printlogo


کد خبر: 247449تاریخ: 1401/1/22 00:00
ثبت بالاترین ارزش صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های پس از انقلاب در کارنامه دولت سیزدهم
جهش صادرات در 1400
در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۸ درصدی صادرات به بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار تجارت خارجی دست یافتیم

دولت سیزدهم پس از اینکه سکان اداره کشور را به دست گرفت، در جهت بازگرداندن اقتصاد ایران به ریل خود و استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقداماتی را انجام داد و با توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجارت منطقه‌ای توانست صادرات غیرنفتی را به بالاترین رقم پس از انقلاب برساند.
آمارها نشان می‌دهد اقتصاد کشور در دهه 90 به‌ جای حرکت رو به ‌جلو، عقب‌گرد داشته است. بر اساس آمارها، قدرت خرید مردم به قبل از دهه 90 بازگشته و بازسازی آن حداقل به ۶سال زمان با رشد اقتصادی 8 درصد نیاز دارد.
دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت تولید و توسعه تجارت خارجی اقدامات مقدماتی انجام داد؛ توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه در دستور کار این دولت قرار گرفت و نخستین گام دولت، حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای (بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری) بود. دولت توسعه روابط تجاری منطقه‌ای را جزو اولویت‌ها دولت عنوان کرده بود که این موضوع منجر به امضای موافقتنامه‌های بی‌شماری در جهت بهبود وضعیت شد.
در دستور کار بودن توسعه روابط تجاری منطقه‌ای و افزایش مبادلات با همسایگان در سال ۱۴۰۰ باعث رشد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور شد به طوری که ارزش صادرات کالاهای ایرانی به ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که بیش از ۳۱میلیارد دلار آن در زمان ۷ ماه عملکرد دولت سیزدهم رخ داد.
تجارت خارجی کشور در سال گذشته از ۱۰۱ میلیارد دلار گذشت. این مهم در حالی محقق شد که ۸۴ درصد واردات، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز تولید بود و از سوی دیگر تولید با صادرات نیز رونق می‌گیرد و از رکود خارجی می‌شود که این موارد منجر به رشد 5.7 درصدی اقتصاد ایران در پاییز گذشته شد.
اما دولت سیزدهم در راستای اقدامات خود، رکوردی دیگر نیز ثبت کرد به طوری که سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۸ درصدی صادرات و دستیابی به بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار تجارت خارجی، بالاترین میزان صادرات غیرنفتی در دوره پس از انقلاب نیز به ثبت رسید و تجارت در مسیر توسعه قرار گرفت.
رشد صادرات کالاهای ایرانی در حالی سال گذشته با اقدامات دولت سیزدهم محقق شد که صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال‌های پس از اجرای برجام و کاهش تحریم‌ها بیشتر بوده است که نشان از جهت‌گیری درست دولت دارد، در حالی‌ که دولت قبل از این ظرفیت چشم‌پوشی می‌کرد.
آمارها نشان می‌دهد صادرات پس از انقلاب سال ۹۶ به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید و بالاترین آمار صادراتی سال ۹۸ با حدود ۴۱ میلیارد دلار رقم خورد اما در ۷ ماه عملکرد دولت سیزدهم در سال 1400، صادرات به بیش از ۴۸ میلیارد دلار رسید که بیشتر میزان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

Page Generated in 0/0040 sec