آنچه در اکران نوروز فیلمهای سینمایی و در پی آن در اکران ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد، میتواند تصویر مناسبی از فضای ماههای آتی گیشه در اختیار قرار دهد. به گزارش «وطنامروز»، اتفاق این روزهای پخش و توزیع فیلمهای سینمایی در سینمای ایران را میتوان به «بحران اکران» تعبیر کرد؛ بحرانی که هر چه میگذرد چالشهایش بیشتر از پیش عیان میشود و اتفاقا همین چالشها موجب شده تا شورایی با عنوان «شورای راهبردی اکران» تشکیل شود. مسائلی که علی سرتیپی، عضو شورای راهبردی اکران درباره آنها و فعالیتهای این شورا و اولویتهای فعالیت آن اینطور توضیح میدهد: در واقع میتوان گفت شورای راهبردی اکران به این دلیل تشکیل شده است تا نسبت به مسائل کلان در حوزه اکران تصمیمگیری کند، شورای صنفی نمایش در حال حاضر به صورت موردی و بر اساس یک آییننامه مشخص عمل میکند و با توجه به شرایط خاصی که در سال جاری در زمینه اکران فیلمها در سینماها داریم، میتوان گفت با چالشهای بسیاری مواجه هستیم. وی در گفتوگو با مهر با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اکران در حال حاضر وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران قرار دارند و بسیاری از مشکلاتی که به دلیل تعطیلی سینماها در دوره شیوع کرونا به وجود آمده بود همچنان وجود دارد؛ یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مساله برگزاری جامجهانی است که میتواند تأثیر منفی بر اکران فیلمها داشته باشد. رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران در ادامه میگوید: از جمله مواردی که پیش از هر چیز نیاز به بررسی و پیدا کردن راهکار مناسب درباره مشکل اکران وجود دارد، این است که سال آینده اکران نوروزی کاملا همزمان با ماه مبارک رمضان میشود و همین مساله بیشک اکران را تحت تأثیر قرار میدهد. وی توضیح داد: تمام این موارد و مشکلاتی که بیان کردم باعث ایجاد شورای راهبردی اکران فیلم شده که مدیریت آن را رئیس سازمان سینمایی برعهده دارد و کار اصلی آن این است که مسائل و مشکلات کلان در حوزه اکران را مورد بررسی قرار داده و به آن رسیدگی کند و میتوان گفت این شورا نگاه استراتژیک به حوزه اکران دارد. سرتیپی درباره تفاوتهای شورای راهبردی اکران و شورای صنفی نمایش گفته است: شورای صنفی نمایش معمولا به مسائل فوری، روزانه و هفتگی سینما پرداخته و سعی در حل آن دارد اما شورای راهبردی اکران بیشتر به موارد کلان سینما میپردازد. در همین راستا موارد خاص و کلان حوزه اکران را شناسایی و درباره آن بحث میکنیم. این سینمادار و تهیهکننده سینما درباره جزئیات موارد کلان حوزه سینما اینطور توضیح میدهد: از جمله این موارد میتوان به پیامدهای تعطیلی سالنهای سینماها طی ۲ سال گذشته و ضربه اقتصادی که به سینما وارد کرده، فیلمهای در نوبت اکران که تعداد آن ۲ برابر حد معمول بوده و هرکدام سرمایه تهیهکنندگان است، جلوگیری از فیلمسوزی و آیندهنگری برای سال بعد و ایجاد شرایط مناسب اکران در سال آینده و ادامه یافتن نهضت سالنسازی در کشور و افزایش تولیدات با کیفیت در سینمای ایران اشاره کرد. قابل تامل اینکه، عضو شورای راهبردی اکران در پاسخ به این پرسش که بحث افزایش بلیت هم مورد توجه شورا قرار میگیرد یا خیر، گفت: این مساله بیشتر مربوط به شورای صنفی نمایش است، در واقع افزایش قیمت بلیت توسط شورای صنفی نمایش انجام شده و در نهایت مورد تأیید وزارت ارشاد قرار گرفته است، البته در موارد خاصی ممکن است شورا درباره کاهش یا افزایش قیمت بلیتها بحث کند اما در حال حاضر دغدغه اصلی شورای راهبردی اکران افزایش بلیت سینماها نیست!
اگر چه شورای راهبردی اکران، شورای جدیدالتأسیسی به نظر میرسد اما رضا سعیدیپور، مدیر قدیمی سینما درباره این شورا به تسنیم گفته است: شورای راهبردی اکران، شورایی نیست که بتازگی تأسیس شده باشد. این شورا قبلا نیز ایجاد شده بود، منتها تشکیل نمیشد. شورای راهبردی اکران وظیفه اصلی سیاستگذاری اکران در سینماهای کشور را دارد و باید برنامهریزی کلان اکران و مسائل مرتبط با این چرخه را داشته باشد. نگارش آییننامه اصلیترین کار این شورا است که باید انجام دهد.
شورای راهبردی اکران نه برای جایگزین شدن نسبت به شورای نمایش بلکه برای تدوین آییننامه درست و متقن جهت اکران و همچنین بررسی و ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایش و پیشنهاد شیوههای حمایتی اکران فیلمهای سینمایی وارد عمل شده است. آنطور که تسنیم خبر داده، این شورا در نخستین مصوبات خود با توجه به عدم فعالیت شورای صنفی نمایش نسبت به اکرانهای عید فطر نیز دست به کار شد و خبر از تدوین آییننامه و برنامهریزی کلان اکران تا پایان سال داد. باید دید این آییننامه و برنامهریزی کلان، بحران اکران در ماههای آتی را حل خواهد کرد؟