printlogo


کد خبر: 247699تاریخ: 1401/1/28 00:00
اخبار

قالیباف: 
پیروزی بر ویروس کرونا جز با درایت دولتمردان ممکن نبود
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار شد،‌ ضمن گرامیداشت شهدای سلامت، اظهار داشت: جا دارد از مدیران و زحمتکشان و دولتمردانی که با تلاش و مجاهدت توانستند بر ویروس منحوس کرونا پیروز شوند تقدیر کنیم و این جز با درایت دولتمردان عزیز ممکن نبود.
***
دولت انگلیس از تعهدات بین‌المللی خود فرار می‌کند
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشور به رواندا، گفت: این طرح انگلیس در قرار دادن مسؤولیت خود در قبال پناهجویان بر دوش یک کشور ثالث، افراد پناهنده را در معرض نقض حقوق مندرج در کنوانسیون‌های پناهندگی و معاهدات حقوق بشری قرار داده و ملاحظات انسانی و اخلاقی را به شکل کامل نادیده می‌گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه کالاانگاری پناهجویان، اعمال خشونت و رفتارهای تحقیر‌آمیز که مغایر کرامت انسانی است مردود بوده و با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از میلیون‌ها پناهنده، اظهار داشت: طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان در حالی است که این کشور و سایر کشورهای غربی همواره تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مدیریت و رسیدگی به میلیون‌ها مهاجر و پناهنده را نادیده می‌گیرند. خطیب‌زاده در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات انسانی و بشردوستانه و دریافت حداقل کمک‌های خارجی، از میلیون‌ها پناهنده بویژه از کشور همسایه، افغانستان میزبانی کرده است که بارها مورد تقدیر و شناسایی نهادهای بین‌المللی مربوط به امور پناهندگان قرار گرفته است. 
***
سی‌ان‌ان: 
روسیه می‌تواند راه دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد بگیرد
سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در تحلیلی اخیراً درباره کمک ایران به روسیه جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا و متحدانش نوشت: از آنجا که روسیه تقریبا تمام بخش‌های اقتصاد خود را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده، ممکن است مجبور شود به یک متحد قابل اعتماد با بیش از ۴ دهه تجربه در زمینه تحریم‌های غرب روی بیاورد. 
این شبکه خبری با اشاره به اینکه ایران تحریم‌شده‌ترین کشور جهان بود، نوشت: تا پیش از جنگ اوکراین، ایران بابت تحمل تحریم‌ها در جایگاه اول قرار می‌گرفت، حال آنکه این جایگاه اکنون به روسیه واگذار شده و ۲ کشور در مقطعی از همگرایی قرار دارند که روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. 
سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به گفته یک کارشناس که منافع مشترک ایران و روسیه در دور زدن تحریم‌ها را در پویایی روابط ۲ کشور بسیار حائز اهمیت دانسته است، نوشت: حتی ماه گذشته، در مبحث تحریم‌های هوایی روسیه، وزیر حمل‌و‌نقل این کشور با اشاره به مشکلات تأمین قطعات یدکی در صنعت هواپیمایی گفت: در این زمینه از تجربیات ایران که سال‌ها تحریم بوده، استفاده خواهد شد. 
شبکه آمریکایی در گزارش خود آورده است: انتظار می‌رود با ادامه جنگ اوکراین (و گرایش هر چه بیشتر روسیه به شرق)، رابطه مسکو- تهران نیز عمیق‌تر شود، حال آنکه تعلل آمریکا در به نتیجه رساندن مذاکرات وین، حتی می‌تواند این رابطه را بیش از پیش عمیق کند. در پاسخ به این سوال که آیا روسیه می‌تواند در دور زدن تحریم‌های غربی از کمک و راهنمایی ایران برخوردار شود، برخی کارشناسان می‌گویند این روند از هم‌اکنون آغاز شده است. 
سی‌ان‌ان در ادامه به اظهارات «ریچارد نفیو» معمار تحریم‌های ایران نیز اشاره کرده و به نقل از وی نوشته است: گمان می‌کنم ایران آماده کمک به روسیه برای استفاده از برخی ابزارهای دور زدن تحریم‌هاست البته برخی کارشناسان مدعی هستند دور زدن تحریم‌ها کار چندان آسانی هم نیست. 
***
معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع:
می‌کوشیم حقوق سربازان باز هم افزایش یابد
امیر سرتیپ سعید شعبانیان، معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز گذشته در چهاردهمین جشنواره جوان سرباز وزارت دفاع، ضمن اعلام اینکه حدود دو‌سوم از هزار شهید ارتش، سرباز هستند و این نشان می‌دهد که سربازان از مهم‌ترین عوامل امنیت کشور و از مهم‌ترین آحاد جامعه هستند، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده حقوق سربازان افزایش یافته است، البته به این مقدار قانع نیستیم و تلاش داریم شرایط را بهتر کنیم. 
سرتیپ شعبانیان با بیان اینکه سربازی افتخار بزرگی است و این پرچم را شهدایی چون شهید صیادشیرازی، شهید سلیمانی و دیگر شهدا به دست شما سربازان داده‌اند، اظهار کرد: شأن و منزلت جایگاه سربازی بسیار بالاست و بزرگان ما افتخارشان سربازی وطن است. همان‌گونه که حاج قاسم سلیمانی، سیدالشهدای مقاومت وصیت کردند که بر مزارش فقط یک کلمه بنویسند؛ سرباز وطن. 
وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی توطئه‌های فراوانی را برای آسیب به کشور ما طراحی و با فشار و تحریم و جنگ به دنبال آسیب به کشور بودند، گفت: در این مسیر دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند اما جمهوری اسلامی ایران به برکت مقاومت و اقتداری که شما سربازان منشأ آن بوده‌اید، ایستاده است. 
شعبانیان در پایان سخنان خود تصریح کرد: شمشیر انتقام رزمندگان اسلام همواره آماده است و شما مشاهده کرده‌اید که چگونه در انهدام پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا و موشکباران پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق به کار گرفته شد.

Page Generated in 0/0059 sec