printlogo


کد خبر: 247563تاریخ: 1401/1/25 00:00
دور دنیا

ضارب متروی نیویورک متواری است
پلیس کلانشهر نیویورک شایعات رسانه‌ای درباره بازداشت مظنون به تیراندازی خونین در متروی بروکلین را رد کرد. پلیس ساعاتی پس از تیراندازی در ساعات اوج ترافیک (ساعت 8:30) صبح سه‌شنبه در ایستگاه متروی خیابان 36 محله بروکلین نیویورک، هویت مظنون را شناسایی کرد. این اداره در توئیتی، نام فرد مظنون به تیراندازی را فرانک جیمز، شهروند سیاه‌پوست 62 ساله اعلام و تصویر او را نیز منتشر کرد و از مردم خواست در دستگیری او به پلیس کمک کنند. با این حال جیمز از همان لحظات متواری شده و هنوز اثری از او به دست نیامده و انگیزه‌های او نیز کشف نشده است. 
پلیس نیویورک موفق به یافتن کلید خودروی ون متعلق به جیمز در نزدیکی پارک سان ست شده است. متهم پیش از ورود به ایستگاه مترو و تیراندازی به سوی مسافران در ایستگاه، از این خودروی کرایه‌ای استفاده کرده است. او پس از ورود به ایستگاه متروی خیابان 36 محله بروکلین شروع به تیراندازی به سوی مسافران حاضر در ایستگاه کرد که منجر به زخمی شدن 29 نفر شد. البته این افراد به بیمارستان منتقل شده‌اند و وضعیت همگی‌شان خوب گزارش شده است. ضارب که خود ماسک ضد دود بر صورت داشت، برای فرار از بمب دودزا در داخل یک قطار استفاده کرد. ماموران همچنین در جریان بازرسی از محل حادثه، اسلحه‌ای را یافتند که روزنامه‌ای به دور آن پیچیده شده بود. علاوه بر این، مقداری مهمات، ساتور و ظرفی حاوی بنزین نیز در محل حادثه کشف شد. مقامات نیویورک برای بازداشت فرانک جیمز ۵۰ هزار دلار جایزه تعیین کرده‌اند. 
***
2021 مرگبارترین سال در تاریخ آمریکا
بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ایالات متحده، آمریکا سال 2021 بیش از ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار مرگ را به ثبت رساند که افزایش موارد فوتی عمدتا ناشی از کرونا بوده است. 
این مرکز اعلام کرد آمریکا بیشترین میزان مرگ‌ومیر سالانه خود را سال گذشته میلادی تجربه کرد که عمدتا ناشی از همه‌گیری کرونا بوده است. 
به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار مرگ سال ۲۰۲۱ در آمریکا رخ داد که حدود ۸۰ هزار مورد بیشتر از رکورد مرگ‌ومیر سال ۲۰۲۰ بوده است. سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱۵ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا به ثبت رسید که این رقم سال قبل از آن ۳۵۱ هزار مورد بود. 
نرخ خام مرگ‌و‌‌میر ناشی از سرطان در آمریکا هم تا حدی افزایش داشت، علاوه بر آن مرگ‌‌ومیر ناشی از دیابت، بیماری مزمن کبدی و سکته مغزی هم افزایش یافت. مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر نیز به رکوردزنی مجموع مرگ‌ومیر در سال ۲۰۲۱ کمک کرد. 
کارشناسان افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر را که بویژه در بین جوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله افزایش یافته به افزایش «فنتانیل» نسبت می‌دهند. بر اساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مرگ‌ومیر نوجوانان ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲ برابر شد. 
این آمار در حالی است که طبق مطالعه هفته گذشته که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، میانگین امید به زندگی در آمریکا بیش از ۲ سال در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یافته است. 
آمریکا از ابتدای همه‌گیری کرونا همچنان با فاصله آلوده‌ترین کشور جهان به انواع ویروس «کووید-19» بوده و در مجموع بیش از ۸۲ میلیون ابتلا و یک میلیون فوتی در آن به ثبت رسیده است.
***
فرانسوی‌ها خطاب به مکرون: بی‌ارزش دروغگو!
رئیس‌جمهور فرانسه حین بازدید از منطقه «گراند اِست» در شمال شرق این کشور، توسط مردم بومی «بی‌ارزش و دروغگو» خطاب شد. این رخداد کمتر از یک سال پس از سیلی خوردن امانوئل مکرون از یک جوان در شهری کوچک در منطقه اوورن رون آلپ به وقوع پیوست. 
مکرون که این بار در راستای یک سفر تبلیغاتی پیش از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری 2022 فرانسه  به منطقه شاتنوا در «گراند اِست» سفر کرده بود، از سوی افراد حاضر در تجمع مردم محلی به غرور و بدبینی متهم شد و او را یک رئیس‌جمهور بی‌ارزش خواندند. 
به گزارش ریانووستی، یکی از فرانسوی‌ها در این مراسم گفت: «برای نخستین‌بار به خاطر شما، اکنون به مارین لوپن رای خواهم داد. رفتاری که شما با مردم از همان ابتدای مسؤولیت خود داشتید، ظالمانه بود». 
شخص دیگری اظهار داشت: «شما بسیار مغرور، تحقیرکننده و بدبین هستید. شما فقط بیمارستان‌ها را ویران کردید. چنین رئیس‌جمهور بی‌ارزشی مثل شما ندیده‌ام». 
جالب اینکه مکرون در پاسخ به این انتقادات، از رأی‌دهندگان به خاطر گفتن این واقعیات تشکر کرد و گفت حاضر به مناظره با آنهاست. 
دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، یکشنبه گذشته (دهم آوریل) برگزار شد که طی آن مکرون 27.84 درصد آرا و مارین لوپن 23.15 درصد آرا را به دست آوردند. دور دوم ۲۴ آوریل برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0055 sec