printlogo


کد خبر: 247616تاریخ: 1401/1/27 00:00
اوکراین

غرق شدن رزم‌ناو روسی ماسکوا
روسیه به غرق شدن رزم‌ناو پرچمدار این کشور در دریای سیاه اعتراف کرد. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزم‌ناو ماسکوا در حالی که به سمت بندر مقصد در حال حرکت بود، به دلیل آسیب رسیدن به بدنه در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، تعادل خود را از دست داد و در دریای توفانی غرق شد. بر اساس این گزارش خدمه این ناو به سلامت از آن خارج شده بودند. 
رسانه‌های دولتی روسیه یک روز جلوتر از آسیب دیدن این کشتی جنگی مهم در دریای سیاه خبر داده بودند. 
پیش از آن مقامات اوکراینی اعلام کرده بودند که موشک‌های هدایت‌شونده ضد کشتی اوکراینی مستقر در سواحل جنوبی، به رزم‌ناو ماسکوا که از مقر ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه در سواستوپل کریمه مشغول عملیات بود، اصابت کرده‌اند. 
«ماکسیم مارچنکو» فرماندار اودسا در پیام تلگرامی محل هدف قرار گرفتن این رزم‌ناو روسی را جزیره مار در نزدیکی سواحل این بندر جنوبی اوکراین و نوع موشک‌های اصابت کرده به آن را « نپتون» اعلام کرده و گفته بود که آسیب بسیار جدی به کشتی روسی وارد کرده‌اند. موشک‌های نپتون که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ عملیاتی شدند، بر اساس الگوی موشک ضد کشتی کایاک AS-۲۰ شوروی که مشابه موشک هارپون تولید آمریکاست، ساخته شده‌اند. 
ماسکوا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در طول نبرد ۵۰ روزه اوکراین آسیب دیده است، پیش از این یک کشتی دیگر در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس غرق شده بود. 
***
شواهد قتل عام مردم اوکراین توسط نظامیان خودشان
کارشناس نظامی برجسته ایتالیایی، شواهدی را فاش کرد که بر اساس آنها نظامیان اوکراین در قتل‌عام مردم خود به منظور متوجه کردن اتهام دروغین نسل‌کشی به ارتش روسیه دست دارند. 
«مانیلو دینوچی» کارشناس و نویسنده روزنامه ایتالیایی ایل مانیفستو بر اساس تصاویر منتشر شده از حادثه موشکباران ایستگاه راه‌‌آهن کراماتورسک در این کشور که جمعه ۲ هفته پیش رخ داد، اطلاعاتی جدید ارائه داد. به نوشته او، بر اساس شواهد به دست آمده از لاشه موشک نیمه بالستیک توشکا-یو که هشتم آوریل به این ایستگاه شلیک شد، کد درج شده بر آن یعنی Ш91579 می‌تواند هم روسی و هم اوکراینی باشد. موضوع اینجاست که این شماره سریال مربوط به موشک‌های توشکا- یو دپو شده در زرادخانه موشکی ارتش اوکراین است، در حالی که روس‌ها سال 2019 تمام موجودی خود از این نوع موشک‌ها را از رده عملیاتی خارج کرده بودند. حتی موردی از استفاده موشک‌های توشکا- یو توسط استقلال‌طلبان دونتسک و لوهانسک هم در سال‌های اخیر گزارش نشده است. 
کارشناس برجسته نظامی همچنین با بررسی جغرافیای میدان جنگ در اطراف شهر کراماتورسک در شمال جمهوری خودخوانده دونتسک و در نظر گرفتن جهت قرار گرفتن دم و محل فرود آمدن سر این موشک توشکای شلیک شده به ایستگاه راه‌آهن این شهر، برآورد کرده است که این موشک از محل استقرار نیروهای اوکراینی پرتاب شده است. به گفته دینوچی، موشک مزبور از طرف قرارگاه تیپ موشکی نوزدهم ارتش اوکراین مستقر در دابروپولیا در 45 کیلومتری کراماتورسک شلیک شده است. بر اساس گزارش‌های قبلی ارتش روسیه، در حملات موشکی اخیر به غیرنظامیان در شهرهای بردیانسک و ملیتوپول که باز هم توسط کی‌یف به روس‌ها نسبت داده شده بودند نیز از موشک‌های مشابه توشکا- یو با شماره سریال‌های نزدیک به موشک فرود آمده در کراماتورسک (‌Ш915611 و Ш915516) استفاده شده بود. 
حملات موشکی از سوی بریگاد موشکی نوزدهم ارتش اوکراین به شهرهای روس‌نشین دونتسک و لوهانسک نیز با موشک‌های مشابه انجام شده است. 
***
حملات اوکراین به روستاهای مرزی روسیه
۷ نفر از جمله یک زن باردار و یک کودک پنجشنبه  گذشته در پی حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح اوکراین به روستایی در مرز با روسیه مجروح شدند. 
به گزارش شبکه آرتی، همچنین ۲ بالگرد اوکراینی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند، مسؤول حمله موشکی به ۶ ساختمان در روستای مرزی کلیموو در منطقه بردیانسک بوده‌اند که به زخمی شدن دست‌کم ۷ نفر منجر شد. 
گارد مرزی روسیه نیز گزارش داد یک حمله جداگانه از سوی ارتش اوکراین با قصد هدف قرار دادن یک گذرگاه مرزی نیز صورت گرفته که ظاهرا با موشک‌های پدافند «اس 400» رهگیری شده است. 
به گزارش وزارت دفاع روسیه، سامانه «اس ۴۰۰» این کشور، بالگرد ام‌آی-۸ اوکراینی را که روز پنجشنبه به روستای کلیموو در منطقه بردیانسک حمله کرده بود، سرنگون کرد. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد 30 مزدور لهستانی در ماریوپول کشته شدند. 
در مقابل چنین حملاتی به خاک روسیه، وزارت دفاع این کشور دولت اوکراین را تهدید کرده که اگر این حملات متوقف نشود، مسکو احتمالا اقدامات نظامی در اوکراین را تشدید کرده و حتی امکان دارد اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار دهد.

Page Generated in 0/0053 sec