printlogo


کد خبر: 247760تاریخ: 1401/1/30 00:00
صهیونیست‌ها دیروز با ممانعت از حضور افراد زیر ۵۰ سال در مسجدالاقصی مانع حضور جوانان فلسطینی در این مکان مقدس شدند
وحشت صهیونیست‌ها از جوانان فلسطینی

گروه بین‌الملل: صبح دیروز هم نظامیان رژیم صهیونیستی همانند تحولات روز یکشنبه در حمایت از حملات دسته‌جمعی شهرک‌نشینان، به مسجدالاقصی یورش بردند. این حملات در پی دعوت موسسه‌ها و نهادهای تل‌آویو به مناسبت عید «پسح» تداوم یافته است. طبق گزارش پایگاه خبری «فلسطین الیوم» تعداد زیای از نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی حمله و تلاش کردند نمازگزاران و معتکفان را از صحن‌های آن خارج کنند تا از این طریق پیش‌زمینه‌ لازم برای یورش شهرک‌نشینان را آماده کنند. بر اساس گزارش منابع فلسطینی، نظامیان اسرائیلی به فلسطینیان زیر 50 سال اجازه ورود به مسجدالاقصی را نمی‌دهند. مقامات رژیم صهیونیستی دیروز مقرر کردند برای ۲ روز مسجد ابراهیمی را به روی مسلمانان ببندند. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند تا پایان روز سه‌شنبه (امروز) از ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد ابراهیمی، به دلیل اعیاد یهودی ممانعت کنند. در پی تخلیه مسجدالاقصی از وجود فلسطینیان، شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی به این مکان مقدس تعرض کردند. این در حالی است که روز یکشنبه نظامیان اشغالگر اسرائیلی پس از تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و در پی مقاومت جوانان فلسطینی، از این مسجد عقب‌نشینی کردند. منابع عبری‌زبان اعلام کردند روز دوشنبه 694 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی تعرض کردند. در ۲ روز نخست عید یهودی پسح، در مجموع 1422 صهیونیست به قبله نخست مسلمانان تعرض کردند. مطابق توافق 1994 اردن با رژیم صهیونیستی، «امان» تولیت مسجدالاقصی را بر عهده دارد و حضور صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی خلاف توافق و غیرقانونی است. 
 
* همراهی دولت‌های عربی با صهیونیست‌ها در تعرض به قدس
«غسان الرجبی» مدیر مسجد ابراهیمی تداوم نفوذ مقامات اسرائیلی به زور سلاح در این مسجد و همچنین غصب بخش بزرگی از آن توسط نظامیان صهیونیست و بخشیدنش به شهرک‌نشینان را شدیدا محکوم کرد. این در حالی است که به دنبال تلاش یهودیان برای اجرای مراسمات قربانی‌کردن در مسجدالاقصی، افق درگیری‌ها در قدس رو به تیره‌تر شدن می‌رود و مردم فلسطین و جنبش حماس در این خصوص هشدار داده‌اند. خبرنگار پایگاه خبری فلسطین الیوم در قدس گزارش داد تعدادی از تک‌تیراندازهای رژیم صهیونیستی در پشت‌بام‌های مسجدالاقصی و ساختمان‌های مجاور آن، به حالت آماده‌باش مستقر شده‌اند. این در حالی است که گروه‌هایی از شهرک‌نشینان صهیونیست به مناسبت نزدیک ‌شدن به عید پسح یهودیان، از رژیم اشغالگر خواستند حملات گسترده‌ای را به مسجدالاقصی انجام دهند. این یورش‌ها از صبح جمعه آغاز شده و قرار است تا یک هفته ادامه یابد. در همین حال «مجتهد» افشاگر و فعال فضای مجازی عربستانی از نقش برخی کشورهای عربی در حوادث اخیر مسجدالاقصی خبر داد. وی که پیش از این درباره پشت پرده تحولات عربی نکات مهم و مستندی را ارائه کرده است، در صفحه توئیتر خود نوشت: «به گفته برخی منابع حاشیه خلیج‌فارس، سعودی، فلسطینی و اردنی، حوادث مسجدالاقصی پس از هماهنگی قبلی بین اسرائیل و چند کشور عربی از جمله اردن و مصر و حمایت‌های امارات، عربستان، تشکیلات خودگردان فلسطین و چند کشور عربی در حال رخ دادن است و آمریکا کشورهای عربی را به حمایت از موضع اسرائیل وادار کرده است». 
 
* خشم فلسطینیان از ابومازن در پی انفعال در برابر تجاوزات اسرائیل
پس از اینکه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از به تعویق انداختن نشست فوق‌العاده‌کمیته مرکزی فلسطین خبر داد که قرار بود روز یکشنبه با هدف رایزنی درباره تجاوزات رژیم اشغالگر برگزار شود، حالتی از خشم و نگرانی در داخل بویژه بین فعالان شبکه‌های اجتماعی حاکم شده است. به گزارش سایت عربی ۲۱، عزام الاحمد، عضو ۲ کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش و کمیته مرکزی جنبش فتح خاطرنشان کرد دلیل به تعویق افتادن نشست «رهبری فلسطین» که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، «تعهدات و اولویت‌های» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. همزمان با این تصمیم و رخدادهای مسجدالاقصی، در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی تعدادی از فعالان و توئیت‌کنندگان خشم و ناراحتی خود را از این اقدام محمود عباس ابراز کردند و در عین حال سوالاتی را درباره انگیزه‌های به تاخیر انداختن این نشست بویژه با تشدید حملات رژیم اشغالگر به مسجد‌الاقصی و یورش به شهروندان فلسطینی مطرح کردند. برخی‌ها محمود عباس و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را با یکدیگر مقایسه کردند و گفتند در حالی ‌که نخستین نشست به رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف رایزنی درباره اقداماتی برای پاسخ به حملات اسرائیلی هنوز برگزار نشده است، بنت چندین نشست‌ دوره‌ای به منظور رایزنی درباره تشدید تنش‌ها برگزار کرده است. همان‌طور که چند روز پیش همزمان با آغاز حوادث در مسجد‌الاقصی و عملیات یورش نیروهای رژیم اشغالگر به کرانه باختری برای تعقیب نیروهای مقاومت فلسطین، سعی داشت در اسرع وقت با دولت خود نشستی برگزار کند.
 
* هنیه: ملت فلسطین از مقدسات اسلامی دفاع می‌کند
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفت‌وگو با وزیر خارجه مالزی تاکید کرد ملت فلسطین به دفاع از مقدسات خود و امت اسلامی ادامه می‌دهد. هنیه دیروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «سیف‌الدین عبدالله» وزیر خارجه مالزی، با وی در باره تحولات تازه فلسطین بحث و تبادل نظر کرد و او را در جریان رویدادهای مسجد‌الاقصی و حملات صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی قرار داد. هنیه در ادامه این گفت‌وگو افزود که ملت فلسطین با شجاعت تمام به دفاع از مقدسات خود و مسلمانان جهان ادامه می‌دهد. وزیر خارجه مالزی نیز در این تماس تلفتی بر حمایت «کوالالامپور» از مبارزات ملت فلسطین، دفاع از مسجد‌الاقصی و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد. عبدالله همچنین در محکومیت نشست اخیر وزیران خارجه برخی کشورهای عربی با همتای صهیونیستی آنها در «النقب»، برگزاری آن را مایه تاسف دانست. 
 
* هاآرتص: از انتقال درگیری‌های قدس به مناطق دیگر نگرانیم
دیروز رسانه‌های اسرائیلی از نگرانی‌های نظامیان اشغالگر درباره بالا گرفتن سطح درگیری‌ها در قدس و شهرهای دیگر خبر دادند. طبق گزارش شبکه «المیادین» به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، نظامیان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی از افزایش درگیری‌ها در قدس اشغالی می‌ترسند و نگران انتقال این تنش‌ها به شهرهای عربی دیگر بویژه مناطق صهیونیست‌نشین هستند. روزنامه هاآرتص می‌نویسد: «این نگرانی‌ها از انتشار زیاد مطالب در شبکه‌های اجتماعی پیداست؛ مطالبی که در پی تلاش اسرائیل برای سیطره بر مسجدالاقصی منتشر شده‌اند». این رسانه به نقل از نظامیان و پلیس تل‌آویو نوشت: صحبت درباره عملیات احتمالی از سوی نیروهای فعال جنبش حماس و مقامات فلسطینی مرتبط با نهادهای اوقاف اسلامی است. این روزنامه فاش کرد پلیس تل‌آویو برای مقابله با تظاهرات‌ احتمالی در دیگر مناطق از جمله شهرهای «عربه» و «حیفا» آماده می‌شود. نظامیان صهیونیست همچنین در حال آماده‌ شدن برای احداث یک جایگاه مختص کشیشان در نزدیکی دیوار «البراق» هستند؛ جایی که حالا انتظار می‌رود تعداد زیادی از نمازگزاران یهودی در آنجا حضور پیدا کنند. این مساله باعث می‌شود پلیس رژیم صهیونیستی از ترس واکنش‌های فلسطینی، تعداد نیروهای نظامی خود را افزایش دهد. این ترس‌ها در حالی است که حملات و یورش‌های صهیونیستی به مسجدالاقصی که از جمعه آغاز شده کماکان ادامه دارد. 
 
* فهرست یکپارچه عربی مشارکتش در دولت بنت را تعلیق کرد
به دنبال اتفاقات اخیر در مسجدالاقصی «فهرست متحد عربی» از تعلیق مشارکت خود در دولت رژیم صهیونیستی خبر داد. العین الاخباریه به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کرد فهرست یکپارچه عربی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به ریاست منصور عباس به دنبال اتفاقات اخیر مسجدالاقصی، مشارکت و حضور این فهرست در دولت این رژیم را به حالت تعلیق درآورده است. مجلس شورای این فهرست در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: فهرست یکپارچه گفت‌وگوها و مذاکرات خود با دیگر احزاب عرب در کنست را آغاز می‌کند تا تمام نمایندگان عرب در اعتراض به اقدامات اسرائیل در مسجدالاقصی از عضویت در کنست استعفا دهند. در همین حال، منابعی در فهرست یکپارچه عربی گفته‌اند که این تصمیم با هماهنگی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد لاپید از فهرست یکپارچه خواسته است تا بیانیه مشترکی درباره تعلیق عضویت خود در ائتلاف دولت صادر و تأیید کند که این تصمیم با هماهنگی مشترک اتخاذ شده اما فهرست یکپارچه عربی این درخواست لاپید را رد کرده است. 
 

Page Generated in 0/0054 sec