printlogo


کد خبر: 247450تاریخ: 1401/1/22 00:00
اخبار

دلار به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شد
قیمت فروش دلار دیروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۲۶۵ تومان اعلام شد که نسبت به روز پیش از آن ۴۷ تومان کاهش یافت. قیمت دلار در بازار آزاد نیز به ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و به این ترتیب به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شد. 
***
ابلاغ «قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» به دولت 
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برای اجرا ابلاغ کرد. 
این قانون که در قالب لایحه در سال ۱۳۹۴ به مجلس ارائه شده بود با نهایی شدن بررسی‌های لازم در جلسه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسید و با تایید شورای نگهبان آماده اجرا خواهد بود. 
در الحاقیه جدید این قانون آمده که هر گاه کالایی به موجب صلاحین قانونی، بر اساس مصوبات هیات‌وزیران یا سایر مراجع قانونی در فهرست ممنوعیت صادرات و واردات قرار بگیرد، در حکم کالای مجاز مشروط است و مجازات قاچاق آن حداکثر مجازات مربوط به کالای مجاز مشروط است. در رابطه با کالای اضافی یا غیر هم‌نوع یا غیر همنام، هر گونه مغایرت به هر نحو چه قبل و چه بعد از ترخیص، قاچاق محسوب می‌شود. 
در این قانون همچنین در رابطه با تعریف قاچاقچی حرفه‌ای اعلام شده شخصی که بیش از ۳ بار مرتکب قاچاق شده، صرف نظر از اینکه در هر مرتبه تحت تعقیب قرار گرفته یا خیر، در صورتی که ارزش کالای قاچاق در هر مرتبه بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد، قاچاقچی حرفه‌ای محسوب می‌شود. 
***
مبلغ اقساط وام نهضت ملی مسکن ماهانه ۳ تا ۴ میلیون تومان است
معاون وزیر راه‌وشهرسازی از امکان بازپرداخت بلندمدت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: مبلغ اقساط ماهانه بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است. 
مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن حداکثر ۲۰ سال است که می‌تواند به انتخاب متقاضی دوره بازپرداخت کوتاه‌تر هم باشد و تعیین‌کننده مبلغ اقساط نیز مدت زمان بازپرداخت آن است. در همین راستا معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: پرداخت اقساط در این طرح به صورت بلندمدت ماهانه 3 تا ۴ میلیون تومان در مدت زمان ۱۰ تا ۲۰ سال است. علیرضا جعفری بیان‌ داشت: طبق سیاست اولیه وزارت راه‌وشهرسازی در راستای به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها، تلاش شد هزینه زمین از قیمت واحدها حذف شود؛ این در حالی است که برخی اراضی خارج از محدوده و الحاقی نیاز به آماده‌سازی در ابعاد زیربنایی و روبنایی دارد که کمی حائز ملاحظه خواهد بود. 
جعفری گفت: میزان واریزی وجه اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان است و عملیات اجرایی پروژه‌ها پس از واریز این وجه و کمک تسهیلات در نظر گرفته شده (در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای اطراف تهران و کلانشهرهای اصلی و مادر ۴۰۰ میلیون تومان و مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان) آغاز خواهد شد. 
***
معاون بانک مرکزی:
نحوه تعامل با رمزارزها در مراحل نهایی و تصویب است
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: موضوع رمزارزها سه‌شنبه ۱۶ فروردین در جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال تقریبا جمع‌بندی شده و آماده ارائه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصویب است. 
مهران محرمیان درباره آخرین تصمیمات بانک مرکزی در برخورد با موضوع رمزارزها اظهار کرد: درباره ۲ موضوع رمزارزها یعنی تبادل و نگهداری همزمان در کارگروه اقتصاد دیجیتال پیگیری می‌شود که این وظیفه به معاونت اقتصادی دولت سپرده شده و بانک مرکزی مانند برخی وزارتخانه‌های عضوی از این کارگروه است و پیشنهادهای خود را ارائه کرده است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: ما در بانک مرکزی معتقدیم اولاً نباید خیلی به این قضیه (رمزارزها) دامن ‌زده شود، به خاطر اینکه دامن زدن کامل به این مساله می‌تواند حاکمیت پولی کشور را دچار مشکل کند. در عین حال برای بهره‌مند شدن کشور از بحث تکنولوژی بلاکچین هم نمی‌شود همه این فضا را بست و گفت هیچ کس در این حوزه فعالیت نکند. محرمیان ادامه داد: در کل الان این موضوع نهایی شده که با وزارت صمت و با محوریت سامانه جامع تجارت از رمزارز استخراج شده در کشور برای واردات استفاده شود. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره تصویب قانون ثبت ملی داده‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تبادل اطلاعات و داده‌ها چالش خیلی بزرگی است که بیشترین وقت این معاونت صرف آن می‌شود اما مصوبه روز چهارشنبه ۱۷ فروردین مجلس شورای اسلامی یک اتفاق مثبت و قدم رو به جلویی بود. 

Page Generated in 0/0063 sec