printlogo


کد خبر: 247761تاریخ: 1401/1/30 00:00
دور دنیا

آمریکا مستقیماً وارد مداخله در عدن یمن شد
منابع خبری یمنی روز یکشنبه خبر دادند ایالات‌متحده آمریکا رسما مداخله مستقیم خود در امور عدن یمن را کلید ‌زده است. پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش داد، آمریکا به صورت رسمی، پرونده عدن را از ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی تحویل گرفت و همزمان عربستان سعودی بازگرداندن مسؤولان دولت مستعفی به عدن را آغاز کرده است. به گزارش این پایگاه، کارشناسان آمریکایی مرتب کردن اوضاع امنیتی عدن به سود خود را آغاز کرده‌اند؛ به نحوی که مسؤولان بلندپایه آمریکایی با مزدوران مسلط بر این شهر گفت‌وگو کرده‌اند. این شهر تحت تسلط عناصر موسوم به «شورای انتقالی جنوب» قرار دارد. این عناصر وابسته به امارات هستند. این پایگاه خبر داد که مقامات آمریکایی در این دیدار مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عدن را بررسی کردند. منابع امنیتی حاضر در عدن هم خبر دادند که یک گروه از نیروهای آمریکایی، شنبه هفته جاری وارد عدن شد و در کاخ المعاشیق، مقر سکونت مقامات جدید (شورای ریاستی) مستقر شده است. الخبر الیمنی تأکید کرد این تحولات نشان می‌دهد که آمریکا پرونده مدیریت عدن را در اختیار گرفته است؛ شهری که طی سال‌های گذشته باعث بروز درگیری‌ها بین امارات و عربستان سعودی شده است. 
***
برآورد محبوبیت پوتین در هفته هفتم جنگ اوکراین
در بحبوحه مناقشه مسکو و کی‌یف، نتایج موسسات نظرسنجی مستقل نشان می‌دهد رتبه محبوبیت رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه از آغاز این جنگ افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از موسسه نظرسنجی ویتزیوم (VTsIOM)، محبوبیت پوتین در بحبوحه عملیات ویژه در اوکراین همچنان در حال افزایش است و حدود ۸۰ درصد روس‌ها کار رئیس‌جمهورشان را تایید می‌کنند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اقدام ولادیمیر پوتین در حال حاضر مورد تایید حدود ۸۰درصد روس‌هاست. در نخستین روزهای عملیات نظامی ویژه فدراسیون روسیه در اوکراین، میزان رضایت در سطح 70.4 درصد بود، ۲ هفته بعد از آن 77.2 درصد و هم‌اکنون تقریبا ۸۰ درصد است. نظرسنجی انجام شده توسط مرکز لوادا (که به عنوان یک موسسه خارجی در فدراسیون روسیه شناخته می‌شود) نیز نشان داد میزان محبوبیت پوتین از ۶۳ به ۸۳ درصد رسیده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی ۳ روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. همزمان با تشدید درگیری‌ها، مذاکرات ۲ طرف نیز برای حل مناقشه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. 
***
تشدید اختلافات داخلی در ارمنستان در قبال قره‌باغ
روابط بین دولت پاشینیان و گروه‌های خودمختار هاروتونیان وارد مرحله خصومت آشکار شده و هاروتونیان با بیان اینکه دولت پاشینیان از ایفای نقش ضامن در امنیت آرتساخ خودداری کرد، گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم تا آخر برای حق تعیین سرنوشت خود مبارزه کنیم. جامعه ارمنستان دوقطبی شده است. اکنون یک تقابل شدید در درون این جامعه وجود دارد که نتیجه نهایی چنین رویارویی‌ای ممکن است به پاسخ به برخی سؤالات درباره موجودیت جامعه ارمنی در قفقاز جنوبی و سرنوشت قره‌باغ کمک کند. اصول اصلی تقابل داخلی در جامعه ارمنی با تزهای ناشی از اظهارات نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تعیین می‌شود که با هدف قرار دادن روسیه اعلام می‌کند: «ما در تلاشیم مردم ارمنستان را از وضعیت گوسفند قربانی خارج کنیم». یعنی جامعه ارمنی با یک انتخاب مشخص روبه‌رو است؛ اینکه یک بار برای همیشه از رویای «آرتساخ» در قره‌باغ دست بکشد، روابط با جمهوری آذربایجان را عادی کند و ارمنستان را از گروگان منافع امپریالیستی رها کند تا فرصت ورود به مرحله توسعه را پیدا کند یا با ادامه رویای «آرتساخ» و تبدیل شدن به ابزاری در جهت منافع ابرقدرت‌ها، آینده خود را به خطر بیندازد.  
***
ادامه درگیری‌ها در شهرهای سوئد در پی هتک حرمت قرآن
پلیس سوئد اعلام کرد برنامه‌های یک گروه راست افراطی برای سوزاندن و هتک حرمت قرآن باعث شد درگیری‌ها در چهارمین شب متوالی در این کشور اروپایی ادامه یابد. به گزارش پایگاه خبری نیشن، پلیس سوئد در بیانیه خود آورده است سطل‌های آشغال به همراه یک اتوبوس و یک خودرو در جریان یکسری رویدادها در شهر مالمو در جنوب این کشور به آتش کشیده شد. سخنگوی پلیس گفت: اوضاع ساعت ۳ صبح به وقت محلی آرام شد و در این اعتراضات هیچ افسر پلیسی زخمی نشد اما تعدادی از مردم جراحت‌های سطحی برداشتند. همچنین پلیس در شهر نوکورکوپینگ در شرق سوئد ناچار به شلیک اخطار شد و ۳ نفر در درگیری‌ها مجروح شدند. چندین خودرو هم به آتش کشیده شد و حداقل ۱۷ نفر بازداشت شدند. ناآرامی‌ها زمانی شروع شد که استرام کورس، یک گروه راست افراطی ضد مهاجر، ظاهرا در یکی از گردهمایی‌های خود، قرآن را آتش زدند. پس از آن چند شهر شاهد درگیری‌های این گروه با معترضان به آنها، درگیری پلیس با ۲ طرف و تخریب اموال بوده است. رهبر این گروه، راسموس پالودان، سیاستمدار سوئدی- دانمارکی گفته کتاب قرآن را سوزانده است.

Page Generated in 0/0051 sec