کد خبر: 247466تاریخ: 1401/1/23 00:00
نگاهی به اولویتهای کاری دبیر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
سینماحقیقت در انتظار تحول
گروه فرهنگ و هنر: جشنواره «سینماحقیقت» برای مستندسازان و علاقهمندان سینمای مستند دقیقا حکم همان جشنواره فیلم فجر را برای فیلمبازها دارد؛ رویدادی سالانه که بهانه جمع شدن مستندسازان و عشاق سینمای مستند در کنار هم است. گعدهای چند روزه که مستندسازان با تازهترین آثارشان در آن حضور پیدا میکنند و علاقهمندان سینمای مستند نیز با استفاده از این فرصت چندروزه، علاوه بر تماشای این مستندهای تازه، فرصتی برای گپوگفت با مستندسازان را پیدا میکنند. جشنواره سینماحقیقت را میتوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور دانست، از این جهت که نامهای سرشناس بسیاری متقاضی حضور در بزرگترین رویداد فیلمهای مستند در کشور میشوند؛ از این نظر سینماحقیقت به جشنوارهای جذاب برای اهالی سینما بدل شده است. اما نکته قابل تامل اینجاست که طی چند سال اخیر این جذابیت سینماحقیقت تبدیل به دورهمی برخیها شده است. این عده با تشکیل گعدههایی تا حدودی بر نظرات هیات داوران بر جوایز هم تاثیرگذار هستند، از سوی دیگر معمولا همه بخشهای جشنواره شاهد رقابتی سنگین میان چهرههایی سرشناس است و همین موضوع جذابیت این رویداد را در ابتدای برپایی جشنواره مضاعف میکند اما در اغلب موارد در روز پایانی جشنواره، جوایز این جشنواره قربانی برخی اتفاقات تحت تاثیر دورهمیها میشود. به نظر میرسد اصلیترین وظیفه مسؤولان برپایی این رویداد در سال جاری انتخاب یک سازوکار ویژه و علمی برای مقابله با این جریانات مخرب در جشنواره سینماحقیقت باشد؛ مسؤولیتی که بیش از همیشه بر دوش محمد حمیدیمقدم به عنوان دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» سنگینی میکند و از آنجا که حمیدیمقدم در دورههای پیشین هم این مسؤولیت را برعهده داشته، میتواند با شناخت کاملی به جنگ اصلاح سازوکارها برود. بدون شک این سازوکارهای جدید از دل برپایی جلسات هماندیشی با نخبگان و بزرگان سینمای مستند بیرون خواهد آمد؛ اتفاقی که طی سالهای اخیر کمتر درباره جشنواره سینماحقیقت رخ داده است. در حکم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی خطاب به محمد حمیدیمقدم به عنوان دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» نکات قابل تاملی به چشم میخورد. در قسمتی از این حکم آمده است: سینمای مستند، بخش پرافتخار سینمای ایران است که همواره با اندیشهورزی، دغدغههای فرهنگی و نوآوری پیوند داشته است. ایجاد تغییر و تحول محسوس در این سینما با اهتمام و تاکید بر شعار «اخلاق، آگاهی، امید» از اهداف و اولویتهای سازمان سینمایی در این دوره است. انتظار میرود جشنواره «سینما حقیقت» همسو با گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت حضور جریانساز سینمای مستند در عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی و ارائه آثار متنوع و ارزشمند این عرصه تلاش موثری را برای نمایش تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی- اسلامی، پاسداشت هویت ملی- دینی و ترسیم وضعیت امروز و چشمانداز آینده ایران و جهان با نگاه عدالتمحور به نمایش بگذارد. امید که شانزدهمین دوره جشنواره تبلور انگیزه، شور، هنر، تعهد و تلاش مستندسازانی باشد که تصویر روشن ایران اسلامی را برای آیندگان به یادگار میگذارند و یقینا در این مسیر خانواده ارجمند سینمای مستند همراه شما خواهند بود. در همین ارتباط مصطفی شوقی، کارگردان مستند «روایت سیل» که چند سال پیش در جشنواره سینماحقیقت خوش درخشید، درباره نگاهش به جشنواره سینماحقیقت به «وطنامروز» گفت: به نظر من جشنواره سینما حقیقت باید اندکی از نگاه فانتزیای که در سالهای گذشته داشته فاصله بگیرد و بر موضوعاتی که بیشتر مورد توجه مردم است، تمرکز کند. به هر حال ما مستندسازها روایتگر آن چیزی هستیم که در جامعه رخ میدهد، البته به نظرم با توجه به فضایی که از برخی فیلمهای 3-2 سال اخیر دیدم تا حدودی سعی شده به این دغدغه نزدیک شوند، چرا که جشنواره حقیقت باید «حقیقت جامعه ایران» باشد و سینمای مستند نزدیکترین قالبی است که میتواند به جامعه نزدیک شود. همچنین محسن اسلامزاده، مستندساز شناختهشده درباره کیفیت برگزاری جشنواره سینماحقیقت به «وطنامروز» گفت: معمولا در این جشنواره در همه حوزهها رقابت بشدت سنگین است و هر سال نسبت به دورههای قبل، خیلی سختتر میشود و چهرههای سرشناس در بخشهای مختلف جشنواره حضور پیدا میکنند، سطح بخش آوینی هم معمولا بالاست. از سوی دیگر در بعضی دورهها به اندازه انگشتان یک دست هم فیلمهایی که متفاوت و کارگردان سرشناش داشته باشند، وجود نداشته و این یک اتفاق نادر است. البته دغدغه مهم فیلمسازان برای جشنواره این است که بالاخره راهاندازی بلیتفروشی برای جشنواره تا حدودی نگرانکننده است، چون فیلمسازان درباره فیلمهای خودشان نمیدانند باید چگونه از مخاطبان دعوت کنند؛ ممکن است مخاطبان زیادی بیایند و بلیت نباشد و از طرفی ممکن است فیلمساز از تعداد کمی دعوت کند و سالنهای پخش فیلم خالی بماند. به واسطه اینکه سازوکار این بخش را هنوز نمیدانیم، نگرانیهایی در ارتباط با آن برای فیلمسازان ایجاد شده است.
***
جزئیاتی از سریال تاریخی «مستوران»
عطا پناهی، تهیهکننده «مستوران» درباره زمان پخش این سریال تاریخی میگوید: پستولید همزمان با تولید پیش میرود اما زمان و شبکه پخشکننده به توافق صداوسیما و سازمان اوج برمیگردد. به گزارش «وطنامروز»، مستوران نام سریالی تاریخی است که به روزهای پایانی فیلمبرداری رسیده است، مسعود آبپرور به عنوان کارگردان و عطا پناهی تهیهکننده، این مجموعه را برای پخش برای رسانه ملی آماده میکنند. مستوران دست روی موضوعاتی گذاشته که جزو دغدغههای بسیاری از اساتید حوزه ادب و فرهنگ است. این سریال قصههای کهن ایرانی را در بستر تاریخی روایت میکند و در 26 قسمت تولید میشود. عطا پناهی، تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی به این نکته اشاره کرد که هنوز زمان و شبکه پخشکننده این سریال مشخص نیست. ۲ هفته از تصویربرداری باقیمانده و همزمان با پستولید، کار پیش میرود. در این سریال بیش از 200 بازیگر اصلی، فرعی و هنرور فعالیت دارند. در میان بازیگران اصلی، شاید نقش بیژن بنفشهخواه متفاوتتر از دیگر بازیگران این مجموعه باشد که در این چند سال، بیشتر او را در نقشها و کاراکترهای کاملا کمدی و طنز دیدهایم. او در این سریال با چهره و نقش متفاوتی حضور دارد. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشهخواه، علی دهکردی، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفیپور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی و جواد انصافی از جمله بازیگرانی هستند که مقابل دوربین مستوران قرار گرفتهاند، همچنین کارگردانی 7 قسمت اول این سریال تاریخی را سیدجمال سیدحاتمی برعهده داشت که در ادامه کار به مسعود آبپرور واگذار شد.