پلیس در تصادف بهبهان، تصادف نورآباد و دیگر حوادث، سهم خودروساز را مشخص کرد و اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند پلیس نهادهای بالادستی آنها را به عنوان مقصر اعلام خواهد کرد.
به گزارش «وطنامروز»، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: برخی خودروها در تصادفات طوری مچاله میشوند که سرنشینان آنها حتی امکان خروج و نجات جانشان را ندارند. ما تا چه زمان باید تصادفات دلخراشی داشته باشیم که خودروها در صحنه تصادفات مچاله شده یا آتش میگیرند؟
سردار سیدکمال هادیانفر افزود: در طرح نوروزی امسال به طور میانگین حدود 42 نفر را در هر روز بر اثر تصادفات از دست دادیم که این رقم در سال گذشته 53 نفر بود. همچنین امسال بیش از 509 میلیون تردد بین شهرها ثبت شده است.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای ایمنی خودروهای داخلی گفت: در تصادفات منجر به فوت و جراحت در نوروز امسال، سهم خودروهای داخلی 86 درصد بود که رکورددار این تصادفات، پژو 405، پژو پارس یا پژو 206 و در مرحله بعد پراید بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: جدیترین موضوع این است که تمام دستگاههای مسؤول در حوزه ایمنی تردد و کاهش تصادفات پای کار بیایند، همچنین با هدفگذاری منطقی و عملیاتی در برنامه هفتم توسعه به دنبال کاهش 50 درصدی تصادفات فوتی هستیم و علاوه بر این، بحث هوشمندسازی پلیس در دستور کار قرار دارد.
هادیانفر اظهار داشت: نقش راننده در تصادفات نقشی انکارناپذیر است اما نباید فراموش کنیم راننده با هر سطح مهارت و گواهینامه یک انسان است که پشت فرمان نشسته و ایجاد هر حادثه برای یک انسان متصور است؛ ممکن است دچار سرگیجه یا بیهوشی شود یا حتی بیاحتیاطی داشته باشد اما در تمام دنیا یک راه نجات در تصادف برای رانندگان پیشبینی شده و آن هم بحث ایمنی وسیله نقلیه است.
وی افزود: ساخت خودرو با پلتفرم، آلیاژ و فلز مشخص یا ضخامت آنها یا آپشنهای خودرو مانند کیسه هوا، کمربند و ترمز ABS نجاتدهنده راننده یا سرنشینان است، در حالی که این موارد در خودروهای داخلی دچار مشکل است.
رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: تا کی باید هر روز گزارش خوانده و ببینیم یا بشنویم که تصادف، آتشسوزی خودرو و مرگ هموطنان را داشتهایم.
* خودروهای ما کدام ویژگی را دارند؛ زیبایی یا امنیت؟!
سردار هادیانفر با بیان مزایای خودروهای ایمن که عبارتند از زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزانقیمت بودن، به طرح این سوال پرداخت و گفت: واقعا کدام یک از خودروهای داخلی ما این مزیتها را دارند؟
وی ادامه داد: اگر چه همه باید از تولید داخل حمایت کنند اما تولید داخل نیز باید کیفی و ایمن باشد. اکنون چه کسی بر استاندارد بودن قطعات خودرو نظارت میکند؟ آیا نظارت 10 سال پیش سازمان استاندارد کفایت میکند؟ یک نکته قابل تأمل هم این است که بیشتر نظارتها توسط افرادی صورت میگیرد که خودشان در خودروسازی هستند!
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: برابر قانون ما مکلف به تعیین سهم تقصیر دستگاهها در تصادفات هستیم و این کار را میکنیم؛ به طور مثال در تصادف پژو 405 با پژو پارس محور لرستان به نورآباد که ۸ نفر زن و بچه در آتش سوختند، 33 درصد خودروساز مربوط را در کروکی شورای ترافیک استان مقصر دانستیم و پرونده قضایی را برای قاضی فرستادیم، به همکاران نیز ابلاغ کردیم که برای دستگاهها سهم تقصیر در تصادفات تعیین کنند.
* نامه به رئیسجمهور و دادستانی درباره کیفیت خودروها
رئیس پلیس راهور ناجا از ارسال نامه به رئیسجمهور و دادستان کشور درباره خودروهای تولید داخل خبر داد و گفت: من در این نامه تاکید کردم که همه خودروسازان مسؤولند و ما باید بر تولید خودروی ایمن و باکیفیت نظارت داشته باشیم. سازمان استاندارد، سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و... در این حوزه مسؤول هستند؛ اینها باید بروند و ببینند چرا کیسه هوا باز نمیشود؟ چرا ترمز ایبیاس کار نمیکند؟ چرا با یک تصادف، ماشین منفجر میشود؟ چرا ماشین مچاله میشود که سرنشینان آن حتی امکان خروج از خودرو را نداشته باشند؟ ما از خودروسازان میخواهیم پیشگام این موضوع شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: من نمیدانم خودروسازان از چه چیزی دفاع میکنند. امروز مقام معظم رهبری، رئیسجمهور، مردم و همگان مطالباتی را از آنها مطرح کردهاند، دیگر جای دفاع نیست.
وی ادامه داد: برابر قانون شمارهگذاری خودروها با مجوز محیطزیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد انجام میشود و پلیس هم تابع این مقررات است اما اگر این سازمانها و دستگاهها به وظایف خود عمل نکنند ما به خودروهای ناایمن پلاک نخواهیم داد.