printlogo


کد خبر: 247646تاریخ: 1401/1/27 00:00
ادعای رویترز درباره محتوای گزارش جدید آژانس؛ راه‌اندازی‌کارگاه جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز
نطنز بی‌معطلی

گروه سیاسی: با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز چهارشنبه و پس از خارج شدن ماشین‌آلات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نطنز آغاز شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس برنامه‌ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی‌روشن در نطنز منتقل شد. 
فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین‌های نظارتی به این نهاد تحویل نمی‌شود. 
در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده است. رویترز در ادامه گزارش داد: آژانس همچنین اعلام کرده است کارگاه جدید سانتریفیوژ در نطنز با ماشین‌آلات کرج کار می‌کند. 
خبرگزاری انگلیسی همچنین مدعی شد جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رویت کرده که در آن آمده است: ایران در حال راه‌اندازی یک کارگاه جدید در نطنز است که قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را با ماشین‌هایی که بتازگی از تاسیسات کرج به آنجا منتقل شده است، خواهد ساخت. 
بنا بر ادعای رویترز، در ادامه این گزارش با اعلام اینکه آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده، آمده است: ایران ۱۳ آوریل (۲۴ فرورین‌ماه) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است ماشین‌های منتقل شده در کارگاه نطنز از همان روز شروع به کار خواهند کرد. 
انتقال فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ از تاسیسات کرج به نطنز در شرایطی صورت می‌پذیرد که تاسیسات تسای کرج سال گذشته مورد یک حمله خرابکارانه قرار گرفت. بر این اساس تیرماه سال گذشته اعلام شد در حمله‌ای تروریستی در اطراف کرج به یکی از ساختمان‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی خسارات جدی وارد شده است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مهرماه گذشته اعلام کرد اسرائیل عامل «حمله تروریستی» به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج بوده است. 
 
* آژانس دسترسی به اطلاعات دوربین‌ها در نطنز ندارد
در پی انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعد از ظهر پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه در اظهاراتی گفت: این یک گزارش به‌روزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند. گفتنی است به دنبال اظهار نظر اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در انتقال تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ از تأسیسات کرج به نطنز، این نهاد بین‌المللی از نصب دوربین‌های نظارتی خود در نطنز خبر داد. غائبی در این باره اظهار داشت: در این گزارش اعلام شده است همان‌طور که قبلا گزارش شد ایران 4 آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمام ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمام آنها غیرفعال هستند. غائبی ادامه داد: ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم این ماشین‌ها برداشته شد. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد این ماشین‌ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند. سرپرست نمایندگی ایران همچنین گفت: همچنان آژانس هیچگونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوط در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec