printlogo


کد خبر: 247715تاریخ: 1401/1/29 00:00
دور دنیا

اعتراف پاپ به نژادپرستی!
پاپ فرانسیس استقبال گرم‌تر از پناهجویان اوکراینی نسبت به دیگر کشورهای جنگ‌زده دنیا را از روی نژادپرستی دانست. به گزارش وب‌سایت روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با بیان اینکه در جنگ‌ها همیشه ضعیف‌ترین‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند، گفت: پناهجویان به چند دسته تقسیم‌ شده‌اند. درجه یک، درجه دو، بر اساس رنگ پوست و بر اساس اینکه از کشوری توسعه‌یافته آمده‌اند یا خیر. او ادامه داد: ما نژادپرست هستیم و این بد است. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 4.7 میلیون اوکراینی از آغاز حمله روسیه کشورشان را ترک کرده‌اند. پاپ فرانسیس روز «جمعه پاک» یا «آدینه پاک» در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا گفت حق کشورها برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد و می‌پذیرد اما رها کردن صلح به صورت کلی، یک مساله است. او افزود: ما بر اساس این عقیده زندگی می‌کنیم که از روی نیاز به قدرت، امنیت و دلایل متعدد دیگر یکدیگر را می‌کشیم. رهبر کاتولیک‌های جهان ادامه داد: دولت‌هایی را که سلاح می‌خرند، درک می‌کنم. درک‌شان می‌کنم اما کارشان را تایید نمی‌کنم. 
***
آزمایش‌های موشکی ادامه‌دار کره‌شمالی
کمتر از ۲ روز پس از جشن‌های ملی در کره‌شمالی این کشور ۲ موشک جدید احتمالا هسته‌ای آزمایش کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، کره‌شمالی دیروز (یکشنبه) اعلام کرد با موفقیت یک سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده را آزمایش کرده است. این آزمایش درحالی انجام شده که اخیرا بزرگ‌ترین مراسم دولتی این کشور البته بدون رژه نظامی برگزار شد. اخیرا نگرانی‌هایی از احتمال یک اقدام تحریم‌آمیز از سوی کره‌شمالی مانند آزمایش هسته‌ای مطرح شده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرده کیم جونگ اون بر این پرتاب نظارت داشته است. هر چند این خبرگزاری کره‌ای به جزئیات این پرتاب اشاره‌ای نکرده است اما به نظر می‌رسد سلاح آزمایش شده احتمالا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای جنگی را داشته باشد. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نیز دیروز اعلام کرد ۲ پرتابه شلیک شده از سواحل شمال شرقی و شهر ساحلی هامهونگ را رهگیری کرده است. این ۲ پرتابه موفق به طی مسافت 110 کیلومتری و پرواز در ارتفاع 25 کیلومتری شده‌اند. 
***
نشست رهبران فراکسیون‌های سیاسی عراق
فراکسیون پارلمانی ائتلاف «دولت قانون» عراق از نشست آتی رؤسای فراکسیون‌های سیاسی برای خروج از «بن‌بست سیاسی» قبل از عید فطر خبر داد. به گزارش شفق‌نیوز، داخل راضی یکی از نمایندگان فراکسیون دولت قانون خاطرنشان کرد رایزنی‌ها میان گروه‌های سیاسی ادامه دارد و این گفت‌وگوها برای خروج از بن‌بست سیاسی هنوز پایان نیافته است. وی در ادامه افزود: امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان به نتیجه برسیم. رایزنی‌ها میان چارچوب هماهنگی و فراکسیون جریان صدر ادامه دارد و هنوز پایان نیافته است. راضی همچنین تصریح کرد رؤسای فراکسیون‌های سیاسی احتمالا نشستی را طی ماه مبارک رمضان و قبل از فرا رسیدن عید فطر برگزار می‌کنند تا به نتیجه‌ای مثبت برسند. از سوی دیگر، مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در جریان دیدار با شاخوان عبدالله احمد، معاون رئیس پارلمان این کشور در استان «اربیل»، احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور را به تداوم رایزنی‌ها و تفاهم‌ها برای حل اختلافات و قدم برداشتن در مسیر تکمیل تعهدات قانون اساسی از جمله تشکیل دولت فدرال آتی در این کشور ترغیب کرد. مسعود بارزانی و شاخوان عبد‌الله احمد در جریان این دیدار درباره تحولات سیاسی و امنیتی و رخدادهای اخیر عراق و همچنین موضوعات و مسائل مهم و مورد توجه دو طرف به بحث و تبادل نظر پرداختند. 
***
فرانسه بر مدار خشونت علیه معترضان به انتخابات
فعالان محیط‌زیستی در پاریس چادر زدند
صدها نفر از فعالان محیط‌‌زیستی فرانسه در واکنش به آنچه اهمیت ندادن سیاستمداران کشورشان به این حوزه در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست‌جمهوری عنوان می‌کنند، در یکی از بلوارهای اصلی مرکز پاریس چادر زدند؛ دیگر نقاط این کشور نیز شاهد خشونت پلیس علیه منتقدان به نتیجه انتخابات است. روزنامه لو فیگارو یکشنبه اعلام کرد این افراد از صبح دیروز در بلوار بُن نووِل واقع در قلب پاریس مستقر شدند و شب در چادر خوابیدند. تجمع‌کنندگان در این منطقه، درباره آنچه شرایط اضطراری آب و هوایی اعلام می‌کنند، هشدار داده‌اند. به گفته این افراد، فقط 2.7 درصد از بحث‌های سیاسی انتخابات ۲۰۲۲ ریاست‌جمهوری فرانسه به حوزه محیط‌زیست اختصاص یافت که این موضوع دلسردی و ناامیدی آنها از همه سیاستمداران را به دنبال داشته است. بر اساس گزارش لو فیگارو، این افراد تصمیم دارند تا صبح سه‌شنبه در این محل به تجمع خود ادامه دهند. موج انتقادات به نتایج انتخابات فرانسه از لحظه اعلام نتایج دور نخست در این کشور کلید خورد و با اشغال دانشگاه‌های مطرحی همچون سوربُن توسط معترضانی که شعارهای «نه مکرون، نه لوپن» سر می‌دادند، ادامه یافت و پلیس با گاز اشک‌آور به استقبال منتقدان رفت. 
***
اوکراینی‌ها: ماریوپل را ترک نمی‌کنیم
مقامات ماریوپل دیروز گفتند نیروهای اوکراینی به‌رغم اولتیماتوم روسیه به دفاع از این شهر ادامه خواهند داد. مشاور شهردار ماریوپل در پاسخ به درخواست وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه سربازان اوکراینی که هنوز در بخشی از شهر مقاومت می‌کنند باید تسلیم شوند، گفت نیروهای اوکراینی به نبرد ادامه می‌دهند. به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، «پترو آندریوشچنکو» با بیان اینکه «عصر شنبه اشغالگران گفتند «کریدور تسلیم» را برای نیروهای باقیمانده فراهم خواهند کرد»، اعلام کرد مثل گذشته دفاع از شهر ادامه خواهد یافت.

Page Generated in 0/0065 sec