printlogo


کد خبر: 247768تاریخ: 1401/1/30 00:00
اخبار

ورزش روسیه به دنبال جدا شدن از اروپا و عضویت در کنفدراسیون‌های آسیایی
رئیس کمیته المپیک روسیه بر حضور فدراسیون‌های ورزشی کشورش در آسیا تاکید کرد. به گزارش راشاتودی، استانیسلاو پوزدنیاکوف اعلام کرد باید به خاطر «روس‌هراسی» که غرب را فراگرفته است، از اروپا دور و به آسیا نزدیک شد. هفته گذشته فدراسیون شطرنج روسیه اعلام کرد روند پایان دادن به همکاری خود با مقامات اروپایی شطرنج را آغاز کرده و در عوض به دنبال پیوستن به کنفدراسیون آسیایی است. در همین راستا پیشنهادهایی مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال روسیه باید گامی مشابه بردارد و از اتحادیه اروپایی به کنفدراسیون فوتبال آسیا رود نیز مطرح شده است. این بحث‌ها پس از آن است که ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی روسیه در پی عملیات نظامی مسکو در اوکراین با ممنوعیت‌های گسترده مواجه شدند. پوزدنیاکوف گفت محیط خصمانه ایجاد شده توسط مقامات غربی به این معنی است که معطوف کردن توجهات به سمت شرق ممکن است بهترین گزینه برای ورزش روسیه باشد. او در این راستا گفت: موضع شخصی من این است که اگر این به ما امکان می‌دهد از سیاست‌های مغرضانه و روس‌هراسی که در کشورهای غرب و عمدتا در اروپا رخ می‌دهد اجتناب کنیم؛ من آماده هستم از چنین رویکردهایی حمایت کنم. مقامات شطرنج روسیه گفته‌اند ممکن است چندین ماه طول بکشد تا روند پیوستن به کنفدراسیون شطرنج آسیا تکمیل شود و این حرکت مستلزم تایید اعضای فعلی است. هفته گذشته رئیس کمیته المپیک روسیه جلسه‌ای با همتای چینی خود «گو ژونگ ون» برگزار کرد که در آن ۲ طرف تکرار کردند در برابر «سیاسی شدن» ورزش خواهند ایستاد. به گفته پوزدنیاکوف، ۲ طرف همچنین متعهد به همکاری ورزشی بیشتر بین ۲ کشور شدند که شامل کمپ‌های تمرینی مشترک و تورنمنت‌های مختلف است که ورزشکاران کشورهای روسیه و چین در آنها شرکت کنند. 
***
رشوه سعودی‌ها به بازیکن بارسلونا
رسانه اسپانیایی از فساد مالی بزرگ بازیکن بارسلونا برای دادن میزبانی به سعودی‌ها در سوپرجام اسپانیا پرده برداشت. نشریه «El Confidencial» اسپانیا در گزارشی اختصاصی با انتشار فایل صوتی از جرارد پیکه، بازیکن بارسلونا و روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا از دریافت کمیسیون غیرقانونی بازیکن بارسلونا از سعودی‌ها خبر داد. طبق گزارش رسانه اسپانیایی روبیالس سعودی‌ها را مجبور کرده رشوه 24 میلیون دلاری به شرکت کاسموس متعلق به جرارد پیکه بدهند تا بتوانند میزبانی مسابقات سوپرکاپ را بگیرند. این رسانه اطمینان می‌دهد به مکالمات، اسناد و فایل‌های صوتی‌ای دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد هر دو با هم متحد شده‌اند تا یک کمیسیون غیرقانونی چند میلیون دلاری برای برگزاری سوپرجام به جیب بزنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده
که با اسناد و مدارک و فایل‌های صوتی پشتیبانی می‌شود، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا (RFEF) مقامات ریاض را تحت فشار قرار داده از طریق شرکت کاسموس تا سقف 24 میلیون دلار به بازیکن بارسلونا پرداخت کنند. سپس تلاش کرده مشارکت این بازیکن در قرارداد را پنهان کند. همان‌طور که El Confidencial منتشر می‌کند، کاسموس که در قرارداد میانجیگری کرده است، برای هر یک از 6 دوره اول این مسابقات که در ریاض برگزار می‌شود، سالانه 4 میلیون دلار دریافت کرده است. 
***
خطیب‌زاده: از گروه‌مان صعود می‌کنیم
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به بازی‌های جام‌جهانی قطر و شرایط تیم‌ملی فوتبال ایران گفت:‌ برای نخستین‌بار می‌خواهم ریسک بزرگی انجام داده و نظرم را اعلام کنم. به نظرم در جام‌جهانی با قاطعیت از گروه‌مان صعود می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه درباره تشکیل کارگروهی در دولت برای دیپلماسی ورزشی تاکید کرد:‌ کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور شکل گرفته و وزارت امور خارجه هم عضوی از آن کارگروه است و ما تلاش می‌کنیم در حوزه دیپلماسی ورزشی هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم. خطیب‌زاده درباره بازی‌های دوستانه تیم ‌ملی فوتبال ایران پیش از جام‌جهانی ۲۰۲۲ گفت:‌ در سفر کوتاهی که به آفریقا داشتیم، با مقامات سنگال و غنا صحبت کردم که این اتفاق پیش از قرعه‌کشی بود. هر 2 تیم (غنا و سنگال) به جام‌جهانی صعود کرده‌اند و به فدراسیون فوتبال گفتیم اما فدراسیون فوتبال اهداف دیگری را برای بازی‌های دوستانه و حریفان تدارکاتی مدنظر دارد. 
***
اعتراض فدراسیون کشتی ایران به میزبانی نامناسب مغولستان
فدراسیون کشتی طی نامه‌ای به «دولت تورلیخانف» رئیس شورای کشتی آسیا به میزبانی نامناسب مغول‌ها از رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا اعتراض کرد. به گزارش مهر، از جمله مواردی که فدراسیون کشتی در این نامه به تورلیخانف متذکر شده، اسکان تیم ایران در هتلی به نام بایناگول است که استانداردهای میزبانی در آن رعایت نشده و بنا بر گزارش‌های پزشک و متخصص تغذیه اعزامی به این مسابقات، با قید فوریت نیازمند بازنگری و پیگیری است. بر این اساس غذاهای موجود در رستوران این هتل از تنوع و کیفیت مناسب برای کشتی‌گیران برخوردار نیست و آب معدنی که جزو اساسی‌ترین نیازهای هر ورزشکاری محسوب می‌شود و هیچ‌گونه نوشیدنی دیگری نیز توزیع نمی‌شود. نکته مهم اینکه اگر ورزشکاری تقاضای آب یا نوشیدنی دیگری را داشته باشد، باید هزینه آن را به صورت مجزا پرداخت کند. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که هر نفر مبلغ ۲۰۰ دلار برای هر روز اقامت در این هتل پرداخت کرده و رفتار مسؤولان هتل منطقی به نظر نمی‌رسد. تمام این موارد در حالی رخ داده که هیچ نماینده یا مسؤولی از فدراسیون مغولستان در هتل حضور ندارد تا سرپرست تیم بتواند این موارد را با آنها در میان بگذارد.  

Page Generated in 0/0051 sec