزارش داده، میانگین رعایت پروتکل‌ها در سراسر کشور با چند درصد کاهش در مقایسه با گزارش پیشین، به حدود 51 درصد رسیده که موجب نگرانی مدیران و کارشناسان نظام سلامت شده است.
بنا به اعلام مهر، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ (۱۳ تا ۲۰ فروردین‌‌ماه)، همچنان پایین و بالغ بر 51.62 درصد بوده است.
رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر 55.60 درصد اعلام شده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با 70.41 درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان تهران با 47.42 درصد بوده است.
همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۳ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر 55.60 بوده است که دانشگاه‌ها با 97.44 درصد بیشترین میزان رعایت و مراکز ورزشی با 50.23 درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.
میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی از ۱۰ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر 48.63 درصد بوده که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با 65.82 درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به مازندران با 40.24 درصد است.
همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت‌گیرندگان از ۳ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر 48.63 درصد اعلام شده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به دانشگاه‌ها با 94.87 درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به نانوایی‌ها با 41.31 درصد است.
میانگین درصد رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی از ۱۰ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱نیز 49.71 درصد بوده که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با 62.20 درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به لرستان با 37.61 درصد بوده است.
همچنین میانگین درصد رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۳ تا ۱۷ فروردین امسال 49.71 درصد بوده که دانشگاه‌ها با 92.31 درصد بیشترین میزان رعایت و تالارهای پذیرایی با 42.29 درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.
میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور از ۳ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ نیز 54.74 درصد بوده است. دانشگاه‌ها با 94.87 درصد رعایت تهویه مناسب در بالاترین سطح رعایت و مراکز ورزشی با 48.75 درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.
 
* نوسان مرگ‌ومیر کرونایی!
این روزها بسیاری از مردم بویژه خانواده‌های دارای سالمند و فرزند دانش‌آموز به صورت لحظه‌ای پیگیر آمار فوت و ابتلا به کرونا هستند تا بتوانند درباره حضور خود یا اعضای خانواده‌شان در فضای عمومی جامعه تصمیم‌گیری کنند اما مروری بر تعداد فوت و ابتلا در روزهای گذشته نشان می‌دهد این آمار از روند ثابت، مشخص و قابل پیش‌بینی برخوردار نیست.
در چند روز اخیر تعداد فوتی‌های کرونا بین 30، 40 و 50 جابه‌جا شده است؛ یک روز چند نفر به آمار فوتی‌ها اضافه و یک روز از این آمار کاسته می‌شود. تعداد مبتلایان جدید و بستری‌های روزانه نیز هر چند ابتدا روند صعودی داشت اما در ۳ روز گذشته گاهی کاهش و گاهی افزایش یافته است.
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۱ فروردین‌ ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۸۹۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و 384 نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۴۳ نفر رسید.
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 39 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۰ هزار و ۶۱۶ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران کرونایی هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که یکهزار و ۵۵۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۶۱۹ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
گفتنی است در حال حاضر 34 شهرستان در وضعیت قرمز، 69 شهرستان در وضعیت نارنجی، 291 شهرستان در وضعیت زرد و 54 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۷ هزار و ۵۲۲ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۲۰۱ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۷۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۹۷ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۹۴ هزار و ۲۰۵ دوز  واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
***
وزیر بهداشت در آیین تکریم خادمان سلامت نوروزی:دید و بازدیدها را مرهون واکسیناسیون هستیم
وزیر بهداشت گفت: امسال شاهد شادی مردم بعد از ۲ سال همه‌گیری کرونا بودیم و مسافرت و دید و بازدیدهای نوروز مرهون واکسیناسیون و زحمات خادمان سلامت است. بهرام عین‌اللهی در مراسم قدردانی و تکریم خادمان سلامت نوروزی که در مرکز همایش رازی برگزار شد، اظهار داشت: اکنون به تزریق حدود ۱۴۸ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور رسیده‌ایم و این نشان می‌دهد که سلامت مردم برای ما بسیار اهمیت دارد. 
وی با اشاره به اینکه پوشش وسیع واکسیناسیون علیه کرونا در دولت سیزدهم شادی و لبخند را در مردم به وجود آورد، ادامه داد: در ایام نوروز، خدمات اورژانس، بهداشت و درمان در مناطق صعب‌العبور، جاده‌ها و شهرها توسط همکاران ارائه شد و زحمات زیادی کشیدند. 
وزیر بهداشت افزود: وظیفه داریم در شرایط موجود خدمات اورژانس به‌روز شود و با مدیریت موجود این کار به‌سرعت انجام خواهد شد. 
وی در ادامه با بیان این مطلب که خط قرمز ما تعارض منافع است، تاکید کرد: سلامت مردم را به هیچ قیمتی قربانی نخواهیم کرد. 
عین‌اللهی در ادامه به وضعیت بازار دارویی کشور اشاره کرد و گفت: مجلس حدود ۳ میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت داده که یک میلیارد از سال قبل بیشتر است، بنابراین امسال قطعا کمبود دارو نخواهیم داشت. 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مساله اصلی ما تأمین داروهای ضروری مردم است، افزود: برای داروهای بیماران خاص بودجه خوبی تخصیص داده شده است که امیدواریم بتوانیم از این بیماران حمایت خوبی داشته باشیم. 
وی گفت: اکنون بعد از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی هنوز تعداد زیادی از مردم بیمه نیستند اما امسال قطعا همه مردم را تحت پوشش بیمه همگانی قرار می‌دهیم که اعتبار آن نیز پیش‌بینی شده است. 
وزیر بهداشت همچنین به موضوع صادرات واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و افزود: تاکنون به نیکاراگوئه واکسن صادر کرده‌ایم و ۱۰ کشور آفریقایی هم خواهان واکسن ما هستند اما هنوز صادر نشده است. 
عین‌اللهی گفت: تقاضا برای واکسن ایران زیاد است اما به اندازه‌ای که بتوانیم صادر می‌کنیم. فعلا قرار است ۴ میلیون دوز صادرات واکسن داشته باشیم.

Page Generated in 0/0057 sec