printlogo


کد خبر: 247782تاریخ: 1401/1/30 00:00
جانشین پلیس راهور: ترمز ABS و کیسه هوا از آپشن‌های خیلی قدیمی است
خودرو نیازمند پوست‌اندازی

وقتی از ترمز ABS و کیسه هوا صحبت می‌کنیم اینها جزو آپشن‌ها و امکاناتی است که خیلی قدیمی شده است. امروز دنیا به سمت اتومبیل‌های هوشمند و خودران رفته که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود ندارد. وقتی خودمان را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که فاصله ما با آنها کهکشانی است. به گزارش «وطن‌امروز»، انتقاداتی که زمستان سال گذشته به طور جدی از خودروسازان داخلی مطرح شد همچنان ادامه دارد و امسال نیز پس از پایان تعطیلات نوروزی شاهد انتقاد مقامات پلیس راهور از ایمن نبودن خودروها و نقش تاثیرگذار آنها در افزایش تصادفات جاده‌ای هستیم. 
چندی قبل بود که سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد چندباره از خودروسازان گفت: اگر تغییر مثبت در تولیدات صورت نگیرد از شماره‌گذاری خودرو‌ها امتناع می‌کنیم، همان‌گونه که شماره‌گذاری پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کردیم. 
وی افزود: ضرورت دارد مقام قضایی و دادستان ورود کنند و قبل از اینکه خودرو‌های بی‌کیفیت برای شماره‌گذاری دپو شود از آنها بخواهند تولید خود را برای مدتی متوقف کنند و پس از برطرف کردن ایرادات تولید را از سر بگیرند. 
پس از ماجرای تصادف زنجیره‌ای بهبهان بود که پلیس راهور با جدیت به خط مقدم انتقاد از خودروسازان وارد شد و به آنها اولتیماتوم داد؛ تاجایی که حسین ‌اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور را که در یکی دو سال اخیر کمتر تمایلی برای صحبت با رسانه‌ها از خود نشان می‌داد، به سخن واداشت. وی گفت: «اگر خودروسازان خودرویی را تولیدکنند که استانداردهای لازم را نداشته باشد، حتما مانع از فروش آن خواهیم شد».
در همین ارتباط روز گذشته سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از کیفیت ساخت خودروهای داخلی اظهار داشت: در دنیا نمی‌بینید ماشینی این همه مصرف سوخت داشته باشد. ما اگر الان بیاییم و همه خودروهای ساخت داخل را بریزیم دور و ماشین خوب کم‌مصرف خارجی وارد کنیم با اختلاف صرفه‌جویی بنزین حقوق همه کارکنان این دو خودروساز پرداخت می‌شود. 
وی افزود: دیگر دوران این موضوع گذشته که کاپوت یا چراغ خطر یک خودرو را تغییر دهند و اسمش را بگذارند محصول جدید. خودروسازان ما باید پلتفرم‌ها را تغییر دهند و به استحکام خودروها بیفزایند. سردار حسینی به ایسنا گفت: مساله تاسف‌باری که وجود دارد این است که علاوه بر اینکه خودروها در تصادف با هم آتش می‌گیرند، ماشین‌های ما خود به خود هم آتش می‌گیرند.جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فاصله کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا را فاصله‌ای کهکشانی دانست و با انتقاد از وضعیت تولید داخل گفت: دیگر دوران اینکه کاپوت و چراغ خطر را جابه‌جا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است. 
 
* فاصله کهکشانی خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا
حسینی با اشاره به سیستم‌های ایمنی روی خودروها اظهار داشت: وقتی از ترمز ABS و کیسه هوا صحبت می‌کنیم اینها جزو آپشن‌ها و امکاناتی است که خیلی قدیمی شده است. امروز دنیا به سمت اتومبیل‌های هوشمند و خودران رفته است که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. امروز وقتی خودمان را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم فاصله ما با آنها کهکشانی است. وی ادامه داد:‌ در این میان اما آنچه بیشتر مایه تاسف است این است که خودروسازان ما هیچ وقت ایراد خودشان را نپذیرفتند و از بابت این ایراد هیچ وقت از مردم عذرخواهی نکردند. همیشه حق به جانب گفتند ما بهترینیم. البته واقعا خودروسازان ما بهترینند، شما ببینید وقتی بنز و دیگران خودرو می‌سازند باید برای خرید آن کلی التماس کنند و تسهیلات بگذارند اما خودروسازان ما برای عرضه همین خودروها شرط و شروط می‌گذارند و پیش‌فروش می‌کنند و هزار و یک بامبول و ادا و اطوار درمی‌آورند!
 
* خودروسازان بابت کاستی‌ها معذرت‌خواهی کنند
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی افزود:‌ آن چیزی که به نظرم مردم را ناراحت می‌کند همین مسائل است. یک خودروساز بیاید و بگوید مقدورات من همین است و بابت کاستی‌ها معذرت می‌خواهم و به خاطر این کاستی این امتیازات را هم در خدمات پس از فروش و نحوه واگذاری و شرایط فروش و... در نظر می‌گیرم. نتیجه امتیازاتی که طی این سال‌ها به شکل انحصار و رانت داده شده حیف و میل میلیاردها سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفات و افزایش جا‌ن‌باختگان و تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور است. حسینی از نحوه مصرف سوخت خودروها نیز انتقاد کرده و گفت:‌ امروز در دنیا دیگر ماشینی که صدی ۱۵ بسوزاند نداریم. با یک دو دو تا چهارتای ساده اگر همین خودروهایی که الان در حال تردد هستند را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم‌مصرف خارجی با مصرف صدی ۳ و ۴ بیاوریم، با اختلاف پول بنزینی که صرفه‌جویی می‌شود، می‌توان به کارکنان ۲ شرکت خودروساز بزرگ گفت بروید در خانه بنشینید و ما پول شما را از همین رقم صرفه‌جویی شده می‌دهیم. این برای کشور خیلی به‌صرفه است. 
 
* با جابه‌جا کردن کاپوت و چراغ خطر، خودروی جدید تولید نمی‌شود
وی به تصمیم مجلس برای واردات خودرو هم اشاره و تصریح کرد:‌ به نظرم تصمیمی که گرفته شده اگر اجرایی شود، اتفاق خوبی خواهد افتاد. خودروسازان متوجه شدند وقت آن رسیده است که تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند. دیگر دوران اینکه کاپوت و چراغ خطر را جابه‌جا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است. باید پلتفرم تغییر کند و سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی را ارتقا دهند. باید در زمینه ارتقای ایمنی، استحکام اتاق و بدنه خودرو، مصرف سوخت و میزان آلایندگی تغییرات جدی داده شود.
 
* فرصت به وزیر صنعت برای تحول در صنعت خودرو‌سازی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «وطن ‌امروز» درباره اقدامات مجلس در تاکید بر عمل به تکالیف خودروسازان نسبت به افزایش میزان کیفیت، ایمنی و استانداردسازی خودروها گفت: مجلس از وزیر صنعت در این موارد سوال کرده و خواهان تحول‌بخشی در صنعت خودرو‌سازی با تاکید بر ارتقای سطح کیفی و ایمنی تولید شده است که وزیر صنعت نیز مهلت گرفته است تا برنامه‌ها و استراتژی‌های کارشناسانه خاص خود را در این زمینه تنظیم و ارائه کند، آنگونه که رضایت مردم و کارشناسان را در قبال افزایش میزان سطح کیفی خودرو و اقتصادی بودن آن جلب کند. 
محمود عباس‌زاده با بیان اینکه مجلس از روند کنونی تولید خودروسازان داخلی به دلیل گرانی، عدم برخورداری از استانداردهای خاص بین‌المللی تولید و نداشتن ایمنی بالا ناراضی است، گفت: نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف و تخصصی مرتب با مسؤولان وزارت صنایع در ارتباط هستند و تاکید دارند با توجه به موضوع اهمیت امنیت، ایمنی و کیفیت ساخت خودروهای داخلی، اقدامات باید در راستای تولید کیفی خودرو با قیمت مناسب باشد اما متاسفانه همچنان شاهد خودروهایی هستیم که با استانداردهای بین‌المللی از هر حیث فاصله دارند. 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که صنعت خودروسازی، صنعتی بزرگ و اشتغالزا و همچنین جزو صنایع مهم کشور محسوب می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی و مدیریت‌ در این بخش باید به‌گونه‌ای باشد که تولید کیفی رضایت‌بخش انجام شود و از طرفی این صنعت به عنوان یک لکوموتیو بتواند سایر صنایع مرتبط را به دنبال خود بکشد اما متاسفانه اینطور نیست. 

Page Generated in 0/0055 sec