printlogo


کد خبر: 247794تاریخ: 1401/1/30 00:00
اخبار

مدیرعامل شستا منصوب شد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حکمی «ابراهیم بازیان» را به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) منصوب کرد. با حکم «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ابراهیم بازیان به عنوان مدیرعامل شرکت شستا منصوب شد. بازیان پیش از این سرپرست شستا بود. بازیان سابقه مشاوره رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، مدیریت مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، شهرداری ارومیه و مدیریت در چند شرکت صنعتی را در کارنامه خود دارد.
***
دولت همچنان می‌تواند کالا با ارز ترجیحی وارد کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار دولت است و دولت می‌تواند همچنان کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند یا آنکه با این منابع یارانه دهد.
 محمدرضا پورابراهیمی درباره سازوکار تخصیص ارز ترجیحی در سال جاری، اظهار داشت: در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سازوکاری را مشخص کردیم که باید دولت آن را عملیاتی کند. وی بیان کرد:  ما یک نرخ ارز در بازار داریم و یک نرخ ارز ترجیحی هم وجود دارد. برای مثال نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان و نرخ ارز در بازار ۲۴ هزار تومان است. ۲۰ هزار تومان به ازای هر دلار، مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و ارز بازار است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روشی که تا امروز دولت پیش رفته، این بوده است که واردات کالاها بویژه کالاهای اساسی بر اساس ارز ترجیحی باشد و تجربه نشان داد که در نهایت این کالاها با قیمت‌های مناسب به دست مردم نرسید. 
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر این اساس، مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ این پیشنهاد را به دولت داد که خودش درباره نحوه تخصیص ارز ترجیحی تصمیم‌گیری کند. پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: دولت باید این موضوع را در نظر گیرد که ما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه برای این موضوع لحاظ کردیم و سازوکار تخصیص آن در اختیار دولت است. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین دولت می‌تواند کالاها را با ارز آزاد وارد کند و این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را یارانه دهد. وی گفت: همچنین دولت می‌تواند یارانه ندهد و این مابه‌التفاوت ارزی را به حساب بانک مرکزی بریزد و کالاها را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند. تصمیم‌گیری در این زمینه کاملا بر عهده دولت است و ما به دولت این اختیار را دادیم. 
***
سفر یک هیأت عراقی به ایران برای پیگیری رفع مشکل واردات گاز
نخست‌‌وزیر عراق دستور داد یک کارگروه از وزارت برق عراق برای حل مشکلات مرتبط با واردات گاز از ایران به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، دستورالعمل‌هایی برای رسیدگی به پرونده برق صادر کرده و به این وزارتخانه و شورای انرژی وزیران دستور داده است تا پرونده گاز مربوط به طرف ایرانی را حل کند». وی با اشاره به اینکه گاز صادراتی ایران به مناطق مرکزی با حجم 133 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این رقم پاسخگوی نیاز زمان‌های اوج نیست، افزود: «نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه آن انجام می‌شود». احمد موسی بر لزوم پایبندی طرف‌های عراقی و ایرانی به مفاد قرارداد امضا شده بویژه پس از تصمیم هیات وزیران مبنی بر پرداخت کامل بدهی گازی از طریق صندوق اعتباری در بانک تجارت عراق (TBI) تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه تولید 7500 مگاوات برق (تولیدی) به عرضه گاز وابسته است، توضیح داد: «سامانه واردات گاز به دلیل معتدل بودن دما در حال حاضر با ظرفیت کامل کار نمی‌کند و در صورت ورود به زمان اوج مصرف، برای تجهیز ایستگاه‌ها نیاز مبرمی به گازرسانی وجود خواهد داشت».
وی افزود: «این وزارتخانه با هماهنگی وزارت نفت، یک برنامه راهبردی منطبق با حجم عرضه گاز به همراه یک طرح اضطراری برای مواقع کاهش یا قطع شدن گاز تهیه کرده است». سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد: «نیاز به گاز ایران در حال حاضر ضروری است، زیرا ارزش فنی بالایی دارد و هیچ مشکلی ندارد». وی خاطرنشان کرد: «وزارت نفت در تلاش است از طریق احیای میادین گازی و ایجاد پالایشگاه‌ها و اتصال شبکه خطوط لوله به نیروگاه‌ها، طرح سوخت را تضمین کند اما این پروژه‌ها نیاز به سقف زمانی دارند». موسی تصریح کرد: «برخی نیروگاه‌ها در جنوب با گاز تولید داخل فعالیت می‌کنند اما برای تامین کامل نیازهای برقی در آنها سرمایه‌گذاری نشده است، بنابراین نیاز به گاز (وارداتی) همچنان ضروری خواهد بود». مقام عراقی درباره پرونده گاز قطر گفت: «عراق در حال پیگیری این موضوع است اما به یکسری مسائل لجستیکی از جمله ایجاد اسکله‌ها و سکوهای گاز و ایجاد شبکه خط لوله نیاز دارد، از این رو، این اقدام به کار یکپارچه میان وزارت برق، نفت، حمل‌و‌نقل و دارایی 2 کشور نیاز دارد». نخست‌وزیر عراق دستور داده است یک کارگروه از وزارت برق این کشور برای حل مشکلات مرتبط با واردات گاز از ایران به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.
***
عرضه لوازم خانگی بدون تغییر قیمت نسبت به پارسال
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران از عرضه محصولات جدید توسط 5 شرکت بزرگ تولیدکننده لوازم‌خانگی از حدود خردادماه امسال خبر داد که برطرف‌کننده کمبودهای بازار در این حوزه است. اکبر پازوکی افزود:‌ بازار لوازم خانگی این روزها راکد است و خرید و فروش‌ها در حداقل ممکن انجام می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان‌داشت: جز اندک مشتریانی که به قصد تهیه جهیزیه عروس مراجعه کرده یا افرادی که سرقت لوازم‌خانگی از منزل‌شان انجام شده، همچنین افرادی که لوازم منزل‌شان خراب شده باشد، کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند. پازوکی ادامه ‌داد: ورود به ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، به این رکود دامن ‌زده است. این مقام صنفی اضافه‌کرد: تولیدات کارخانجات بدون تغییر قیمتی نسبت به پارسال عرضه می‌شود.

Page Generated in 0/0064 sec