printlogo


کد خبر: 247748تاریخ: 1401/1/29 00:00
گزارش بذرپاش به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اقدامات تحولی دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰
فن‌سالاری مردم‌پایه

مهرداد بذرپاش به همراه علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات و سایر مقامات این نهاد نظارتی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ ارائه کردند و برنامه‌های مدنظر در سال جاری را به اطلاع نمایندگان عضو این کمیسیون رساندند. رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به سند راهبردی ۵ساله که در ابتدای مسؤولیت خود منتشر کرد، اقدامات دیوان را مبتنی بر تحقق اهداف این سند دانست. 
بذرپاش از «حسابرسی عملکرد» به عنوان یکی از سمت‌گیری‌های تحولی دیوان محاسبات در دوره فعلی یاد کرد و گفت: به‌رغم خلأهای قانونی و مشکلاتی که در این راه وجود دارد، طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد در قالب ۲۰ پروژه ملی و ۳۲ پروژه استانی به انجام رسید که همزمان با ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ در پایان تیرماه منتشر خواهد شد. 
وی با اشاره به ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ در پایان شهریورماه و تلاش جهت انتشار گزارش تفریغ بودجه سال گذشته تا پایان تیر سال جاری، کاهش زمان و تحول در محتوا را از مباحث اصلی در این مقوله دانست و تاکید کرد: همانند سال قبل، گزارش‌های تفریغ ۲ ماهه از چگونگی اجرای بودجه سالانه در دستور کار قرار دارد تا مسیر برخط‌ شدن گزارش تفریغ بودجه با جدیت تداوم یابد. 
بذرپاش در تشریح بخش دیگری از عملکرد دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و هشداردهنده جهت شناسایی بسترهای فساد در دستگاه‌های اجرایی، مدل و شاخص‌های اندازه‌گیری سلامت نظام اداری و مقابله با فساد اداری تدوین شد. نکته قابل ذکر اینکه آخرین مدل در این مقوله به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گشت. 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: در راستای تحقق شعار مردم‌پایگی دیوان محاسبات، حسابرسی و رسیدگی به مسائل و موضوعات مرتبط با مردم با هدف تاثیرگذاری بر کاهش مشکلات آنان در دستور کار قرار گرفته است که حسابرسی اعتبارات مرتبط با کرونا، وضعیت منابع آبی کشور، آسیب‌شناسی و بررسی طرح اقدام ملی مسکن و قراردادهای ورزشی از جمله مهم‌ترین‌ها بوده است. 
بذرپاش در مقوله‌ رسیدگی به تخلفات مالی، گفت: جنس ما افشاگری و غوغاسالاری و ایجاد سروصدای بی‌جهت نیست؛ البته جزئیات برخوردها بزودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد نوع و حجم برخورد با تخلفات مالی، طی ۲ سال اخیر از سوی دیوان محاسبات کشور بی‌سابقه بوده است. 
بذرپاش ادامه داد: در موضوع رسیدگی به خسارات ناشی از ترک فعل مسؤولان، قوانین هوای پاک و حمایت از تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، تکالیف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. 
موضوع دیگری که در سخنان بذرپاش مورد توجه قرار گرفت، حوزه اجتماعی‌سازی امور در دیوان محاسبات بود. وی در این باره گفت: در راستای توسعه ظرفیت مردمی در نظارت، سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ پایه‌گذاری شد که ظرف ۷ ماه، بیش از ۷۸ هزار تماس مردمی دریافت شد و از ۳۸۰۰ گزارش مشمول بررسی، ۷۵ مورد به عنوان تخلف محرز شناسایی و به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شد. 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: تحول در ساختار ارتباطات و رسانه، با استفاده از بستر رسانه ملی، اطلاع‌رسانی به‌موقع اخبار و اطلاعات و عملکرد دیوان از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی و ارتباط حداکثری با اصحاب رسانه مورد توجه قرار گرفته است. 
در این جلسه حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: از مدیران و کارمندان دیوان محاسبات کشور به دلیل ارائه گزارش‌های دقیق و به‌موقع تفریغ بودجه و نظر کارشناسی درباره لایحه بودجه و نیز گزارش تطبیقی، صمیمانه تشکر می‌کنم. 
همچنین تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون مذکور طی سخنانی، ضمن تقدیر از عملکرد دیوان محاسبات، جهت افزایش بهره‌وری از گزارش‌های این دستگاه عالیرتبه نظارتی، نکاتی را مطرح کردند.

Page Generated in 0/0118 sec