printlogo


کد خبر: 247689تاریخ: 1401/1/28 00:00
اخبار

وزیر اقتصاد خبر داد
مراجعه ابربدهکاران برای پرداخت بدهی‌ پس از انتشار اسامی
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نتایج اقدام این وزارتخانه در افشای اسامی ابربدهکاران بانکی گفت: تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کردند.
سیداحسان خاندوزی در این باره گفت: مساله افشای اسامی ابربدهکاران بانکی کشور که سال‌ها در اقتصاد ایران تنها حرفش ‌زده می‌شد، هفته گذشته با فشار وزارت اقتصاد بحمدالله در بانک‌های دولتی انجام شد.
خاندوزی افزود: معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها و سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی‌ مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد.
وی با انتقاد از اینکه از این مساله در گذشته به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌شد و لیست بدهکاران در جیب برخی افراد بود که از آن علیه جریان رقیب استفاده می‌کردند، گفت: ما در وزارت اقتصاد کاملا علمی و کارشناسی و به نفع مردم حرکت خواهیم کرد. در هفته‌های آینده هم این افشای اطلاعات و شفافیت کامل‌تر خواهد شد. در دیدار نوروزی که با مدیران عامل بانک‌ها داشتم، حرف‌ها و حدیث‌ها و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشت اما از آنان خواستیم اگر همه همزمان این سیاست را پیاده کنند هیچ مساله‌ای به جهت اینکه منابع و سپرده‌ها از یک بانک خارج شود و وارد بانک دیگری شود رخ نخواهد داد.
خاندوزی ادامه داد: از مدیران بانک‌ها خواستیم روزهای بیستم و بیست‌ویکم فروردین‌ماه آخرین زمانی باشد که این سیاست اجرا می‌شود و الحمدلله این سیاست در کشور پیاده شد و برای آینده هم نظر ما این است که این روند را ادامه دهیم.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: اجرای این سیاست منابع را به بانک‌ها باز خواهد گرداند و خوش‌حسابی را تقویت خواهد کرد و ان‌شاءالله این جریان موقت نخواهد بود و ادامه خواهد داشت.
خاندوزی تاکید کرد: در هفته جاری ان‌شاءالله یک خبر بزرگ و امیدوارکننده دیگر راجع به شفافیت اطلاعات اقتصادی خواهیم داشت که آن را هم خدمت مردم عزیز ایران اعلام خواهم کرد.
***
طغیانی: مصوبات مجلس در حوزه مسکن درست اجرا نمی‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا زمانی که دولت به اندازه کافی و مورد نیاز مردم مسکن نسازد این بازار همچنان محل جولان‌ دلالان است و نگاه سرمایه‌ای در این بازار غالب خواهد بود.
مهدی طغیانی درباره چرایی افزایش قیمت مسکن و راهکار‌های تعدیل قیمت و پاسخگویی به نیاز‌های انباشت شده در این بخش گفت: بخشی از مساله مدیریت بازار مسکن را باید در ساخت‌وساز مسکن جست‌‌و‌جو کرد، به این معنا که قسمتی از التهاب بازار مسکن را باید با ساخت مسکن‌های نو رفع کرد. مجلس شورای اسلامی به دلیل آگاهی از این نیاز مهم جامعه در این بخش اقداماتی انجام داده است.
وی در این باره خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس با آگاهی از اینکه ساخت و ساز مسکن نیازمند سیاست‌گذاری است با تصویب قانون جهش تولید تلاش کردند دولت اقدام به ساخت‌و‌ساز مسکن کند تا بدین وسیله بخشی از نیاز مسکن جامعه پاسخ داده شود.
طغیانی ادامه داد: کار دیگری که برای پاسخ به نیاز مسکن مردم می‌توان انجام داد عرضه مسکن‌های ساخته شده یا عرضه مسکن‌های چند سال ساخت است که خاک می‌خورد و به دلایل مختلفی همچنان به بازار عرضه نشده است. متاسفانه بخش مهمی از عدم عرضه واحد‌های مسکونی را می‌توان به سودآوری دلالی در بازار مسکن ارتباط داد.
***
ورود و تخلیه ۸۰ هزار تن برنج در کشور
معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران از ورود ۸۰ هزار تن برنج خارجی به کشور خبر داد.
 امیر طالبی با بیان اینکه برای تأمین برنج مصرفی کشور، ۸۰ هزار تن برنج در حال ورود به کشور است افزود: کشتی‌های حامل برنج، از طریق بندرعباس و بندر بوشهر وارد کشور شده‌اند و محموله آنها در حال تخلیه است.
معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: این مقدار برنج از خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران است که برای حفظ ذخایر راهبردی و تأمین نیاز مصرفی کشور و توزیع و تنظیم بازار این کالا ثبت سفارش شده بود که به کشور وارد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: تأمین برنج و سایر کالاهای اساسی برای آرامش بازار در دستور کار قرار دارد و پیوسته خرید، ورود و توزیع آن در بازار انجام می‌شود.
***
دلار به 27 هزار و 800 تومان رسید
روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۳۱ تومان افزایش ۲۵هزار و ۴۱۸ تومان معامله شد. همچنین قیمت خرید هر دلار دیروز ۲۵ هزار و ۱۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۵۷ تومان اعلام شد. در بازار آزاد همچنین دلار با قیمت 27 هزار و 800 تومان معامله شد. بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۸۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۱۴ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۱۱۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۳۶۱ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۱۵ تومان و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۱۶ تومان معامله شد.

Page Generated in 0/0052 sec