printlogo


کد خبر: 247453تاریخ: 1401/1/22 00:00
اخبار

بومی‌سازی سامانه‌های پدافندی موجب شکست انحصار شد
فرمانده نیروی پدافند هوایی از مرکز آموزش درجه‌داری حضرت علی‌اکبر(ع) پدافند هوایی اراک بازدید کرد. امیر علیرضا صباحی‌فرد در این بازدید در جمع هنرآموزان و سربازان این مرکز به تشریح تاریخچه پدافند هوایی و نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات مختلف دوران جنگ تحمیلی پرداخت و با اشاره به کارنامه درخشان پدافند هوایی در 8 سال دفاع‌مقدس گفت: هیچ عملیات موفقی در 8 سال دفاع‌مقدس انجام نشده مگر اینکه پدافند هوایی در آن نقش موثر داشته است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: امروز وظایف نیروی پدافند هوایی در مقایسه با 8 سال دفاع‌مقدس بسیار با اهمیت‌تر است، چرا که در دفاع‌مقدس ما در وضعیت جنگی بودیم و احتمال حمله را انتظار داشتیم ولی هم‌اکنون که در زمان صلح هستیم، باید با هوشیاری و دقت بیشتر آسمان کشور را ۲۴ ساعته و در ۳۶۰ درجه رصد کنیم. باید توجه داشته باشیم که در حوزه پدافندی کوچک‌ترین غفلت، خساراتی به دنبال دارد که جبران‌ناپذیر است. امیر صباحی‌فرد افزود: امروز اقتدار نیروی پدافند هوایی سبب شده است که دشمن با وجود بهره‌مندی از بهترین هواپیماها و تجهیزات جرأت جسارت به مرزهای کشورمان را نداشته باشد. وی با اشاره به بومی‌سازی سامانه‌های پدافندی گفت: بومی‌سازی سامانه‌های پدافندی نقطه قوتی است که موجب شده انحصار ساخت این سامانه‌ها را از کشورهای قدرتمند بگیریم و خوداتکا شویم. 
***
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای بخش لاینفک نیاز کشور است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فراموش نکنیم که ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای امری فانتزی نیست، بلکه بخشی لاینفک و ضروری نیاز کشور است، زیرا پس از موج چند ساله‌ای که برای تبلیغ تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر ایجاد شد حالا کشور‌های اروپایی خود به این واقعیت رسیده‌اند که گریزی از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای نیست. بهروز کمالوندی افزود: روز ملی فناوری هسته‌ای ۱۶ سال پس از نخستین دستیابی ایران به امکان غنی‌سازی اورانیوم در حالی گرامی ‌داشته شد که جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها بر چرخه سوخت هسته‌ای کاملا مسلط شده است، بلکه در دیگر حوزه‌های مربوط با فناوری هسته‌ای نیز پیشرفت‌های بسیاری شده است. وی ادامه داد: اگر چه در سال‌های گذشته تمرکز تحولات و اخبار بر موضوع غنی‌سازی سوخت سبب القای این نگاه شده که فناوری هسته‌ای منحصر به سانتریفیوژ‌هاست اما باید گفت که این تنها بخش کوچکی از این صنعت و امکانی است که در اختیار کشور و مردم قرار می‌دهد. به طور کلی پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای ایران را می‌توان در 4 حوزه کاربرد پرتوها، انرژی، تولید سوخت و تحقیق و توسعه دسته‌بندی کرد. 
کمالوندی درباره ضرورت بهره‌گیری از سوخت هسته‌ای گفت: از این میان اگر چه در نمای نخست تولید رادیوداروها، استفاده از فناوری هسته‌ای در کشاورزی و صنعت نزدیک‌ترین و بی‌واسطه‌ترین کاربرد‌های این صنعت در زندگی روزمره مردم است اما نمی‌توان از ضرورت بهره‌گیری از سوخت هسته‌ای برای تولید انرژی برق و تأثیر غیرقابل انکار آن عبور کرد. 
وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای امری فانتزی نیست، بلکه بخشی لاینفک و ضروری از نیاز کشور است، زیرا پس از موج چند ساله‌ای که برای تبلیغ تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر ایجاد شد حالا کشور‌های اروپایی خود به این واقعیت رسیده‌اند که گریزی از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای نیست. 
***
اعتراض ایران به برخورد غیرانسانی پلیس دانمارک با پناهجوی ایرانی
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ضمن اعلام مراتب اعتراض خود درباره برخورد فیزیکی خشونت‌آمیز ماموران دانمارک با تبعه ایرانی، از مقامات ذی‌ربط دانمارکی خواست ضمن توقف این قبیل اقدامات ضد‌بشری، از اعمال استانداردهای دوگانه نسبت به اتباع کشورها خودداری کنند. کاظم غریب‌آبادی طی نامه‌ای به «ماتیاس تسفایه»، وزیر مهاجرت دانمارک، نسبت به برخورد خشونت‌آمیز و غیرانسانی پلیس این کشور با یک زن پناهجوی ایرانی اعتراض کرد. غریب‌آبادی در این نامه بازگرداندن این زن ایرانی پناهجو به همراه دو فرزندش و جدا کردن وی از فرزند یک ساله‌اش را که به همراه پدرش در دانمارک ماندگار شده است و اعمال خشونت و رفتار غیرانسانی علیه وی را نقض تعهدات دانمارک در حوزه حقوق کودک، منع خشونت علیه زنان و همچنین نقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی درباره ممنوعیت آزار و شکنجه و رفتارهای خلاف انسانی یا ترذیلی خواند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «فیلم‌ها و تصاویر منتشره نشان می‌دهد ۴ نفر این تبعه ایرانی را به صورت خشونت‌آمیز روی زمین نگاه داشته و سر او را به روی سنگفرش گرفته‌اند. فردی با لباس شخصی نیز از داخل خودرو دستبند و پابند می‌آورد تا به وسیله آن، زن را از تحرک بازدارد. برخی گزارش‌ها حاکی است که این برخورد در مقابل چشمان فرزندان خردسال این زن صورت گرفته است». 
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ضمن اعلام مراتب اعتراض خود درباره برخورد فیزیکی خشونت‌آمیز مأموران دانمارک با این تبعه ایرانی، از وزیر مهاجرت و سایر مقامات ذی‌ربط دانمارکی خواست ضمن توقف این قبیل اقدامات ضد بشری، از اعمال استانداردهای دوگانه نسبت به اتباع کشورها خودداری کرده و در جهت جبران خسارات مادی و معنوی وارده به این قربانی خشونت، اقدام و از اخراج اجباری وی ممانعت به عمل آورند. 

Page Generated in 0/0057 sec