printlogo


کد خبر: 247732تاریخ: 1401/1/29 00:00
معاونت بهداشت وزارت بهداشت: کمترین میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته گذشته مربوط به مدارس بود که 23 درصد شکایت‌های مردمی را شامل می‌شود
شکایت از مدارس به وزارت بهداشت

آموزش‌ حضوری به عنوان بهترین راهکار برای یادگیری دانش‌آموزان، بعد از تعطیلات نوروز از سر گرفته شد. در این شرایط، مدیران از والدین می‌خواهند که به تدابیر بهداشتی و کرونایی نظام آموزشی کشور اعتماد داشته باشند اما گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس است. به گزارش «وطن‌امروز»، بسیاری از کارشناسان معتقدند آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد، چنانکه مطابق اعلام مقامات وزارت آموزش‌وپرورش، در ۲ سال گذشته به خاطر حذف نسبی آموزش حضوری شاهد افت محسوس در سطح تحصیلی دانش‌آموزان بوده‌ایم. 
در این شرایط به خاطر تاثیرات منفی و بعضا غیرقابل جبران بر نظام آموزشی کشور، مدیران ارشد این وزارتخانه تصمیم به بازگشایی مدارس بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی گرفتند؛ اقدامی که با انتقاد خانواده‌ها مواجه شد، چرا که از نظر آنها باید چند هفته سپری می‌شد تا واکنش کرونا بعد از پایان سفرهای نوروزی مشخص شود و سپس برای بازگشایی تدریجی و منطقی مدارس تصمیم‌گیری می‌شد. 
از سوی دیگر، در چند روز اخیر برخی دست‌اندرکاران نظام سلامت درباره وقوع موج هفتم کرونا در هفته اول اردیبهشت هشدار داده‌اند و بخش زیادی از هشدارها نیز مربوط به ضرورت رعایت پروتکل‌ها در مدارس کشور است. مطابق تازه‌ترین آمار و اطلاعاتی که از سوی مجموعه وزارت بهداشت منتشر شده، کمترین میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به مدارس بوده است. 
 
* رعایت پروتکل‌ها در کشور رضایت‌بخش نیست
بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ (از ۲۰ تا ۲۷ فروردین‌) همچنان پایین و بالغ بر‌ 51.79  درصد بوده است. 
کل شکایات مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ بیش از یکهزار و ۹۰۸ مورد بوده که شکایت از مدارس با موضوع «عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی» ۴۳۸ مورد بوده است. 
همچنین از کل شکایات ۲۶ درصد مربوط به اماکن مسکونی، ۲۶ درصد مربوط به نانوایی‌ها، ۲۳ درصد مربوط به مدارس، ۱۳ درصد مربوط به اغذیه‌فروشی‌ها، ساندویچ و پیتزافروشی‌ها و ۱۲ درصد مربوط به سلف سرویس و رستوران‌ها بوده است. 
میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۴ فروردین‌ ۱۴۰۱، حدود 56 درصد و میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور 50.84 درصد بوده است. میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۱۰ تا ۲۴ فروردین‌ 47.59 درصد بوده است که فرودگاه‌ها با 86.36 درصد بیشترین درصد رعایت و مدارس با 34.75 درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند. 
همچنین از 17 تا 24 فروردین‌ ۳۷۱۶۲ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۲۶۵ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.
 
***
   29 فوتی و 1895 بیمار جدید کرونا
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به ۲۸ فروردین‌ ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۸۹۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۲۵۷ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۵۹ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 29 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۸۲۹ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۴۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که یکهزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۶۵ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 55 شهرستان در وضعیت قرمز، 84 شهرستان در وضعیت نارنجی، 274 شهرستان در وضعیت زرد و 35 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۴۱ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۳۵ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۹۵۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۹ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یادشده ۷۱ هزار و ۶۴۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 

Page Generated in 0/0069 sec