printlogo


کد خبر: 247722تاریخ: 1401/1/29 00:00
بسکتبال ۱۱ ماه بدون دبیر
اولویت داوری برای پر کردن جای خالی

ساناز سلیمان‌آبادی‌: انتظار از رئیس جدید فدراسیون بسکتبال این است که تعیین‌تکلیف دبیر فدراسیون را پس از 11 ماه بی‌ثباتی در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد تا اصلی‌ترین مسؤولیت اجرایی در فدراسیون صاحب متصدی شود. از اردیبهشت‌ماه سال گذشته که شبنم کلاهی از مسؤولیت دبیری فدراسیون بسکتبال کنار رفت هنوز این مسؤولیت مهم در بسکتبال به ثبات نرسیده است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های اصلی جواد داوری در کنار مشخص کردن وضعیت کادر فنی تیم ‌ملی که ویترین فدراسیون است، باید تعیین‌تکلیف دبیر جدید باشد؛ اگر چه وی هنوز بعد از ۲ ماه در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده است. وقتی جواد داوری وارد فدراسیون بسکتبال شد (۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰) صندلی دبیری این فدراسیون بدون متصدی بود، چرا که محمدرضا صالحیان یک ماه پیش از آن از سرپرست دبیری کناره‌گیری کرده بود. صالحیان خردادماه سال گذشته به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون منصوب شد. تا یک ماه قبل از آن شبنم کلاهی دبیر فدراسیون بسکتبال بود اما وی پس از یک سال عهده‌داری این مسؤولیت به دلایلی که به نظر می‌رسد اختلاف‌نظر با رئیس وقت فدراسیون مهم‌ترین آن بود از سمت خود کناره‌گیری کرد (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰).
بدین ترتیب از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا به امروز اصلی‌ترین پست اجرایی در فدراسیون بسکتبال بدون متصدی ثابت است بویژه که محمدرضا صالحیان هم طی ۹ ماه به عنوان «سرپرست» امور مربوط به این مسؤولیت را پیگیری می‌کرد و هرگز حکم قطعی دبیری برای او صادر نشد. همین مساله یعنی نداشتن دبیر می‌تواند بعد از 11 ماه یک پاشنه آشیل برای رشته المپیکی بسکتبال شود. با این حال جواد داوری که ۲ ماه از حضورش در فدراسیون بسکتبال می‌گذرد هنوز برای این پست اجرایی و متصدی آن حکمی صادر نکرده چون ظاهرا به نتیجه دلخواه نرسیده است.  البته رئیس تازه‌وارد فدراسیون بسکتبال اشراف لازم و کامل را نسبت به این فدراسیون دارد و سعی داشته در این مدت به مرور نسبت به تقویت و احیای خیلی از بخش‌ها اقدام لازم را داشته باشد. احکامی که برای معرفی سرپرست کمیته داوران و مسابقات صادر شد، تعیین سرپرست کمیته انضباطی و کمیته پزشکی، معرفی مسؤول روابط بین‌الملل و حتی انتخاب سرمربی جدید برای تیم جوانان گویای همین مهم است. جواد داوری حتی نسبت به انتخاب گزینه دبیری فدراسیون بسکتبال هم بی‌تفاوت نبوده است. وی گزینه‌هایی هم برای این پست در نظر داشته که صفاعلی کمالیان یکی از آنها بوده است. کمالیان از مربیان بسکتبال ایران است که سابقه حضور در کادر فنی تیم ‌ملی را هم دارد. اما بنا به دلایلی انتخاب و معرفی نهایی آنها به نتیجه نرسیده است. 
به هر حال گزینه مورد نظر رئیس فدراسیون بسکتبال برای دبیری این فدراسیون، طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌ها باید به وزارت ورزش معرفی شود تا پس از تاییدیه، وی بتواند حکم او را ابلاغ کند. همین پروسه در عدم تعیین‌تکلیف وضعیت دبیر فدراسیون بی‌تأثیر نبوده است. در کل اما به نظر می‌رسد جواد داوری برای تعیین دبیر خود عجله زیادی ندارد، شاید مسائل و حواشی‌ای که در دوره رئیس قبلی پیرامون دبیر فدراسیون ایجاد شده بود بی‌تأثیر در حرکت با طمأنینه رئیس امروز بسکتبال نباشد تا تصمیم نهایی همراه با استقبال عموم و بدون چالش باشد. 
در دوره‌ای که رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بود علی توفیق، مسعود عماری و شبنم کلاهی مسؤولیت دبیری فدراسیون را بر عهده داشتند. در واقع ورود طباطبایی به فدراسیون بسکتبال (دی‌ماه سال ۹۶) همزمان با دبیری توفیق بود اما همواره صحبت‌هایی مبنی بر کنار رفتن توفیق مطرح بود تا اینکه بالاخره بعد از ۷ ماه این اتفاق افتاد و وی جای خود را به مسعود عماری داد (مردادماه سال ۹۷) که تا قبل از آن بازرس فدراسیون و به نوعی دست راست رئیس بود. موضوع بازنشستگی عماری و حواشی ایجاد شده در رابطه با او اما در نهایت طباطبایی را وادار کرد که انتخاب جدیدی برای دبیر خود داشته باشد. وی این بار اقدام به انتخاب از میان گزینه‌های خانم کرد و شبنم کلاهی را سرپرست دبیری فدراسیون کرد (خردادماه سال ۹۹) و کلاهی بعد از ۳ ماه حکم قطعی دبیری خود را از مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش دریافت کرد. درباره وی و در مدت کمتر از یک سالی که به عنوان سرپرست دبیری و دبیر در فدراسیون حضور داشت حواشی زیادی مطرح بود بویژه که او همزمان مسؤولیت استان تهران را هم بر عهده داشت. 
بعد از اینکه کلاهی هم از سمت خود کناره‌گیری کرد یک ماه طول کشید تا برای محمدرضا صالحیان حکم سرپرست دبیری صادر شود اگرچه وی هیچ وقت ابلاغ رسمی نگرفت و بعد از استعفایش هم کسی جایگزین او نشد. در هر صورت فدراسیون بسکتبال حدود 11 ماه است با معضل دبیر و تعیین متصدی برای آن مواجه است. این در حالی است که اجرای تصمیمات رئیس، تهیه صورت‌جلسه هیأت‌رئیسه و مجمع و دستور جلسات آنها، ابلاغ تصمیمات و مصوبات هیأت‌رئیسه و... از جمله وظایف دبیر به عنوان بالاترین رکن اجرایی در فدراسیون است. 

Page Generated in 0/0069 sec