printlogo


کد خبر: 247598تاریخ: 1401/1/25 00:00
اخبار

سفارت ایران در لندن گزارش روزنامه گاردین را تکذیب کرد
سفارت ایران در لندن، گزارش روزنامه گاردین درباره استفاده روسیه از تسلیحاتی که مدعی شده بود توسط ایران از عراق قاچاق شده است را تکذیب کرد و آن گزارش را غیرحرفه‌ای و بی‌اساس دانست. سفارت ایران در لندن در توئیتر گزارش روز سه‌شنبه گاردین، با عنوان «استفاده روسیه از تسلیحات قاچاق شده توسط ایران از عراق علیه اوکراین» و داستان‌سرایی را غیرواقعی و بی‌اساس دانست. سفارت ایران در ادامه نوشت: تلاش برای ایجاد ارتباط بین تحولات اخیر در اوکراین با تحولات منطقه‌ای خاورمیانه و ذکر اسم ایران اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول است و همچنین نوعی بی‌احترامی به خوانندگان آن روزنامه است. سفارت ایران در توئیت دیگری نوشت: انتظار می‌رود گاردین واقعیت را منتشر کند اما مقاله روز سه‌شنبه در تناقض با این رویکرد است، ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز می‌کنیم و خواستار اقدام ضروری در این باره هستیم. 
***
گلباران سفارت ایران در کابل
تعدادی از مردم افغانستان برگزاری تجمعی، از مردم ایران و افغانستان خواستند در مقابل نفاق دشمنان ۲ ملت، هوشیار باشند. این تجمع که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و برای محکومیت تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران برگزار شده بود، با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اگر شماری افراد مغرض دیروز در کنسولگری ایران را در هرات سنگباران کردند، ما امروز به نمایندگی مردم افغانستان در سفارت ایران در کابل را به نشانه برادری و دوستی گلباران می‌کنیم». گفتنی است پایان این مراسم با گلباران سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم کابل همراه بود. 
***
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و اوکراین
دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خبر داد. 
وی در این باره نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم».
از آغاز بحران اوکراین، این دومین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کولبا بوده و ۲ وزیر خارجه پیش‌تر در تاریخ ۲۳ اسفندماه هم گفت‌وگو کرده بودند. ۲ طرف در گفت‌وگوی قبل درباره بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشردوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. 
***
دشمن توان اقدام علیه ایران را ندارد
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح دیروز در حاشیه ادای احترام به مقام شامخ شهید سپهبد قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان توفیق زیارت مرقد مطهر شهید سلیمانی نصیب‌مان شد و به روح حاج‌قاسم و شهید پورجعفری درود می‌فرستیم. سردار محمد پاکپور با اشاره به اینکه امروز همرزمان و نیروهای تربیت‌شده حاج‌قاسم هستند و همچون گذشته و زمان حیات شهید سلیمانی آمادگی کامل برای دفع هر گونه تهدید را دارند، ادامه داد: همه ما این آمادگی را بعد از شهادت حاج‌قاسم دیدیم و دنیا هم آن را امتحان کرد. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه خون شهید سلیمانی و شخصیت حاج‌قاسم آنقدر بزرگ است که اگر همه سران آمریکا هم کشته شوند، انتقام خون حاج‌قاسم نخواهد بود، گفت: ما باید با ادامه راه حاج‌قاسم و شیوه‌های دیگر انتقام خون شهید سلیمانی را بگیریم. وی با اشاره به عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن ‌حاج‌قاسم تصریح کرد: بعد از عملیات سپاه در عین‌الاسد، اقداماتی علیه رژیم صهیونیستی و ‌آمریکایی‌ها صورت گرفت که ضربات بسیار سنگین و کوبنده‌ای بود. سردار پاکپور با بیان اینکه بعد از شهادت حاج‌قاسم، کشور ما به مرز خاصی از بازدارندگی رسیده است، تصریح کرد: امروز دشمنان دیگر توان و قدرت آن را ندارند اقدامی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. 
***
تکرار ادعاهای عربستان درباره میدان گازی آرش
وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر ادعاهای خود درباره میدان مشترک گازی آرش/ الدره را تکرار کرد و خواستار گفت‌وگو با ایران برای تعیین مرز شرقی این منطقه شد. در این بیانیه ادعا شده است ریاض به همراه کویت از ایران برای مذاکره درباره این موضوع دعوت کرده اما پاسخی از تهران دریافت نکرده‌اند. 
همچنین در این بیانیه ادعا شده است عربستان سعودی و کویت حق دارند میدان گازی آرش را برای بهره‌برداری خود گسترش دهند. این ادعاهای واهی در حالی بار دیگر از سوی عربستان مطرح شده است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره توافق کویت و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش و رایزنی اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با همتای کویتی خود در این ارتباط تصریح کرد: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود انجام شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید این منابع مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. یادداشتی را به کویت داده‌ایم و در آن یادداشت تأکید کرده‌ایم که حقوق ایران باید در این زمینه محفوظ بماند و این منابع به صورت مشترک بهره‌برداری شود. خطیب‌زاده ادامه داد: کویت نیز برای تحدید حدود اعلام کرده که آمادگی دارد و ما این را مقدمه خوبی می‌دانیم که در این زمینه هیات‌های 2 کشور با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنند. 

Page Generated in 0/0051 sec