printlogo


کد خبر: 247809تاریخ: 1401/1/31 00:00
دور دنیا

آغاز عملیات روسیه برای کنترل دونباس
در هفتمین هفته جنگ شرق اروپا، همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه برای کنترل کامل شرق اوکراین، سازمان ملل اعلام کرد فعلا چشم‌اندازی درباره برقراری آتش‌بس وجود ندارد. دیروز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های هندی گفت: «عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد مرحله جدیدی می‌شود». به گفته او اهداف حمله به اوکراین از همان ابتدا توسط مسکو اعلام شده بود و یکی از آنها آزادسازی کل قلمروی جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک بود که خود را مستقل خوانده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ۳ روز قبل از صدور فرمان آغاز عملیات ویژه نظامی در خاک همسایه غربی، در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور، مصوبه مجلس دوما مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را که اکثریت مردمانش را روس‌تباران تشکیل می‌دهند، امضا کرده بود. لاوروف ادامه داد: «این تلاش ادامه خواهد داشت. مرحله دیگری از این عملیات در حال شروع است و من مطمئن هستم که این لحظه بسیار مهمی از کل این تعهد ویژه خواهد بود». نخستین گزارش‌ها درباره تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین روز دوشنبه منتشر شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با تایید این تحولات اعلام کرد روس‌ها همه تمرکزشان را بر کنترل کامل شرق اوکراین از جمله بخش‌های باقیمانده از استان دونتسک گذاشته‌اند.  او همچنین در مصاحبه با سی‌ان‌ان از همتای فرانسوی‌اش دعوت کرد به اوکراین بیاید و جنگ را از نزدیک ببیند. امانوئل مکرون، برخلاف شماری از همتایان غربی‌اش از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، موافق استفاده از واژه «نسل‌کشی» برای توصیف جنگ اوکراین نیست. وزارت دفاع روسیه صبح دیروز با تایید افزایش تحرکات نیروهای این کشور در شرق اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد طی ساعات دوشنبه‌شب به 1260 هدف نظامی اوکراین از جمله 1214 نقطه‌ای که نیروهای اوکراینی در آنجا نیروهای خود را جمع کرده بودند، حملات توپخانه‌ای انجام داده است.  در این گزارش آمده است: علاوه بر حملات توپخانه‌ای، هواپیماهای جنگی روسیه 60 سایت نظامی را در اوکراین هدف قرار دادند که شامل 53 مکان با حضور گسترده سربازان و تجهیزات نظامی اوکراینی بود. به گزارش یورو نیوز، همزمان حملات نیروهای روس به بندر تحت محاصره ماریوپل در فاصله کمی از جنوب شهر دونتسک ادامه دارد. بر این اساس ارتش روسیه به باقیمانده نیروهای مقاوم این بندر جنوب شرق اوکراین که عمدتا از نیروهای نازی گردان آزوف هستند، اعلام کرده دست از مقاومت احمقانه برداشته و تسلیم شوند. همچنین معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرده مذاکرات دو طرف درگیر در اوکراین به بن‌بست رسیده و فعلا چشم‌اندازی درباره برقراری آتش‌بس وجود ندارد. 
او ابراز امیدواری کرد در هفته‌های آینده بسته به چگونگی ادامه جنگ، مذاکرات صلح به نتایج مثبتی بینجامد. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز از بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای مذاکره با طرف‌ روسی درباره برقراری آتش‌بس موقت با هدف فراهم‌آوری فرصتی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری خبر داد. این در حالی است که هفته گذشته کرملین از عدم پایبندی دولت اوکراین به مفاد مورد توافق در مذاکرات وزرای خارجه ۲ کشور در ترکیه خبر داده بود.
***
مقاومت فلسطین در غزه برای اولین‌بار موشک دوش‌پرتاب به کار گرفت
بامداد دیروز (سه‌شنبه) آسمان جنوب نوار غزه شاهد پرواز گسترده جنگنده‌ها و پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز این منطقه بود؛ حملاتی که با پاسخ نیروهای مقاومت فلسطین همراه شد. طبق گزارش شبکه «المیادین»، نیروهای مقاومت فلسطین طی این مواجهه برای نخستین بار در رهگیری جنگنده‌های تل‌آویو از موشک دوش‌پرتاب استفاده کردند. منابعی از نیروهای مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کرده‌اند خروج رژیم صهیونیستی از قواعد درگیری در غزه، با پاسخ ما همراه خواهد شد و اوضاع را به حالت انفجار خواهد رساند. این در حالی است که دفاع هوایی جنبش کتائب «شهید عزالدین القسام» در فلسطین با موشک‌های زمین به هوا به مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی پرداخته است. روز دوشنبه خبرنگار المیادین از شنیده ‌شدن صدای انفجار در جنوب نوار غزه خبر داده بود. در مقابل منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند حداقل یک موشک به سوی مناطق مسکونی فلسطین شلیک کرده‌اند. گروه‌های مقاومت فلسطین پیش از این اعلام کرده بودند با آمادگی کامل در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی خواهند ایستاد و صهیونیست‌ها در صورت تجاوز، باید مسؤولیت کامل تبعات آن را بپذیرند. جناح‌های مقاومت فلسطین همچنین درباره مواجهه‌ نزدیک با رژیم اشغالگر در حالت تداوم حملاتش علیه غزه هشدار داده بودند. 
***
سرمایه‌گذاری بن‌سلمان روی کوشنر و منوچین
یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای از پشت پرده روابط بن‌‌‌سلمان با جرد کوشنر و استیون منوچین پرده برداشته و نوشته است مبالغی که ولیعهد سعودی به این ۲ فرد داده، جنبه سیاسی دارد و در واقع او روی حاکمان آینده آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند تا اگر روزی کوشنر و ترامپ به کاخ سفید بازگشتند، به یاد آورند چه کسی به آنها خوبی کرده بود.  روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در این مقاله به داستان «رزق و روزی یهودیان آمریکایی» یعنی کوشنر و منوچین و چگونگی بازگشت‌شان به بازار بعد از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر دولت در کاخ سفید پرداخته است.  در این یادداشت آمده است: کوشنر و منوچین هر کدام شرکتی برای خود تاسیس کردند و نام‌هایی پرآوازه تحت عنوان «آونتی» و «لیبرتی» برای آنها انتخاب کردند. این دو برای جمع‌آوری پول به بازار مالی رفته بودند، بنابراین «صندوق سرمایه‌گذاری عربستان» آنها را پذیرفت و از آنها استقبال کرد.  نویسنده در ادامه با حالت تمسخر می‌نویسد «مبالغی که آنها جمع‌آوری کردند بدک نیست»؛ کوشنر ۲ میلیارد دلار از عربستان گرفت اما منوچین به یک میلیارد اکتفا کرد. 

Page Generated in 0/0081 sec