printlogo


کد خبر: 247741تاریخ: 1401/1/29 00:00
نمایندگان مردم به ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه رأی دادند
مقدمات‌حکمرانی در اتاق شیشه‌ای

گروه سیاسی: ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده مجلس به تصویب رسید. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آذرماه سال گذشته بود که همزمان با بالا گرفتن موج انتقادات از مجلس سیزدهم به علت عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان، محمدباقر قالیباف از آغاز شفافیت از مجلس و پیگیری آن برای دیگر نهادهای حکومتی خبر داد. رئیس مجلس با بیان اینکه شفاف‌سازی فقط برای مجلس نیست، گفته بود: باید در همه دستگاه‌ها اجرا شود اما گام اول را خودمان برمی‌داریم تا بعد از آن نیز پیگیر باشیم. حالا کمتر از 5 ماه پس از اظهارات پیشین، در حالی که قالیباف از قرار گرفتن مجدد شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار رمضانی مجلس خبر داده بود، نمایندگان ملت به ۲ فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها رای دادند؛ طرحی که بر اساس آن قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده را در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود. بر اساس ماده 3 این طرح، «رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه‌ قضائیه موظفند مصادیق داده و اطلاعات عمومی در هر کدام از نهادها و دستگاه متبوع خود را علاوه بر مواردی که به عنوان اطلاعات عمومی در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مشخص شده است، معین کرده و پس از 4 ماه تصویب این قانون جهت دسترسی عمومی به این اطلاعات به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ابلاغ نمایند».
در همین زمینه در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در موافقت با 2فوریت این طرح اظهار داشت: مردم شفافیت را فقط از مجلس نمی‌خواهند و شفافیت باید کامل و جامع باشد. وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیشتاز شفافیت است. نباید فقط شفافیت را از مجلس مطالبه کرد و باید شفافیت به همه دستگاه‌های اجرایی تسری پیدا کند. عبدالعلی مظفری در موافقت با 2فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها بیان کرد: شفافیت باید در همه ارکان نظام وجود داشته باشد. مردم معمولا برای انجام کارهای اداری خود چندین ماه در سیستم اداری تردد می‌کنند و این مساله نشان می‌دهد که قوانین مصوب مجلس خروجی لازم را ندارد و بخوبی اجرایی نمی‌شود که شفافیت باعث می‌شود دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم. وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی شفاف است و دور تا دور ما دوربین قرار گرفته است. همه مسائل در مجلس شفاف است، البته مجلس هم باید شفاف‌تر شود و آرای نمایندگان هم لازم است که شفاف شود. اشاره مظفری به لزوم شفافیت آرای نمایندگان موضوعی بود که از سوی مخالفان طرح نیز مطرح شد. محمود احمدی بی‌غش با بیان اینکه مخالف اصل شفافیت نیست اما با چنین شیوه‌ای مخالف است، گفت: برخی نمایندگان طرح شفافیت را امضا کردند اما عجیب است که اسم آنان جزو مخالفان طرح شفافیت است! علاوه بر این ما یک طرح شفافیت مبنی بر طرح شفافیت آرای نمایندگان داشتیم و سوال ما این است که آن طرح چه شد؟ نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ طرح دوفوریتی در نوبت بررسی در صحن مجلس است اما آن طرح‌ها در دستور کار مجلس قرار نگرفت و این طرح بدون آنکه نوبت آن رسیده باشد، در دستور کار مجلس قرار گرفت که این موضوع برخلاف قانون است. روح‌الله نجابت از دیگر نمایندگان مخالف با طرح مذکور بود. وی با بیان اینکه قانون برای شفافیت سایر نهادها و دستگاه‌ها وجود دارد و نیازی نیست که قانون دیگری در این زمینه تصویب شود، اظهار داشت: ما قوانین زیادی در این زمینه داریم. به اعتقاد بنده اگر قوانین قبلی ایراد دارد، باید اصلاح شود و نیازی به قانونگذاری جدید برای شفافیت نهادها و دستگاه‌ها نیست. بیژن نوباوه، از دیگر نمایندگان مخالف با این طرح نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: باید ابتدا طرح شفافیت آرای نمایندگان تعیین تکلیف و در مجلس به رای گذاشته شود و سپس طرح جدیدی که تحت عنوان شفافیت قوای سه‌گانه، نهادها و سازمان‌هاست در جلسه بررسی می‌شد. 
سرانجام و پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان، 2فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی به تصویب رسید. 
تصویب 2 فوریت طرح شفافیت قوای سه‌‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها آن هم در شرایطی که هنوز درباره سرانجام طرح شفافیت آرای نمایندگان گمانه‌زنی‌های مختلف و متضادی مطرح است در عین فراهم کردن فرصتی کم‌نظیر برای قانونی کردن شفافیت در حکمرانی، می‌تواند ریسک شفافیت را برای بهارستان نیز افزایش دهد به گونه‌ای که با تصویب این طرح در صورت عدم تصویب شفافیت آرای نمایندگان اما و اگرهای زیادی در فضای عمومی مطرح خواهد شد. 
 
* مدل برنامه‌نویسی برنامه هفتم متحول شود
رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه روز گذشته با بیان اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام مجموعه‌ای از تذکرهای اخلاقی عمیق و توصیه‌های کاری دقیقی بود، اظهار داشت: در نظر داشتن رضای الهی در کارها، پرهیز از رفتارهای نمایشی، دوری از غرور و انفعال و مغتنم شمردن فرصت مسؤولیت تکلیفی برای عموم مسؤولان کشور محسوب می‌شود اما نمایندگان مجلس این رهنمودها را باید به طور ویژه نصب‌العین قرار دهند، چرا که در بسیاری از مناطق کشور نمایندگان در نظر مردم نزدیک‌ترین نمونه از مسؤولان کشوری هستند و کار درست و غلط یک نماینده نقش موثری در اعتماد مردم به کلیت نظام خواهد داشت. قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این رهبر معظم انقلاب توصیه کاری مهمی نیز در این دیدار بیان کردند که بخش‌هایی که مربوط به مجلس است حتما مورد توجه همه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اما در این بین با توجه به اهمیت زیاد برنامه هفتم توسعه ضروری است توضیح داده شود که مجلس یازدهم معتقد است با تعیین پیشران‌های اصلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید مدل برنامه‌نویسی برنامه هفتم متحول شود تا به جای کلی‌گویی و تصویب مجموعه‌ای از احکام آرمانی غیرقابل دستیابی، برنامه عملیاتی را تصویب کنیم که همه ظرفیت‌های کشور را بر اساس اولویت‌های مشخص هماهنگ و هم‌افزا کند و در همین راستا از سال گذشته بحث‌های کارشناسی در کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها صورت گرفته است و مجلس آماده است هماهنگ و هم‌افزا با دولت در اسرع وقت این برنامه را به تصویب برساند. وی با اشاره به وضعیت گرانی‌ها که باید مورد توجه مسؤولان اجرایی قرار گیرد، تاکید کرد: گرانی اقلام اصلی معیشت و رفاه مردم نکته مهمی است و درست است که ریشه گرانی‌ها در تورم ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین است اما این مساله وظیفه دستگاه‌های مربوط را در کنترل قیمت‌ها نفی نمی‌کند و امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی آنها در مهار گرانی‌ها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و نگرانی‌های مردم در تامین معیشت برطرف شود. وی همچنین با اشاره به کشتار هدفمند مردم مظلوم فلسطین به دست جنایتکاران صهیونیست و هتک حرمت مسجد‌الاقصی گفت: به اشغالگران هشدار می‌دهیم که آتش خشم تاریخی مسلمانان از هر زمانی شعله‌ورتر شده و مجازاتی سخت و درهم کوبنده در انتظار آنها‌ست. خون شهید راه حق را آشکار، مجاهدان فی سبیل‌الله را مصمم و صف منافقان را از مومنان جدا می‌کند.

Page Generated in 0/0072 sec