printlogo


کد خبر: 247498تاریخ: 1401/1/23 00:00
اخبار

کاهش قیمت مرغ در بازار
قیمت مرغ کاهش قابل‌توجهی در بازار داشته است به‌طوری که قیمت این محصول در میدان بهمن تهران (عمده) به ۲۳ هزار تومان، سطح شهر ۳۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره‌بار ۲۶۶۰۰ تومان کاهش یافته است. با افزایش جوجه‌ریزی در سال گذشته، این روزها عرضه مرغ در بازار افزایش و قیمت آن کاهش یافته است. قیمت فروش مرغ در میدان بهمن تهران و به‌صورت عمده به 23 هزار تومان و در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز به 26600 تومان کاهش یافته است.
بر اساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تهران نیز به ‌قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسد، هر چند در برخی محلات این محصول با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شود. 
***
شاخص بورس ۵ هزار واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با رشد ۵ هزار واحدی روبه‌رو شد.
 در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه بیش از 11 میلیارد و 606 میلیون سهم و حق‌تقدم با ‌ارزشی بالغ بر 5 هزار و 509 میلیارد تومان در بیش از 569 هزار نوبت دادوستد شد و شاخص بورس با رشد 5 هزار و 477 واحدی در ارتفاع یک ‌میلیون و 479 هزار و 590 واحد قرار گرفت.
 بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری غدیر شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. 
***
حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان ناچیز است
فعال حوزه کار می‌گوید: افزایش دستمزد موجب رونق بنگاه‌های اقتصادی و افزایش انگیزه نیروهای کار می‌شود. 
وی مبلغ حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان را ناچیز دانست و تاکید کرد: افزایش 57.4 درصدی دستمزد در پایه حقوق بازنشستگان نیز لحاظ خواهد شد. رحمت‌الله پورموسی با اشاره به افزایش ۵۷درصدی دستمزد ۱۴۰۱ گفت: افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به میزان 57.4 درصد به‌ رغم برخی انتقادات موجب رونق بنگاه‌ها و بازار کار کشور خواهد شد و انگیزه نیروهای کار را افزایش خواهد داد. وی گفت: سهم دستمزد در قیمت تمام شده پایین است و شاید درصد کمی از هزینه‌های کارفرمایان بخش‌های تولیدی را شامل شود، بنابراین افزایش آن تاثیر مثبتی هم برای بنگاه و هم برای نیروهای کار خواهد داشت.
 پورموسی افزود: ماده ۴۱ قانون کار به مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی متصل است که ماده ۱۱۱ حداقل‌ها را مشخص می‌کند و ماده ۹۶ می‌گوید برای سایر سطوح، حداقل هزینه‌های زندگی جبران و سبد معیشت تامین شود. 
وی با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی در سایر سطوح باید درباره بازنشستگان نیز رعایت شود،‌ تصریح کرد: به طور معمول جلساتی در این باره در هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی برگزار می‌شود و پس از تصویب در هیات‌مدیره به هیات وزیران می‌رود و در بازگشت به اجرا درمی‌آید. 
***
واگذاری خودروساز‌ها در گرو تحقق ۳ شرط
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: امکان واگذاری ۲ شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو با تحقق ۳ شرط وجود دارد. قربان‌زاده گفت: در ابتدا وثیقه‌ای که درباره سهم خود دولت یعنی ۵ درصد ایران خودرو و ۱۷ درصد سایپا وجود دارد، آزاد شود. دوم اینکه سهام درونی این ۲ خودروساز صرف بازپرداخت تسهیلات آنها شود تا به کارایی و بهره‌وری هر ۲ شرکت کمک کند. در آخر هم سهام صندوق بازنشستگی کشوری یا برخی شرکت‌های دیگر که برای فروش سهام خود به دولت وکالت داده‌اند، تجمیع شوند. در این صورت، یک بلوک یکجا و یکپارچه امکان عرضه به این ترتیب را دارد. به گفته وی، این پیشنهاد در ابتدا باید در هیات واگذاری مطرح شود و رفع وثیقه هم توسط وزارت صمت اتفاق بیفتد، سپس امکان واگذاری با رای دولت، هیات واگذاری و رفع وثیقه ممکن است و سازمان خصوصی‌سازی نیز مجری این تصمیمات خواهد بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی، بهمن پارسال هم امکان فروش سهام این ۲ خودروساز را به خارج شدن سهام آنها از وثیقه منوط کرده بود. 
***
تصویب کلیات طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی
 نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی خبر داد و گفت: جزئیات این طرح در نشست‌های آینده این کمیسیون بررسی می‌شود. احمد مرادی در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از بررسی طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی خبر داد و گفت: در جریان بررسی طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی کلیات این طرح با موافقت نمایندگان روبه‌رو و مقرر شد جزئیات آن در نشست‌های آینده این کمیسیون بررسی شود. وی افزود: استفاده بهتر از ظرفیت پتروشیمی‌ها در دریافت خوراک از پالایشگاه‌ها و حذف تشریفات زائد همسو با حمایت از بخش خصوصی، ۲ علت اصلی تصویب این طرح است که در پی آن شرکت جدیدی با اساسنامه جدید شکل می‌گیرد و پالایش و پتروشیمی در کنار هم یک شرکت جدید را تشکیل می‌دهند، زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

Page Generated in 0/0182 sec