printlogo


کد خبر: 247778تاریخ: 1401/1/30 00:00
آمار فوتی‌ها و مبتلایان روزانه «کووید-19» همچنان تغییری نکرده است
خطر بروز دیابت پس از ابتلا به کرونا

تعداد فوتی‌ها روزانه کرونا با 4 نفر کاهش به 25 نفر و تعداد مبتلایان روزانه با اندکی افزایش به بیش از ۲ هزار نفر رسید. همچنین عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ضرورت بررسی میزان قند خون پس از ابتلا به کرونا هشدار داد. 
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 29 فروردین ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۲۴۹ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۹۶۸ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۲۵ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز در کشور به ۱۴۰ هزار و ۸۵۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۹۴۶ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که یکهزار و ۳۰۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۲۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 55 شهرستان در وضعیت قرمز، 84 شهرستان در وضعیت نارنجی، 274 شهرستان در وضعیت زرد و 35 شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شد: تاکنون ۶۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۹۸۸ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۰۳ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۹۵۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۴۶ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۷۱ هزار و ۸۱۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* بهبودیافتگان، قند خون‌شان را بررسی کنند
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نتایج یک مطالعه در دنیا مبنی بر خطر بروز دیابت پس از ابتلا به کرونا و بویژه فرم‌های شدید کرونا، گفت: به دنبال این مطالعه به افراد توصیه می‌شود برای پیگیری بروز یا عدم بروز دیابت، قندخون خود را بررسی کرده و شیوه زندگی خود را اصلاح کنند. 
دکتر علیرضا استقامتی با اشاره به نتایج تحقیقات بین‌المللی در حوزه افزایش شیوع دیابت پس از پاندمی کرونا، به ایسنا گفت: هنوز در ایران مطالعات مشخصی در این زمینه انجام نشده ولی تحقیق مدون دنیا در فاز حاد و فاز طولانی نشان داده است در آن دسته از بیمارانی که در مرحله حاد کرونا بودند، شیوع دیابت بیشتر است و در مواردی حتی فرد بدون اینکه سابقه دیابت داشته باشد، این بیماری خود را نشان می‌دهد. در برخی افراد به دنبال مراجعه به بیمارستان به دلیل کرونا مشخص شد میزان قند خون‌شان در بدو بستری بالا است و خیلی از این افراد نیز پیش‌تر سابقه دیابت نداشتند. 
وی درباره علت بروز دیابت به دنبال ابتلا به کرونا، اظهار داشت: گاهی این اتفاق به دلیل استرس ناشی از ابتلا به کروناست و گاهی نیز به دنبال مصرف کورتون برای درمان انواع شدید کرونا، ممکن است قند خون موقتا بالا برود. در هر حال به دلایل مختلف در افرادی که در مرحله حاد بیماری هستند ممکن است افزایش قند خون را شاهد باشیم که برخی گذرا است و برخی هم در آینده می‌تواند تبدیل به دیابت شود.
 

Page Generated in 0/0055 sec