printlogo


کد خبر: 247584تاریخ: 1401/1/25 00:00
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: کرونا در نوروز برای مردم عادی شد
واکسن‌نزده‌ها در دام موج هفتم

مطابق پیش‌بینی کارشناسان نظام سلامت، موج هفتم کرونا در ایران از هفته اول اردیبهشت‌ماه آشکار می‌شود. هرچند آمار مرگ‌و‌میر در این موج، احتمالا کمتر از موج‌‌های قبل است اما افرادی که واکسن ‌نزده‌اند یا از رعایت اصول بهداشتی خودداری می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا، بستری و مرگ خواهند بود. 
آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی طی روزهای گذشته و پس از پایان تعطیلات نوروزی بسیار متغیر است و در برخی روزها روند کاهشی داشته اما کارشناسان و متخصصان احتمال پیک جدید شیوع این ویروس را رد نکرده‌اند. 
با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، نگرانی از اوج گرفتن ویروس کرونا بالا رفته چرا که شمار شهرهای قرمز ثابت مانده یا حتی بتدریج اضافه می‌شود و در برخی موارد تعداد افراد بستری در مراکز درمانی هم جهشی شده است. 
به استناد اظهارات متخصصان درمانی در چنین شرایطی تزریق دوز سوم واکسن می‌تواند جلوی ابتلای افراد بویژه کودکان به این ویروس مرگبار را بگیرد؛ موضوعی که هنوز پس از ماه‌ها با وجود اطلاع‌رسانی و تایید مجامع بین‌المللی نتوانسته عده‌ای را برای دریافت واکسن قانع کند. بنا به‌ اعلام ایرنا، هر چند مسؤولان از وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس، تزریق واکسن کرونا و کاهش آمار بستری‌های کرونایی در نقاط مختلف کشور ابراز رضایت کرده‌اند اما مردم به این مساله توجه داشته باشند که در تجمعات و حضور در مکان‌های عمومی استفاده از ماسک ضروری است و واکسن‌زده‌ها نیز نباید خود را مبرا از درگیری با ویروس کرونا بدانند. مقایسه آمار ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در چند روز گذشته نشان می‌دهد هنوز برای پیش‌بینی دقیق رفتار کرونا و چگونگی شیوع ویروس بعد از تعطیلات نوروزی زود است و بنا به گفته مدیران و کارشناسان باید یک تا ۲ هفته دیگر منتظر باشیم تا بتوانیم درباره شرایط جدید صحبت کنیم. ۲۲ فروردین‌ماه ۳ هزار و ۱۲۵ بیمار جدید شناسایی و ۳۴ نفر جان خود را از دست دادند اما این آمار در روز بیست‌وسوم اندکی متفاوت بود به گونه‌ای که شمار شناسایی افراد مبتلا به ۲ هزار و ۷۳۷ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۲۸ نفر رسید. 
 
* کرونا در نوروز برای مردم عادی شد
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه احتمال پیک جدید کرونا در هفته‌های آینده وجود دارد، گفت: بر اساس اطلاعات و آمار موجود، جهشی در آمار مبتلایان به کرونا را در آینده شاهد خواهیم بود چون در تعطیلات نوروزی کرونا برای مردم عادی شد. طی 2 هفته اخیر تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور افزایش یافته و حتی براساس آمارهای موجود جهشی در تعداد افراد بستری شده در مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مشاهده شده است. 
دکتر علیرضا ناجی ادامه داد: براساس اطلاعات موجود، میزان افراد بستری شده در مراکز درمانی آماری حدود ۲ برابر دارد و این موضوعات همه به دلیل رفت‌و آمدهای قبل از عید و دید و بازدیدهای تعطیلات نوروزی است. 
وی خاطرنشان کرد: مردم ایران پس از ۲ سال از شیوع کرونا دیگر به خاطر این شرایط به ستوه آمده بودند به همین دلیل سال ۱۴۰۱ بسیاری از مردم ضمن دید و بازدیدهای نوروزی مسافرت‌هایی به دیگر شهرها داشتند و در این زمینه آمارهای متعددی از این سفرها و برنامه‌های عید دیدنی را شاهد بودیم. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همه این موارد باعث شده است در همه شهرهای کشور این موضوع دیده شود و شاید به خاطر همین موضوعات ما شاهد پیک جدیدی از کرونا در هفته‌های آینده باشیم. 
ناجی افزود: احتمال اینکه افزایش آمار ابتلا یا بستری به کرونا ناشی از این سفرها را داشته باشیم وجود دارد و حتی ممکن است پیک جدیدی در راه باشد؛ باید به خاطر این شرایط با احتیاط بیشتری به این مساله اندیشید. 
وی درباره بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه در رفت و آمدهای عید نوروز بعد از مدت‌ها شاهد دید و بازدیدهای مردم پس از ۲ سال بودیم باید تا پایان فروردین‌ امسال برای بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری می‌شد. ناجی تصریح کرد: این رفت و آمدها، بازگشایی مدارس و بازگشتن به شرایط عادی احتمال دارد پیک بعدی را به همراه داشته باشد که امیدواریم در حالت خوشبینانه آمار ابتلا و بستری افزایش چندانی نداشته باشد. 
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در چنین شرایطی که تزریق واکسن دوز سوم یا یادآور خیلی مهم است، برخی افراد هنوز دوز اول و دوم خود را نیز تزریق نکرده‌اند که این مساله نگران‌کننده است.
***
    آخرین آمار ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر   
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به 24 فروردین‌ماه ۱۴۰۱ براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۳۱۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-19» در کشور نیز به ۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۶۱ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 33 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۵۰۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که یکهزار و ۳۷۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۶۳۲ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 34 شهرستان در وضعیت قرمز، 69 شهرستان در وضعیت نارنجی، 291 شهرستان در وضعیت زرد و 54 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفرر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز منتهی به ۲۴ فروردین، ۵۷ هزار و ۲۷۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 

Page Generated in 0/0052 sec