printlogo


کد خبر: 247640تاریخ: 1401/1/27 00:00
میلیاردر آمریکایی پیشنهاد خرید کامل توئیتر در معامله‌ای به ارزش ۴۱ میلیارد دلار را به ثبت رساند
ایلان در پی تصاحب توئیتر

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، بنیان‌گذار اسپیس‌اکس و سرمایه‌گذار و مدیرعامل شرکت تسلا با اعلام اینکه توئیتر باید خصوصی شود تا رشد کند و به یک پلتفرم برای آزادی بیان تبدیل شود، پیشنهاد خرید نقدی 41.34 میلیارد دلاری این شبکه اجتماعی را عرضه کرد. ایلان ماسک که در حال حاضر دومین سهامدار بزرگ توئیتر است و بیش از 9 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد، اخیرا درباره پیشنهاد خرید توئیتر گفته است: تصور می‌کنم خیلی مهم باشد که فضای انحصاری برای آزادی بیان وجود داشته باشد.
در همین حال، شاهزاده سعودی مخالف بن‌سلمان، الولید بن طلال، در توئیتی خود را یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سهامداران توئیتر خواند و گفت: پیشنهاد ماسک ارزش این شرکت را پایین برد و پیشنهاد خرید وی را رد کرد. در پاسخ به وی، ایلان ماسک در توئیتی نوشت: «سلطنت (عربستان سعودی) به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالک چقدر از توئیتر است؟ نظرات سلطنت عربستان سعودی درباره آزادی بیان روزنامه‌نگاری چیست؟»
این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ماسک به ‌رغم آنکه یکی از بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت بود، داشتن کرسی در هیات‌مدیره توئیتر را رد کرد. در صورتی که او عضو هیات‌مدیره می‌شد، نمی‌توانست بیش از ۱۵ درصد سهام توئیتر را داشته باشد. سهام توئیتر پس از این پیشنهاد ایلان ماسک، ۱۸ درصد افزایش داشته است. ایلان ماسک که با داشتن ۲۱۹ میلیارد دلار ثروتمندترین انسان جهان است و بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده در توئیتر دارد، گفته چنانچه پیشنهاد او پذیرفته نشود در سهامداری خود در این شرکت تجدیدنظر خواهد کرد. ماسک این پیشنهاد را چهارشنبه گذشته در نامه‌ای به هیات‌‌مدیره توئیتر مطرح کرد و روز پنجشنبه در اظهارنامه رگولاتوری علنی شد. پیشنهاد قیمت 54.20 دلار به ازای هر سهم، ۳۸ درصد بالاتر از قیمت نهایی سهام توئیتر در نخستین روز آوریل است که آخرین روز معاملات سهام این شرکت پیش از اقدام ماسک برای خرید 9.1 درصد سهم در توئیتر بوده است. برخی تحلیلگران در وال‌استریت هشدار دادند که پیشنهاد ماسک به ازای هر سهم 54.20 دلار ممکن است هیات‌مدیره توئیتر را راضی نکند، چرا که سهام این شرکت در بیشتر روزهای سال گذشته میلادی بالاتر از این سطح معامله شده بود.
همچنین ایلان ماسک به احتمال پیشنهاد خرید خصمانه اشاره کرد که در آن هیات‌مدیره توئیتر را دور خواهد زد و مستقیما به سهامداران پیشنهاد خواهد داد. به گفته منابع آگاه، توئیتر در حال ارزیابی این پیشنهاد با راهنمایی «گلدمن ساکس» و «ویلسون سونسینی گودریچ‌اند روزتی» است. ماسک منتقد توئیتر و سیاست‌هایش بوده و اخیرا یک نظرسنجی در توئیتر انجام داد و از کاربران پرسید آیا معتقدند توئیتر به اصول آزادی بیان پایبند بوده است. بیش از ۷۰ درصد از ۲ میلیون نفر رای «خیر» داده بودند.
پاراگ آگراوال، مدیرعامل توئیتر در دیدار با کارمندان این شرکت به آنها اطمینان داد توئیتر با خبر پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید این شرکت، گروگان گرفته نمی‌شود. یک منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود به رویترز گفت: آگراوال با پاسخگویی به سوالات کارمندان توئیتر که در سرویس پیام‌رسانی اسلک ارسال شده بود، کارمندان را تشویق کرد متمرکز بمانند و به آنها گفت: هر اتفاقی که بیفتد آن را کنترل خواهیم کرد. آگراوال به کارمندان توئیتر گفت هیات‌مدیره به بررسی پیشنهاد ماسک ادامه می‌دهد اما نمی‌تواند جزئیات بیشتری در اختیار کارمندان قرار دهد.
در یک بخش از جلسه پرسش و پاسخ، یک کارمند درباره چگونگی رسیدن این شرکت به تصمیم ارائه پیشنهاد یک کرسی در هیات‌مدیره این شرکت سوال کرد و گفت: آیا توئیتر همه میلیاردرها را به هیات‌مدیره خود دعوت خواهد کرد. آگراوال پاسخ داد که هیات‌مدیره در جهت بهترین منافع سهامداران عمل می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل توئیتر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تعریف ایلان ماسک از آزادی بیان را چه می‌بیند و آیا تعریف وی با رویکرد توئیتر نسبت به این مفهوم همخوانی دارد، پاسخ مستقیم نداد و گفت: کار این شرکت به تداوم بهبود سلامت مکالمات در توئیتر متمرکز است.

Page Generated in 0/0057 sec