printlogo


کد خبر: 247445تاریخ: 1401/1/22 00:00
اخبار

اصلاح تعیین نرخ کرایه مترو در شورای شهر تهران
اعضای شورای شهر تهران ۲ فوریت اصلاح تعیین نرخ حمل‌و‌نقل عمومی را به تصویب رساندند. عضو شورای شهر تهران در تشریح ۲ فوریت اصلاح تعیین نرخ حمل‌و‌نقل عمومی گفت: در زمان بررسی لایحه نرخ بلیت مترو عبارتی سهوا حذف شد و حالا که کارکنان متروی تهران می‌خواهند دستگاه‌های‌شان را براساس نرخ جدیدی که از اول اردیبهشت اجرایی می‌شود تنظیم کنند به مشکل خورده‌اند. بر همین اساس یک لایحه دوفوریتی به شورا آمده تا با قید فوریت بررسی شود که تا اول اردیبهشت که کرایه‌های جدید اعمال می‌شود، عملیاتی شود. جعفر تشکری‌هاشمی افزود: بر مبنای لایحه مقرر شده بود کارت بلیت بر مبنای میزان پیمایش متغیر باشد، یعنی هر چه پیمایش کمتر باشد مبلغ کمتر شود و بر این اساس ۲۰ درصد از مبلغ بلیت تک‌سفره به عنوان حداکثر مبلغ کاهشی برای سفرهای کوتاه که حدود ۵۰۰ تومان است در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: یعنی هنگام ثبت ورود توسط مسافران دارای کارت بلیت مبلغ‌دار کمترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار از اعتبار آنها کسر می‌شود و هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده ما‌به‌التفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت‌شان کسر می‌شود. همچنین در صورتی که دارندگان کارت بلیت مبلغ‌دار هنگام خروج بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند یا بیش از ۲ ساعت از ثبت ورود آنها گذشته باشد باید ما‌به‌التفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار از اعتبارشان کم شود. 
***
وضعیت قرمز کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه پایتخت
دیروز در حالی که کیفیت هوای پایتخت ۱۳۱ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود، کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه در شرایط قرمز قرار داشت. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز کیفیت هوا در ایستگاه‌های شریف، پاسداران، شهرداری منطقه ۴، دانشگاه علم و صنعت، ژئوفیزیک، دانشگاه تهران، شهرداری منطقه ۱۱، پارک رازی، میدان امام خمینی، پارک شکوفه، شهرداری منطقه ۱۵، مسعودیه، پارک سلامت، شادآباد، شهرداری منطقه ۱۹، شهرری، فرمانداری شهر ری، شهرداری منطقه ۲۱ و شهرک چشمه در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه، دانشگاه شهید بهشتی، شهرداری منطقه ۲، پونک، تربیت مدرس، ستاد بحران، گلبرگ، پیروزی و شهرداری منطقه ۲۲ نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. در مجموع کیفیت هوا در هیچ ایستگاهی قابل قبول گزارش نشد. دیروز ایستگاه شهرک چشمه (منطقه ۲۲) با شاخص ۱۷۲ آلوده‌ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران بود. همچنین دیروز در ایستگاه‌های سوهانک، شهرداری منطقه ۱۲ و میدان فتح ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به عنوان آلاینده شاخص ثبت نشد. 
***
امدادرسانی به بیش از ۴۵۰۰ نفر در حوادث جوی نوروز
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه به بیش از ۴۵۰۰ نفر از متاثران حوادث جوی در ایام نوروز امدادرسانی شده است، از وقوع بیشترین حوادث جوی در استان آذربایجان شرقی در ایام نوروز خبر داد. مهدی ولی‌پور افزود: در مدت اجرای طرح ملی امداد و نجات ۱۴۰۱ که در سراسر کشور انجام شد، ماموریت و عملیات‌های متعددی در راستای امدادرسانی به متأثران از حوادث جوی توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات ۴۵۵۰ نفر شهروند گرفتار و اعزام ۱۷ مصدوم به مراکز درمانی شده است. وی با اشاره به اینکه ۱۳۵ نفر نیز از کانون‌های خطر به مناطق امن منتقل شدند، تصریح کرد: بیشترین ماموریت‌های مربوط به حوادث جوی در ایام نوروز در استان آذربایجان شرقی با امدادرسانی به ۱۰۷۶ نفر بود که ۲۴ درصد از کل امدادرسانی‌های جوی کشور را به خود اختصاص داده است. پس از استان آذربایجان شرقی، استان مازندران با امدادرسانی به ۸۳۷ نفر و اختصاص ۱۸ درصد از کل امدادرسانی‌ها و استان آذربایجان غربی با امدادرسانی به ۸۱۵ نفر و اختصاص حدود ۱۷ درصد از کل ماموریت‌ها، در رده‌های بعدی قرار دارند. 
***
هشدار نسبت به افزایش موارد سرخک در کشور
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، نسبت به افزایش موارد بیماری سرخک در کشور هشدار داد. سیدمحسن زهرایی درباره بیماری سرخک گفت: این بیماری در میان کودکان خطرناک است و در جریان همه‌گیری‌ها می‌تواند یک تا ۵ درصد مرگ ایجاد کند. وی ادامه داد: خطر سرخک در افرادی که سوءتغذیه و کمبود ویتامین دارند، خیلی جدی‌تر از سایرین است و عوارض طولانی‌مدت دارد و غیر از مرگ می‌تواند منجر به سینه‌پهلوی شدید، عفونت مغزی و نابینایی شود و در گروه سنی بالا نیز در صورتی که ایمن نباشند، عوارض جدی خواهد داشت. رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که چنانچه کودکان واکسن نزده باشند، چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: به خانواده‌ها با ۳ هدف هشدار می‌دهیم به دلیل اینکه به واکسیناسیون کودکان خود اهمیت دهند و چنانچه واکسیناسیون به طور کامل انجام شده، نگران نباشند؛ اگر کامل نیست سریع‌تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنند. توصیه دوم به جامعه پزشکی است و باید متوجه باشند که بیماری سرخک از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شود و در حال حاضر بر اساس گزارش‌های رسیده در استان‌های تهران، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و یزد مواردی مشاهده شده به همین دلیل جامعه پزشکی باید حواس‌شان باشد اگر مورد مشکوکی در این باره دیدند، برای جلوگیری از انتشار بیماری به مراکز بهداشتی اطلاع دهند.

Page Generated in 0/0049 sec