printlogo


کد خبر: 247704تاریخ: 1401/1/29 00:00
انتقادی از فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب
«هنر شفاف بودن» در تقدیر از هنرمندان

پس از برگزاری هشتمین برنامه هفته هنر انقلاب از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انتخاب عبدالحمید قدیریان به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1400، برخی با تحسین و برخی با انتقاد نسبت به این انتخاب مواجهه داشتند. به گزارش «وطن‌امروز»، در یکی از مطالبی که بعد از انتخاب چهره سال هنر انقلاب نوشته شده، فرآیند انتخاب چهره هنر سال مورد انتقاد قرار گرفته است. خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «اما و اگرهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب» نوشته است: «انتخاب سال ۱۴۰۰ با حاشیه و عدم پذیرش از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مواجه شده است». در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد حوزه هنری باید فکری به حال این موضوع -رابطه نهادی و سازمانی انتخاب‌هایش- کند، اینکه هر ساله یکی از نیروهای فعال در حوزه به عنوان چهره سال انتخاب شود، می‌تواند این جایزه را از مدار اعتبار خارج کند؛ اعتبار نمادینی که برای جایزه‌ای درخور نام انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
فارس در توضیح دلایل حاشیه‌دار شدن این انتخاب، سوال‌هایی را نیز طرح کرده است: انتخاب اخیر با شاخص‌های مطرح‌شده از سوی خود حوزه هنری هم سازگاری ندارد. از این رو انتخاب عبدالحمید قدیریان - با همه تجربیات و خدمات ارزنده‌ای که به عنوان یک نقاش انقلابی دارد- حاشیه‌ساز بوده و پرسش‌هایی را به ذهن متبادر می‌سازد: به گفته حوزه هنری،‌ «پرمخاطب بودن اثر تولیدی، سوابق فرد هنرمند و گستراندن هنر انقلاب میان جوانان، فعالیت‌های استانی در راستای هنر انقلاب، واکنش هنرمندانه به رویداد‌های روز و کسب موفقیت و مقام و جوایز‌های ملی و بین‌المللی» از جمله شاخص‌های انتخاب چهره سال است. از این منظر، آیا در بین کاندیداهای نهایی، انتخاب کارگردان فیلم «موقعیت مهدی»منطقی‌تر نبود؟ جریان‌سازی فرهنگی- هنری این اثر بی‌شک هم همسو با انقلاب اسلامی بوده است و هم در این مسیر از هر رقیبی پیشی گرفته است. به‌راستی طی سال گذشته کدام اثر هنری یا کدام هنرمند توانسته است همپای فیلم «موقعیت مهدی» و کارگردانش در کسب موفقیت و دریافت مقام و جوایز معتبر در رویدادهای ملی عمل کند (این فیلم با دریافت ۶ جایزه معتبر و مهم رکورددار جوایز در چهلمین جشنواره فیلم فجر بوده است). 
این مطلب می‌افزاید: چرا هنرمندی که اثرش با این وسعت گسترده دیده شده و حتی تمجید رهبر انقلاب را به همراه داشته‌، به عنوان چهره سال هنر انقلاب انتخاب نشد؟ آیا نادیده گرفتن او و انتخاب فردی که سابقه کارمندی حوزه هنری را دارد، شائبه‌برانگیز نیست؟ چرا فرآیند انتخاب چهره سال توسط حوزه هنری شفاف‌سازی نمی‌شود؟ چرا اسامی صاحب‌نظرانی که در رأی‌گیری شرکت دارند، اعلام نمی‌شود؟ چرا تعداد آرای هر نامزد منتشر نمی‌شود؟
انتقادهایی که از فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب، هر سال و همزمان با این رویداد در رسانه‌ها طرح می‌شود، تاکنون از سوی متولیان امر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. شاید به دلیل این بی‌توجهی است که فارس در مطلبی انتقادی آن هم بلافاصله پس از برگزاری اختتامیه مراسم چهره سال هنر انقلاب، این انتخاب را مورد نقد قرار داده است. فارس در تحلیل نهایی گزاره‌هایی را در آسیب‌شناسی فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب آورده که قابل تامل به نظر می‌رسد: در تحلیل نهایی باید گفت تاکنون نهادها و مراکز فرهنگی متعددی برای معرفی چهره سال هنر انقلاب تلاش کرده‌اند که همگی محتوم به شکست بوده است. حالا که حوزه هنری هشتمین دوره این جایزه را پشت سر گذاشته است، لازم است با بازنگری دقیق بر شاخص‌ها و شیوه انتخابش آن را به سطحی برساند که طیف وسیعی از هنرمندان را در بر بگیرد و از جانب عموم مخاطبان هدف با دل و جان پذیرفته شود. اگر معطوف به جذب حداکثری آثار هنری و هنرمندان عمل نکنیم و دنیای هنر را چون ماهیت گسترش‌یافته‌اش نبینیم و نشناسیم، چنین فرآیندی از پیش شکست‌‌خورده است، به دلیل اینکه انتخاب‌ها و ملاک‌هایش دقیق نخواهد بود. 

Page Generated in 0/0065 sec