printlogo


کد خبر: 247808تاریخ: 1401/1/31 00:00
سرگئی بوردیلیاک ابراز امیدواری کرد اوکراین مثل ایران ارتش مستقل خودش را داشته باشد
سفیر اوکراین: ناتو منتظر ما نیست!

سفیر اوکراین در تهران در مصاحبه‌ای به انتقاد از مواضع کشورهای غربی در قبال اشغال کشورش توسط نیروهای نظامی روسیه پرداخت و اعلام کرد ناتو منتظر عضویت اوکراین نیست. او همچنین ابراز امیدواری کرد اوکراین نیز مثل ایران ارتش مستقل خودش را داشته باشد. سرگئی بوردیلیاک درباره عوامل شروع جنگ در کشورش به تسنیم گفت: «اوکراین چند بار اعلام کرده بود که می‌خواهد عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شود و این حق حتی در قانون اساسی اوکراین هم آمده است. برخی تحلیلگران و مقامات روس و حتی تحلیلگران در کشورهای شرقی و بعضی از مقامات ایران علت اصلی حمله روسیه را همین مساله یعنی گسترش ناتو به سمت شرق می‌دانند. کسانی که طی چند سال اخیر پیگیر این موضوع بودند می‌دانند که رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی چند بار از مقام‌های غربی و کشورهای اروپایی در این باره سوال کرده که آیا حاضر هستند اوکراین را در ناتو بپذیرند؟ و آنها چه پاسخی دادند. مثلا بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت در حال حاضر با عضویت اوکراین موافق نیست. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم گفت با عضویت اوکراین برای 10 تا 20 سال آینده موافق نیست. صدراعظم پیشین آلمان، خانم مرکل گفته بود که اوکراین باید برای عضویت در ناتو، ابتدا یک سری اصلاحات را انجام دهد. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت اوکراین در حال حاضر نمی‌تواند وارد ناتو شود. جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفته بود که اوکراین را به عنوان عضو این سازمان نمی‌پذیرد. یعنی همه سیاستمداران غربی گفتند ما اوکراین را به عنوان عضو ناتو نمی‌پذیریم».
او سپس به تبعیضی که فرماندهی ناتو (تحت کنترل آمریکا) میان اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی قائل شده اشاره کرد و ادامه داد: «بعد از تهاجم روسیه علیه اوکراین، ۲ کشور بی‌طرف اروپا یعنی سوئد و فنلاند اعلام کردند که خواستار عضویت در ناتو هستند و این درخواست‌شان را هم اعلام کردند. ریاست ناتو اعلام کرد ما طی چند ماه آینده حاضر هستیم این موضوع را مطرح کنیم و این دو کشور را برای عضویت در ناتو بپذیریم. پس یک طرف، کشوری هست که می‌خواهد وارد ناتو شود اما خود ناتو آن را نمی‌خواهد و عضویت او را نمی‌پذیرد، از طرف دیگر کشورهایی هستند که می‌خواهند عضو ناتو شوند و حتی ریاست ناتو هم اعلام می‌کند حاضر است آنها را بپذیرد».
 
* بهای خونین خلع سلاح اوکراین
سفیر اوکراین همچنین به ابراز تاسف رئیس‌جمهور این کشور از اینکه اوکراین در گذشته توان نظامی خود مثل ظرفیت‌های هسته‌ای را از بین برده و این موجب تضعیف و مورد تهاجم قرار گرفتنش از سوی کشوری دیگر شده نیز واکنش نشان داد. او گفت: «در حال حاضر هم روشنفکران و هم سیاستمداران اوکراینی و نیز افراد و اشخاص دیگر معتقدند آن کار یعنی از بین بردن ظرفیت‌های نظامی و هسته‌ای در سال 1996 یک اشتباه بزرگ بود. 
ما آن زمان نمی‌توانستیم تصور کنیم یک کشور ضمانت‌کننده بخواهد یک چنین تهاجمی را علیه کشورمان انجام دهد. ما سال 1998 هم یک قرارداد بزرگ دوستی و همکاری با روسیه امضا کردیم. آن زمان چنین تصوری نداشتیم و الان در برابر آن اشتباهی که اتفاق افتاد، بهای خونینی را پرداخت می‌کنیم». 
در نهایت او در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین به رغم آماده نبودن ناتو برای پذیرفتن عضویتش در این پیمان باز هم می‌خواهد عضو ناتو شود یا خیر، گفت: «برای چه ما به جایی برویم که در آنجا منتظر ما نیستند؟ البته هزینه‌های عضویت در ناتو ارزان‌تر از حفظ و ایجاد یک ارتش ملی است، چون در این صورت (عضویت در ناتو) ۲ درصد سود ناخالص کشور خرج می‌شود اما در صورت حفظ، ایجاد، توسعه و پشتیبانی یک ارتش ملی حدودا 15 تا 19 درصد».
بوردیلیاک سپس همان صحبت‌های رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه این کشور باید به اسرائیل دوم تبدیل شود را به نوعی دیگر تکرار کرد و گفت: «اگر کشورهای غربی و ناتو آماده پیوستن اوکراین نیستند، ما باید یک نمونه‌ای مثل اسرائیل را انتخاب کنیم که ارتش و نیروهای خودش را دارد و اگر شما الگوی اسرائیلی را دوست ندارید، می‌توان یک ایران در اروپای شرقی را انتخاب کرد که یک کشور، ارتش خودش را داشته باشد و از آن پشتیبانی و حمایت کند. روی آن سرمایه‌گذاری کند و تسلیحاتش را خودش تولید کند و توسعه دهد؛ البته بدون تحریم. امیدوارم بزودی این تحریم‌ها از روی جمهوری اسلامی ایران برداشته شود».
 
* ادعاهای عجیب آقای سفیر
سفیر اوکراین در این گفت‌و‌گو به انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشورمان پرداخت و گفت: «من موضع جمهوری اسلامی ایران را به جای بی‌طرفی، بیشتر بی‌تفاوتی عنوان می‌کنم. بی‌طرفی یعنی اینکه بگوییم در این جنگی که یک کشور به کشور دیگری حمله کرده، آتش‌بس اعلام کنید و نیروهای خودتان را به آن طرف مرز برگردانید. البته همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردم، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله اوکراین، مخالفت با جنگ و پرهیز از کشتار غیرنظامیان و نیز دعوت طرفین به خویشتن‌داری و حل مشکل از طریق گفت‌وگو اعلام شده است».
یکی دیگر از نکات عجیب این مصاحبه تاکید زیاد بوردیلیاک بر صحت ادعاها و گزارش‌های منابع غربی درباره مسائل مختلف از جمله جنگ اوکراین است. او حتی بر این موضوع تاکید کرد که به رغم آگاهی‌اش از عدم اعتماد افکار عمومی ایران به رسانه‌های شرکتی غربی، به آنها استناد می‌کند. 
او همچنین تمام اسناد منتشره طی سال‌های اخیر درباره فعالیت گروه‌های نئونازی در چارچوب ارتش اوکراین را یکطرفه رد کرد و مدعی شد نازی‌ها در اوکراین وجود ندارند. او حتی حضور نازی‌ها در گردان مشهور آزوف را که عنوان، پرچم و شعارش را از نیروهای متحد هیتلر در اوکراین در زمان جنگ دوم جهانی گرفته نادیده گرفت. برهان این دیپلمات اوکراینی این بود که چون 75 درصد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته به ولودیمیر زلنسکی رای داده‌اند که یک یهودی است پس نازی‌ها در این کشور نیستند اما او این واقعیت مهم را نادیده گرفت که اتفاقا گروه‌های فاشیست و نازی در اوکراین تحت حمایت سیاسی و مالی مافیای یهودیان هستند که به عنوان لابی اصلی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در امور این کشور دخالت می‌کند.  
متاسفانه سفیر اوکراین در انتهای این گفت‌و‌گو بار دیگر پایش را از مرزهای دیپلماتیک فراتر گذاشت و موضوع سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس در اطراف تهران را به عنوان یک پیش‌شرط برای رفع محدودیت‌های به وجود آمده در روابط تهران - کی‌یف مطرح کرد.

Page Generated in 0/0071 sec