printlogo


کد خبر: 247475تاریخ: 1401/1/23 00:00
مکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند
تظاهرات خشونت‌بار در فرانسه در پی اعلام نتیجه انتخابات

گروه بین‌الملل: دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی به پایان رسید که امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم راه یافتند. در پی اعلام نتایج انتخابات، صدها نفر از مردم فرانسه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در شهر «رن» تظاهرات کردند که به خشونت کشیده شد. 
به گزارش «لنترنوت»، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از حزب «جمهوری به پیش» با کسب آرای 27.84 درصد واجدان شرایط و مارین لوپن از حزب «جبهه ملی» با 23.15 درصد به دور دوم انتخابات که ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود، راه یافتند. در رده سوم، ژان لوک ملانشون از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» 21.95 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
 اریک زمور نیز از حزب «تسخیر مجدد» با 7.07 درصد رای چهارم شد. والری پکرس (جمهوری‌خواهان) 4.78 درصد، یانیک ژادو (سبزها) 4.63 درصد، ژان لاسال (مقاومت کنیم) 3.13 درصد، فابین روسل (حزب کمونیست) 2.28 درصد، نیکولا دوپون انیان (فرانسه برخیز) 2.06 درصد، ان ایدالگو (حزب سوسیالیست) 1.75 درصد، فیلیپ پوتو (حزب جدید ضد سرمایه‌داری) 0.77 درصد و ناتالی آرتو (مبارزه کارگران) 0.56 درصد آرا را به خود اختصاص دادند. 
در دور دوم هر چیزی ممکن است. بر اساس نظرسنجی ایپسس سوپرا استریا که یکشنبه انجام شد، مکرون با ۵۴ درصد در مقابل ۴۶ درصد مارین لوپن، برنده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد بود. شرکت الاب اما رقابتی شانه به شانه برای این ۲ رقیب در نظر گرفته است؛ با ۵۲ درصد در مقابل ۴۸ درصد. در این دور از انتخابات فرانسه نزدیک به ۷۵ درصد واجدان شرایط رای‌دهی شرکت کردند. 
 
* لوپن سایه به سایه مکرون
بر اساس ارزیابی تحلیلگران، راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف ۴ درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران این کشور است. حالا 13 روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، تبلیغات کاندیداها برای دور دوم آغاز شده است. ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم تلاش می‌کنند به هرشکل ممکن هواداران احزاب دیگر یا غایبان دور نخست را تشویق کنند تا به آنها رای دهند. امانوئل مکرون که فقط حدود ۴ درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد بخوبی می‌داند که دور دوم انتخابات با ۵ سال پیش بسیار متفاوت است، چرا که او با حریفی بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل باید روبه‌رو شود. مکرون رقیبی دارد که در سومین تجربه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قواعد بازی را بخوبی فهمیده و با هوشیاری ویژه‌ای توانسته رای کم‌سابقه‌ای در دور اول کسب کند. روزنامه «تاگس اشپیگل» آلمان در مطلبی به انتخابات فرانسه پرداخت و نوشت: پیروزی جناح راست در فرانسه منجر به یک زلزله سیاسی در اروپا خواهد شد و موتور فرانسوی- آلمانی در این اتحادیه را دچار اختلال می‌کند. 
 
* تظاهرات خشونت‌آمیز پس از اعلام نتایج
در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و پیشتازی مکرون در مقابل لوپن، تظاهرات گسترده‌ای در شهر رن فرانسه برگزار شد که در نهایت با شکستن شیشه‌های فروشگاه‌ها و آتش‌ زدن خودروها به خشونت کشیده شد. 
رسانه‌های محلی فرانسه گزارش کردند در شهر رن بیش از ۵۰۰ نفر یکشنبه شب به وقت محلی با تجمع در خیابان‌ها، به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض کردند و شیشه‌های مغازه‌های اطراف را شکستند. همانند سال ۲۰۱۷ صدها تظاهرات‌کننده در میدان «سنت آن» رن و خیابان‌های تاریخی این شهر تجمع و راهپیمایی کردند. برخی معترضان با ادامه اعتراضات به سمت نیمه‌های شب، به ویترین مغازه‌ها حمله کردند و بمب‌های دودزا روشن کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. «ناتالی آپره» شهردار رن در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، این تظاهرات خشونت‌بار را محکوم کرد و نوشت: «دموکراسی خشونت یا خرابکاری نیست و هرگز نخواهد بود». 

Page Generated in 0/0046 sec