printlogo


کد خبر: 247639تاریخ: 1401/1/27 00:00
اخبار

سقف وام قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد
رئیس دایره اعتبارات بانک‌های تجاری بانک مرکزی گفت: سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به اشخاص حقیقی تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و دوره بازپرداخت آن، ۶۰ ماهه است. رئیس دایره اعتبارات بانک‌های تجاری بانک مرکزی درباره افزایش وام قرض‌الحسنه در سال 1401 گفت: سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به اشخاص حقیقی تا 200 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و دوره بازپرداخت آن 60 ماهه است.
هاشم مولایی افزود: سقف تسهیلات اشتغال‌زایی برای کسب‌و‌کار‌های خرد و کوچک هم به 500 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و دوره بازپرداخت آن حداکثر 84 ماه تعیین شده و به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر رسالت هم ابلاغ شده است.
وی درباره اینکه چه شرکت‌ها و کسب و کار‌هایی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: هدف قانونگذار این است که کسب‌وکار‌های خرد و کوچک و شرکت‌های کوچک رونق بگیرد و به تشخیص بانک می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و اشخاص حقیقی و کسانی هم که کسب‌و‌کاری را راه می‌اندازند، می‌توانند به این بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.
***
افزایش تورم در انگلیس به بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته
اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد بالا رفتن قیمت سوخت و هزینه‌های انرژی، نرخ تورم سالانه در این کشور را به ۷ درصد رسانده که بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته است.
اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد نرخ تورم سالانه در این کشور به 7 درصد در ماه مارس افزایش ‌یافته که بالاترین رقم از 1992 میلادی را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات این اداره، بزرگ‌ترین دلایل این افزایش تورم، بالا رفتن قیمت سوخت و هزینه‌های انرژی بوده ‌است.
شاخص قیمت مصرف‌کننده در انگلیس نسبت ‌به 6.2 درصد ثبت‌شده در ماه فوریه افزایش‌یافته که بالاتر از حد انتظار بوده ‌است. این در حالی‌ است که اقتصاددان‌ها نرخ تورم 6.7 درصد را پیش‌بینی کرده بودند اما این تورم 7درصدی بالاترین رقم را از 30 سال گذشته نشان می‌دهد.
بالا رفتن قیمت انرژی بویژه قیمت جهانی گاز باعث شده‌ قیمت انرژی برای مصارف خانگی در انگلیس از اول آوریل 54 درصد افزایش یابد. قیمت سوخت مایع طی سال گذشته بیش ‌از 2 برابر شده و 113.9 درصد بالا رفته ‌است، بنابراین هزینه زندگی برای خانواده‌هایی که به نفت برای گرمایش خانه‌های‌شان وابسته هستند افزایش‌ یافته است.
***
شرکت گازی فرانسوی محکوم به پرداخت 1.5 میلیون دلار به ایران شد
سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از محکومیت 1.5 میلیون دلاری یک شرکت گازی فرانسوی به نفع ایران خبر داد.
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «دیوان بین‌المللی داوری، ضمن رد ادعای 27 میلیون دلاری شرکت گازی فرانسوی، این شرکت را به پرداخت 1.5 میلیون دلار به نفع ایران محکوم کرد.
پیگیری یک وکیل ایرانی در به ‌ثمر نشاندن داوری این پرونده، نشان از ضرورت تقویت نقش جامعه حقوقی داخلی در مراجع بین‌المللی جهت احقاق حقوق ملت ایران دارد».
***
صادر‌کنندگان نمونه امسال با رویکرد «دانش‌بنیان» انتخاب می‌شوند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌ها و صنایع بزرگ مانند خودروساز‌ها، صنایع معدنی و فولادی باید فرآیندشان را اصلاح و با کاهش قیمت و افزایش کیفیت، فرآیندهای جدیدی را پیاده‌سازی کنند و به سمت تحقیق و توسعه و کارهای دانش‌بنیان حرکت کنند.
سیدرضا فاطمی‌امین گفت: یکی از رویکردهای ما در تجارت خارجی صادرات کالاهای دانش‌بنیان به جای صادرات مواد خام یا نیمه‌خام است. 
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری صادرکنندگان نمونه را از میان صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان انتخاب خواهیم کرد، افزود: در روز ملی صادرات سال گذشته 10 نفر از صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان در یک بخش جانبی در کنار معرفی صادرکنندگان نمونه معرفی شدند و جایزه روز ملی صادرات را دریافت کردند اما در سال جاری با توجه به نامگذاری سال و توجه به موضوع دانش‌بنیان‌ها، صادرکنندگان نمونه را از میان صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان انتخاب خواهیم کرد، لذا در حال بازنگری معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه هستیم. 
وزیر صمت اظهار داشت: تاکنون صنایع دانش‌بنیان بیشتر عرضه‌‌محور بوده‌اند یعنی باید به دنبال فراهم کردن بازار برای محصول شرکت دانش‌بنیان باشیم اما این شرکت‌ها باید تقاضامحور باشند. 
فاطمی‌امین گفت: شرکت‌ها و صنایع بزرگ مانند خودروسازها، صنایع معدنی و فولادی باید فرآیندشان را اصلاح کنند و با کاهش قیمت و افزایش کیفیت، فرآیندهای جدیدی را پیاده‌سازی کنند و به سمت تحقیق و توسعه و کارهای دانش‌بنیان بروند. وی با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی پنجشنبه گذشته با بیش از 30 شرکت بزرگ صنعتی گفت: اگر لکوموتیو بزرگی مانند دانش‌بنیان را به حرکت درآوریم قطعا وقتی طرح‌های بزرگ مطرح می‌شود شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند در قالب این طرح‌ها فعالیت کنند و این تاثیر بزرگی در اقتصاد می‌گذارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صنایع در کنار اینکه تولید انبوه دارند خوب است که تولید‌کننده ماشین‌آلات صنعت هم باشند. 

Page Generated in 0/0058 sec