printlogo


کد خبر: 247731تاریخ: 1401/1/29 00:00
سازمان نظام پزشکی تعرفه ویزیت پزشکان عمومی را برای سال جاری 184 هزار تومان و برای پزشکان متخصص 245 هزار تومان پیشنهاد کرد
رنج پر‌خرج درمان
عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: پیشنهاد افزایش تعرفه ویزیت پزشکان عمومی به حدود 200 هزار تومان هیچ توجیهی ندارد

پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی درحالی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح شده است که معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت معتقد است ۶۰ درصد هزینه‌های سلامت در حال حاضر از جیب مردم پرداخت می‌شود. 
سازمان نظام پزشکی در شرایطی که هنوز حذف ارز ترجیحی دارو اجرایی نشده است و مردم با مشکل گرانی برای تهیه دارو مواجهند، پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را ارائه کرده است. به گفته کارشناسان رقم تعرفه پزشکان همیشه از سوی سازمان نظام پزشکی سنگین در نظر گرفته می‌شود تا با این شیوه جایی برای چانه‌زنی آنگونه که دولت با رقمی مناسب موافقت کند، داشته باشند اما امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از حذف احتمالی ارز ترجیحی دارو و به دنبال آن چگونگی پشتیبانی از بیمه‌ها با هدف جبران میزان افزایش هزینه‌های دارو و درمان، وضعیت شکل دیگری به خود خواهد گرفت. در چنین شرایطی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ در این بخش باید طوری باشد که مردم با حذف ارز ترجیحی یا نحوه تعرفه‌گذاری ویزیت پزشکان و... دچار مشکل نشوند. 
به گفته کارشناسان، نرخ معقول و منطقی تعرفه‌های پزشکی نباید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که قشر متوسط و رو به پایین جامعه بویژه ضعفا و کم‌درآمدها نتوانند از خدمات پزشکی و درمانی با هزینه بالا استفاده کنند، از طرفی نیز سیاست‌گذاری‌ها باید طوری باشد که انگیزه لازم برای فعالیت پزشکان وجود داشته باشد. 
به هر حال تعرفه‌های پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است و طبق روال هر سال میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی تعیین و سپس توسط هیات دولت تصویب می‌شود. 
تعرفه خدمات پزشکی سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی در بخش دولتی و ۱۳ درصدی در بخش خصوصی داشت که این میزان افزایش از طرف دولت تصویب و ابلاغ شد. سال ۹۹ این تعرفه‌ها با ۱۵ درصد افزایش همراه بود. سال ۱۴۰۰ هم به گفته محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی حداقل ۵۵ درصد بود که این میزان افزایش بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین شد اما شورای عالی بیمه سلامت 28.5 درصد افزایش تعرفه را اعلام و هیات‌وزیران هم این افزایش را تصویب کرد. 
امسال نیز سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را داده است؛ پیشنهادی که بنا به گفته مسؤولان این سازمان پس از بررسی‌های کارشناسی تهیه شده است و آنها معتقدند تعرفه خدمات درمانی باید واقعی شود. 
چندی پیش نیز محمد رییس‌زاده، رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی کشور در یک نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰درصدی برای تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرد و گفت: براساس کار کارشناسی که انجام دادیم، عدد ۶۰ درصدی افزایش تعرفه‌ها به صورت گلوبال مورد نظرمان بود. وی تاکید کرد: در برخی حوزه‌های پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزه‌هایی مانند تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم. این قابل قبول نیست. باید توجه کرد که اگر در شرایط فعلی یک مطب بخواهد سرپا بماند، آن هم بدون سود، ویزیت باید عددی بالغ بر حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا ارائه خدمات قابل انجام نیست. 
پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در حالی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح شده است که معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سهم ۲۵ درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، در عین حال از افزایش سهم جیب مردم در پرداخت‌ این هزینه‌ها طی سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و گفته است متاسفانه متناسب با رشد تورم، بیمه‌ها و دولت سهم بیشتری در حوزه سلامت نداشتند، بنابراین این مابه‌التفاوت از جیب مردم پرداخت شده است.
در این باره مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره پیشنهاد سازمان نظام پزشکی مبنی بر افزایش تعرفه‌های پزشکی با رقم بالا گفت: افزایش هزینه‌های درمان نباید به گونه‌ای باشد که معیشت و سلامت جامعه را تهدید کرده و در شرایط سخت قرار دهد، بنابراین ضمن توجه و احترام به جامعه نخبگان و پزشکان دلسوز، چنانچه تعرفه‌های پزشکی با این رقم‌ها افزایش یابد قشر متوسط به پایین جامعه بی‌تردید توان دسترسی به خدمات درمانی را نخواهند داشت و سلامت جامعه تهدید می‌شود. 
وی با بیان اینکه معیشت و سلامت مردم نباید با هزینه‌تراشی‌های نامعقولانه به بازی گرفته شود، گفت: در بحث میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی که از سوی نظام پزشکی مطرح و به دولت پیشنهاد شده است باید توجه داشت که سلامت و معیشت مردم با دید بخشی‌نگری دچار مشکل نشود، چرا که هر گونه افزایش غیرمعقولانه و غیرمنطقی تعرفه‌های پزشکی، نرخ پایه برای افزایش قیمت همه خدمات پزشکی و درمانی خواهد شد. 
یوسفی با بیان اینکه دولت باید در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود به فکر قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه باشد، اظهار داشت: کالاهای اساسی نظیر نان، دارو و خدمات درمانی و پزشکی نباید طوری با افزایش قیمت مواجه شوند که تبعات آن به فقر و تنگدستی یا گسترش بیماری و کم‌توجهی به نظام سلامت کشور منجر شود. 
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: هنوز آیین‌نامه حذف ارز ترجیحی از سوی دولت به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نشده است که تورم انتظاری در جامعه شکل گرفته و برخی اقلام بویژه در بخش دارو 10 تا 20 برابر افزایش یافته است. در چنین شرایطی خبر شوکه‌کننده پیشنهاد افزایش تعرفه ویزیت پزشکان که قرار است ویزیت یک پزشک عمومی حدود 200 هزار تومان شود هیچ توجیهی ندارد، زیرا اگر تعرفه ویزیت پزشکان با این منوال افزایش یابد باید منتظر رشد قیمت همه خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. 
یوسفی اضافه کرد: دولت بویژه شخص رئیس‌جمهور - که همیشه در کنار مردم و دردآشنای آنهاست - بی‌تردید به سادگی از کنار این قضیه نمی‌گذرد و ضمن توجه به جامعه پزشکی، سلامت و معیشت مردم را در اولویت قرار می‌دهد، چرا که اگر تعرفه‌های پزشکی با افزایش بالا همراه شود زندگی قشر ضعیف بویژه دهک‌های پایین درآمدی جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 
پیشنهاد سازمان نظام‌پزشکی برای افزایش میزان ویزیت پزشکان طوری است که طبق این پیشنهاد ویزیت پزشک عمومی در سال جاری باید بیش از 184 هزار تومان و پزشک متخصص نیز بیش از 245 هزار تومان در نظر گرفته شود.

Page Generated in 0/0167 sec