printlogo


کد خبر: 247491تاریخ: 1401/1/23 00:00
عضو کمیته علمی مقابله با کرونا: رفتار ویروس بعد از تعطیلات نوروز، هنوز قابل پیش‌بینی نیست
موج جدید کرونا با احتیاط و رعایت پروتکل‌ها قابل کنترل است

تعداد فوتی‌های کرونا ۵ نفر در مقایسه با روز قبل کاهش یافت اما همچنان شاهد افزایش نسبی موارد ابتلا و بستری هستیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، همان‌طور که کارشناسان و مقامات نظام سلامت پیش‌بینی کرده بودند، آثار تعطیلات و سفرهای نوروزی بر رفتار و شیوع ویروس کرونا به مرور با افزایش موارد ابتلا آشکار می‌شود اما هنوز مشخص نیست موج هفتم از چه زمانی آغاز خواهد شد. با این حال خبرهایی درباره جهش سویه جدید در برخی کشورها به گوش می‌رسد که البته هنوز به کشور ما نرسیده است. 
عضو کمیته علمی مقابله با کرونا ضمن اشاره به جهش XE سویه اُمیکرون با بیان اینکه به احتمال زیاد این سویه‌های ترکیبی هنوز به کشور ما نیامده است، گفت: اکنون از دیدگاه سرایت‌پذیری، سویه‌های ترکیبی از جمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰ درصد سرایت بیشتری دارند اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیماری خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است. 
دکتر مجید مختاری با اشاره به اینکه روند کاهشی کرونا را تا حدود ۲ هفته قبل در کشور شاهد بودیم به ایسنا گفت: آرام آرام روند صعودی موارد ابتلا (که از قبل پیش‌بینی می‌کردیم) را شاهد هستیم ولی از نظر مرگ و میر خوشبختانه شرایط کاهشی است؛ هر چند حتی یک مرگ هم برای ما زیاد است اما نسبت به حدود ۲ ماه قبل، اکنون تعداد مرگ‌ومیر خیلی کمتر و این موارد مرگ‌ نیز بازتاب بیماران ۲ الی ۳ هفته قبل است. اگر در حال حاضر روند ابتلا صعودی باشد، احتمال دارد طی هفته‌های آتی مرگ‌ومیر هم افزایش یابد اما امیدواریم به اعداد بالای قبلی نرسیم. 
وی افزود: با وجود تعطیلات سال نو، مسافرت‌ها و بازگشایی مدارس که همگی عوامل خطر انتشار ویروس هستند، طبیعتا انتظار ازدیاد تعداد ابتلا وجود داشت، بنابراین برای روزهای آتی نوسانات ادامه خواهد داشت و به نظر نمی‌رسد رفتار ویروس با وجود سویه‌های جدید و ترکیبی تغییر کرده باشد که به دنبال این موضوع هم در سطح جهانی پیش‌بینی نمی‌شود دچار جهش وحشتناک جدیدی شده باشیم. 
مختاری تاکید کرد: نباید با اسم امواج بیماری، جامعه را تهییج کنیم؛ اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، میهمانی‌ها و دورهمی‌ها کاهش یابد، احتیاط لازم در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مدنظر باشد و استفاده از ماسک در اماکن سربسته همچنان اجباری باشد، احتمالا شرایط بهتری خواهیم داشت ولی اینکه آیا موج هفتم بروز خواهد کرد یا خیر، نیاز به زمان دارد تا بتوان نظر داد. 
وی درباره گسترش شیوع بیماری به دنبال تغییر رفتارها در نوروز از جمله سفرها افزود: احتمالا افزایش موارد، ناحیه‌ای خواهد بود و اگر همین روند رشد بیماری طی شود، شرایط آنچنان هشداردهنده نخواهد بود. 
 
* کاهش 5 نفره فوتی‌ها و افزایش موارد ابتلا و بستری
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 22 فروردین‌ماه ۱۴۰۱  براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۴۳۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-19» در کشور نیز به ۷ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۷۶۸ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۳۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۶۵۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۶۲۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که هزار و ۴۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۹۵ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 34 شهرستان در وضعیت قرمز، 69 شهرستان در وضعیت نارنجی، 291 شهرستان در وضعیت زرد و 54 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۶ هزار و ۱۷۵ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۲۵ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۹۳۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۸۳۸ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۹۱ هزار و ۵۴۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* «فلووکسامین» برای درمان «کووید-۱۹» مؤثر است
محققان می‌گویند داروی فلووکسامین به عنوان یک درمان سرپایی برای «کووید-۱۹» موثر است. 
بنا به اعلام مهر، فلووکسامین که یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است و معمولا برای درمان اختلال وسواس فکری-اجباری استفاده می‌شود، می‌تواند کاربرد دیگری به عنوان درمان بی‌خطر برای «کووید-۱۹» نیز داشته باشد. 
مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه مک گیل کانادا انجام شد، متاآنالیز ۳ کارآزمایی قبلی درباره اثربخشی دارو برای درمان «کووید-۱۹» بود که نشان داد فلووکسامین با کاهش بستری شدن بیماران سرپایی مبتلا به «کووید-۱۹» در بیمارستان ارتباط دارد. محققان بر این باورند که اگر در اوایل دوره عفونت به افرادی که در معرض خطر ابتلا به «کووید-۱۹» هستند فلووکسامین داده شود به نظر می‌رسد خطر ابتلا به «کووید-۱۹» شدید را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. به گفته محققان، «برای افرادی که به درمان آنتی بادی مونوکلونال کروناویروس یا داروهای ضدویروسی مستقیم دسترسی ندارند، فلووکسامین ممکن است یک جایگزین در دسترس باشد». محققان در بررسی‌های خود مشاهده کردند در لوله آزمایش، فلووکسامین گیرنده «سیگما -۱» را در داخل سلول‌ها فعال می‌کند. این عمل از تکثیر کروناویروس جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فعال‌سازی سیگما -۱ می‌تواند پاسخ التهابی به عفونت جدی در حیوانات را تعدیل کند. 
با این حال، حتی با در دست داشتن این متاآنالیز، کارشناسان می‌گویند فلووکسامین احتمالا ابزاری جزئی برای مبارزه با پاندمی «کووید-۱۹» است. 

Page Generated in 0/0054 sec