printlogo


کد خبر: 247738تاریخ: 1401/1/29 00:00
اخبار

کاردار سوئد به وزارت امور خارجه ایران احضار شد
در پی حوادث چند روز اخیر در سوئد که به آتش زدن قرآن کریم توسط «راسموس پالودن» رهبر یک فرقه راست افراطی در شهر لینکوپینگ منجر شد، کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر آن کشور (دیروز یکشنبه ۲۸ فروردین‌) توسط رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام موهن فرد یاد شده که متاسفانه به بهانه آزادی بیان با حمایت پلیس سوئد صورت گرفت به وی ابلاغ شد. گفتنی است شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ورلد تصاویری را منتشر کرد که در آن فردی در سوئد با هتک حرمت قرآن کریم در حال به آتش کشیدن این کتاب مقدس است. این فرد «راسموس پالودن» رهبر حزب راست‌گرای افراطی دانمارک است که اقدام به سوزاندن قرآن در یکی از محله‌های سوئد کرد. او پیش از این هم در اقدامی توهین‌آمیز اقدام به پرتاب قرآن کریم کرده بود. به گزارش فارس، رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن این اقدام هتاکانه در ماه مبارک‌ رمضان، مسؤولیت دولت سوئد در این باره را متذکر و خواستار اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان بخشیدن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده شد. وی توهین به مقدسات بیش از ۲ میلیارد مسلمان جهان و جریحه‌دار کردن احساسات آنان را بدترین سوءاستفاده متصور از آزادی بیان خواند و گفت: این حادثه تاسف‌بار که تحت حفاظت پلیس سوئد انجام شده، تصویر سوئد را نزد مسلمانان جهان مخدوش می‌کند. کاردار سوئد در پاسخ ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه در کشورش، گفت مراتب را فورا به مقامات کشور متبوعش منتقل می‌کند. «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درگیری‌ها در این کشور گفت: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظرات‌شان خوب باشد خواه بد. این بخشی از دموکراسی ما است. مهم نیست که شما چه فکر می‌کنید، هرگز نباید به خشونت متوسل شوید. ما هرگز آن را نمی‌پذیریم». وی با انتقاد از «راسموس پالودان» افزود: «این دقیقا همان واکنش منفی است که او می‌خواهد شاهدش باشد. هدف اصلی او این است که مردم را علیه هم تحریک کند». 
***
وضعیت مهاجران افغانستان، محور گفت‌وگوی سفیر ایران و حکمتیار
سفیر ایران در کابل در دیدار رئیس حزب اسلامی افغانستان مسائل سیاسی و وضعیت مهاجران را بررسی کرد. به گزارش فارس، «بهادر امینیان» سفیر جمهوری ایران دیروز با «گلبدین حکمتیار»، رئیس حزب اسلامی افغانستان دیدار کرد. در این دیدار مسائل مختلف از جمله موضوعات سیاسی، اجتماعی و مسائل مربوط به مهاجران افغان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 
حکمتیار یکی از چهره‌های سیاسی افغانستان است که پس از روی کار آمدن طالبان از افغانستان خارج نشد. وی چندی پیش از طالبان خواست برای مهار و حل مشکلات موجود در افغانستان حمایت مردم و احزاب سیاسی این کشور را با خود داشته باشد. وی مراجعه به آرای مردم را یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای برقراری و حفظ حاکمیت در افغانستان دانست. رهبر حزب اسلامی افغانستان پیش از این مدعی شده بود هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کابل، هرات و قندهار گشت‌زنی می‌کنند. 
وی همچنین گفت آمریکا و اروپا از گروه‌های ضد طالبان در افغانستان حمایت می‌کنند. حکمتیار همچنین خاطرنشان کرد طالبان برای مقابله با این وضعیت باید ملت را از خود کند. 
***
اعلام وصول طرح تأسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه‌ قضائیه
طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه‌ قضائیه و همچنین دو سوال ملی از وزیر امور خارجه از سوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. 
به گزارش ایسنا، محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:
- طرح حمایت از سهامداران جزء
- طرح اتصال بند و ماده۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور
- طرح الصاقیه بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده
- طرح اصلاح موادی از قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری
- طرح تأسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه
- طرح تأسیس سازمان ملی اقامت
- سوال ملی سیدمجتبی محفوظی، نماینده آبادان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین کمیته فنی غیرفنی برای گزینش نفرات فنی
- سوال ملی جلال محمودزاده، نماینده مهاباد از وزیر امور خارجه درباره دلیل عدم اعلام نظر رسمی درباره سدسازی بی‌رویه دولت ترکیه روی رودخانه‌های مرزی دجله و ارس و همچنین علت عدم شفاف‌سازی درباره سند ۲۵ ساله چین و ۲۰ ساله روسیه برای نمایندگان مجلس و سوال ملی حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل و زهک از وزیر امور خارجه درباره عدم انجام اقدام جدی درباره رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند.

Page Generated in 0/0082 sec