در آستانه برگزاری جشنواره بینالمللی کن، شنبه ۲۷ اردیبهشت فعالان و مدیران شرکتها و موسسات ایرانی فعال در حوزه پخش بینالملل با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کردند. به گزارش «وطنامروز»، در این نشست که با حضور فعالان، مدیران شرکتها و مؤسسات پخش بینالملل در سالن جلسات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، رائد فریدزاده، معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سالهاست که به همت بنیاد فارابی در بازار فیلم برلین و کن برپا میشود و از حیث نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عرضه آثار سینمای ایران در این رویدادهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است. معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: فارابی هر ساله در برگزاری این چتر از مؤسسات و شرکتهای پخش بینالملل حمایت میکند که حضور این شرکتها در عرصه بینالملل در شرایط بهتری انجام شود. البته برخی از این شرکتها برای ادامه حمایتها باید مجوزهای خود را تمدید کنند که با همکاری سازمان سینمایی امیدواریم هر چه زودتر این روند تمدید مجوزها تسریع شود. در ادامه این نشست مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: اهمیت و جایگاه بحث بینالملل - چه در سینما و چه در بنیاد سینمایی فارابی- بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم برگزاری منظم این جلسه بتواند به بهبود مشکلات و رفع موانع پخشکنندگان بینالمللی سینمای ایران کمک کند.
سیدمهدی جوادی با اشاره به مأموریتهای تازه حوزه بینالملل در طرح تحول بنیاد فارابی ادامه داد: حوزه بینالملل در رویکرد جدید فارابی حوزه مهم و اولویتداری است. وی با اشاره به نقش تسهیلگر و حمایتکننده این بنیاد از شرکتهای فعال حوزه بینالملل تصریح کرد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند بلکه خود را تسهیلگر، حمایتگر و تکمیلکننده فعالیت دوستان میداند. یکی از مهمترین مأموریتهای ما در حوزه بینالملل کمک به شکلگیری اکوسیستم بخش خصوصی فعالان بینالملل سینمای ایران است. مدیرعامل فارابی در ادامه گفت: خیلی اوقات مشارکت و فعالیت بخش خصوصی میتواند به تصمیمسازی و رفع موانع کمک کند و از این جهت نهاد ملی سینما محفل خوبی برای شکلگیری چنین جمعهایی و تبادل نظر فعالان این حوزه است. جوادی درباره لزوم نگاه بینالمللی به سینما از مرحله تولید گفت: یکی از وجوه اصلی فارابی در دوره تحول، رونق اقتصاد سینما بویژه اقتصاد بینالملل سینما است. افزایش سهم سینما در حوزه فروش بینالملل نیاز به مقدماتی دارد و روند تجاریسازی و بینالمللیسازی فیلم از مرحله تولید آن شروع میشود و صرفا طراحی یک پوستر انگلیسی زبان، آن اثر را بینالمللی نخواهد کرد.
وی درباره برپایی چتر سینمای ایران گفت: شما به عنوان فعالان حاضر در چتر سینمای ایران سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد هستید و با رصد و بررسیای که در این رویداد به عمل میآورید میتوانید در رویدادهای پیش روی سینمای ایران در عرصه بینالملل نظیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر، جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، هفتههای فیلم ایران در کشورهای مختلف و... کمکهای بسیاری برای شناسایی آثار و بهبود کیفیت این رویدادها ارائه دهید. جوادی در پایان به لزوم جانشینپروری و ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی فعال در حوزه بینالملل اشاره داشت و پیشنهاد داد پیشکسوتان این حوزه در دورههایی به انتقال تجارب خود به نسل جدیدتر بپردازند. در ابتدای این نشست، فعالان حوزه بینالملل و شرکتهای حاضر در چتر سینمای ایران در جشنواره کن نیز به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
در این نشست علی غیاثوند (آیفیلم پرو)، امیر اسفندیاری و وحید اسفندیاری (ایرایمج)، علیرضا شاهرخی (هنر هفتم)، محمد طیب (مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی)، علی حاجقاسمی (پرشین فیلم)، الهه نوبخت (الی ایمج)، مریم نقیبی (سما پیکچرز)، فهیمه پورقاسم (آریانا فیلم) و الهه گودرزی (مینروا فیلم) حضور داشتند.