printlogo


کد خبر: 247474تاریخ: 1401/1/23 00:00
دور دنیا

زلنسکی: دیگر به دیپلماسی ناتو علاقه ندارم
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین همواره از ناتو خواسته اقدامات محکم‌تری در قبال مسکو در پیش بگیرد و پیش از بحران اخیر خواستار پیوستن کشورش به این ائتلاف نظامی بود، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی ناتو ندارد. او در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: وقتی در دیپلماسی کار می‌کنید، هیچ نتیجه‌ای وجود ندارد. همه اینها بسیار بروکراتیک است. به همین دلیل است که نحوه صحبت من با آنها کاملا موجه است. من دیگر جانی برای دادن ندارم. من دیگر هیچ احساسی ندارم. دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی آنها که منجر به نابودی کشورم می‌شود، ندارم. از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، زلنسکی ناتو را مورد انتقاد قرار داده و آن را ضعیف و با اعتماد به نفس پایین توصیف کرده است. 
***
موضع انصارالله درباره استعفای منصور هادی
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به نحوه تغییر قدرت در دولت مستعفی و تناقضات ائتلاف سعودی و سیاستمداران این دولت پرداخت و نوشت او مجبور به کناره‌گیری از قدرت شده است. محمد البخیتی دیروز در حساب توئیتری خود نوشت: «هنگامی که هادی در صنعا استعفا داد، ما تلاش کردیم او را از این کار منصرف کنیم و 3 سال هم بدون دولت منتظر انتخاب جایگزین او با موافقت بقیه گروه‌ها بودیم ولی آنها این اقدام را کودتا دانستند و اعلام جنگ و محاصره کردند». بخیتی ادامه داد: «در ریاض محمد بن‌سلمان (ولیعهد سعودی) هادی را مجبور به استعفا کرد و جایگزینی برای او انتخاب کرد و حاضران هم فقط امضا کردند». منصور هادی در حالی قدرت را واگذار کرده که از زمان فرار از صنعا و انتقال به ریاض، در یمن حضور نداشت و با گذشت سال‌ها و ناکامی نیروهای وفادار به او در پیشروی علیه نیروهای دولت نجات ملی یمن در صنعا عملا کارایی خود را از دست داده بود. 
***
«زلنسکی عراق» گریم قهرمان از جنس شومن
«احمد ملاطلال» روزنامه‌نگار و مجری یکی از برنامه‌های سیاسی معروف عراقی روز یکشنبه در هیبت یک قهرمان، با تبرئه از اتهامات وارده، ساختمان دستگاه عالی قضایی عراق را در میان تعداد قابل توجهی از همراهان و دوربین‌های تلویزیونی ترک کرد. ۲ روز قبل از این حادثه نیز با وجود اهانت آشکار «صالح الحمدانی» دیگر روزنامه‌نگار معروف عراقی به ساحت اندیشمند شهید آیت‌الله «محمد باقر صدر» و خواهر شهیدش «بنت الهدی»، برخی روزنامه‌نگاران همفکر او کوشیدند از وی چهره‌ای قهرمان ترسیم کنند. چند هفته پیش از این نیز «انور الحمدانی» روزنامه‌نگار معروف به گرایش‌های بعثی، تبدیل به چهره میداندار حمایت سیاسی از «مقتدا صدر» برای پیشبرد طرح ائتلاف سه‌جانبه برای تشکیل دولت بدون مشارکت احزاب شیعه معتقد به محور مقاومت شده بود. جدا از همه اینها، همچنان «احمد البشیر» مجری برنامه طنز سیاسی معروف «بشیر شو» که با حمایت «دویچه وله» آلمان در آن کشور اجرا می‌کند، در قله بورس رسانه‌ای و سیاسی است، زیرا بیشترین تیرهای انتقادی را در قالب طنز، متوجه احزاب سیاسی شیعه معتقد به محور مقاومت می‌کند. برای این تحول عجیب در عرصه سیاسی عراق، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده که مهم‌ترین این ایده‌ها، تکرار تجربه اوکراین در عراق و بسترسازی برای پروژه «زلنسکی‌سازی در عراق» است. ایده زلنسکی عراق، به طور ویژه بعد از اینکه «ولودیمیر زلنسکی» که از فضای طنز و رسانه یکباره به دالان‌های هزار توی سیاست پرید و کشورش را به خاطر همین ناپحتگی، درگیر جنگی ویرانگر با روسیه کرد، در عراق مطرح شده است. 
***
دهمین سال ریاست اون بر کره‌شمالی
به مناسبت دهمین سال ریاست «کیم جونگ اون» به عنوان فرمانده ارتش کره‌شمالی، حزب حاکم این کشور مراسمی برگزار کرد. کره‌شمالی ریاست کیم جونگ اون طی 10 سال اخیر و تلاش وی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای را جشن گرفت. در این مراسم «چو ریونگ هائه» یکی از اعضای ارشد دولت کره‌شمالی از رئیس این کشور به عنوان یک «متفکر با استعداد و تئوریسین، یک مقام دولتی برجسته و فرمانده‌ای بی‌سابقه» یاد کرد. این مراسم به مناسبت بزرگداشت حضور کیم جونگ اون به عنوان فرمانده ارشد ارتش پس از مرگ پدرش در دسامبر 2011 برگزار شد. 
***
حمله مسلحانه در نیجریه؛ 80 نفر کشته و 70 نفر ربوده شدند
منابع رسانه‌ای از حمله مسلحانه به مرکز نیجریه و کشته و ربوده شدن دست‌کم 150 نفر خبر دادند. رسانه‌های نیجریه دیروز از حمله مسلحانه به چند روستا در مرکز این کشور و قربانی شدن ده‌ها نفر خبر دادند. بر اساس این گزارش، در جریان حمله مسلحانه به چند روستا در مرکز نیجریه، نزدیک به ۸۰ نفر کشته و ۷۰ نفر ربوده شدند. به‌رغم اتخاذ تدابیر مختلف توسط دولت و نیروهای نظامی نیجریه، حملات و گروگان‌گیری گروه‌های مسلح و تروریستی در بسیاری از مناطق این کشور ادامه دارد. هفته پیش نیز رسانه‌های نیجریه از کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۲۸ نفر در پی حمله مسلحانه به منطقه دولتی «باسا» در ایالت «بلاتو» در مرکز این کشور خبر دادند. سوم فروردین نیز منابع رسانه‌ای محلی نیجریه اعلام کرده بودند دست‌کم ۳۴ نفر از جمله ۲ سرباز در حمله افراد مسلح در شمال غرب این کشور کشته شدند. 

Page Generated in 0/0046 sec