printlogo


کد خبر: 247830تاریخ: 1401/1/31 00:00
اخبار

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گام به گام  و تدریجی خواهد بود
وزیر اقتصاد با اشاره به تصمیم دولت در حذف تدریجی و گام‌به‌گام ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اینکه با چه گام‌های تدریجی و از چه مقولات و محصولاتی اجرای این سیاست در پیش گرفته شود یا اینکه چه زمانی و چگونه شروع و چه تدابیر جانبی اتخاذ شود که کل اقتصاد را به یکباره تحت تأثیر قرار ندهد، هنوز مورد بحث و تبادل نظر جدی است. 
سید احسان خاندوزی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ حتماً تغییری در وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: حتما در پایان سال ۱۴۰۱ وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلی را نخواهیم داشت اما اینکه با چه گام‌های تدریجی و از چه مقولات و محصولاتی اجرای این سیاست در پیش گرفته شود یا اینکه کی و چگونه شروع شود و چه تدابیر جانبی اتخاذ شود که کل اقتصاد را به یکباره تحت تأثیر قرار ندهد، هنوز مورد بحث و تبادل نظر جدی است. وزیر اقتصاد درباره موضوع قیمت‌گذاری‌ها نیز گفت: ضابطه‌مندی در میزان افزایش قیمت‌های متعارف به معنای اینکه دارای منطق اقتصادی باشد مورد تأکید است و افزایش قیمتی که مبتنی بر منطق اقتصادی باشد را نمی‌توان نفی کرد. 
***
ثبات بورس در کانال 1.5 میلیون واحد
شاخص کل بازار بورس تهران روز گذشته با ۱۱ ‌هزار و ۲۲۱ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۳۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۹ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال و در بیش از ۸۲۱ هزار و ۹۶۱ نوبت معامله شد. در معاملات بورس تهران همچنین بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال و در ۵۶۴ هزار و ۶۷۶ نوبت معامله شد. 
شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۷۹۸ واحد افزایش به ۴۰۰ هزار و ۵۷۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) نیز با یکهزار و ۷۴۲ واحد رشد به ۲۴۹ ‌هزار و ۴۱۲ واحد رسید. شاخص بازار اول ۷ هزار و ۳۴۷ واحد و شاخص بازار دوم ۲۵ هزار و ۲۸۸ واحد افزایش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با 3 هزار و ۶۸۱ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲ هزار و ۵۲۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۷۰۷ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۶۳۹ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۳۳۷ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۹۰ واحد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۷۵ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۲۷۰ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با ۲۵۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۱۹۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۶۸ واحد و توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) با ۱۶۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. 
***
پرداخت سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت
وزیر نفت گفت: طبق محاسبات سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود، در حالی که کل درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته 43 میلیارد دلار بوده است. جواد اوجی گفت: با تداوم روند فعلی، مصرف بنزین و گازوئیل در حال نزدیک شدن به رقم تولید است. 
وی افزود: وزارت نفت وظیفه تولید منابع هیدروکربوری را بر عهده دارد و تلاش می‌کند امنیت انرژی کشور را تأمین کند اما اگر سرمایه‌گذاری مناسبی جذب این صنعت نشود، قطعا با این روند مصرف سوخت در آینده دچار مشکل خواهیم شد. وی تأکید کرد:‌ البته باید به فکر بهینه‌سازی مصرف نیز باشیم و اجازه ندهیم هر چه تولید کرده‌ایم با مصرف بی‌رویه در بخش خانگی و صنایع استفاده شود. بسیاری از نیروگاه‌های ما بازدهی پایینی دارند و میانگین بازدهی نیروگاه‌ها در ایران 37 درصد است، در حالی که میانگین جهانی 48 درصد است. اوجی گفت:‌ طبق محاسبات سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود. در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گاز صادراتی ایران بیش از 35 سنت است ولی گاز مصرفی در داخل کشور زیر یک سنت قیمت‌گذاری شده است. قیمت یک لیتر سوخت مایع نزدیک به یک دلار شده است، حال شما محاسبه کنید در صورت صرفه‌جویی در مصرف روزانه 95 میلیون لیتر بنزین چه میزان درآمد برای کشور به دست می‌آید. وزیر نفت گفت: توسعه اتوبوس‌های گازی و برقی از جمله محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران است. ما برای تهاتر نفت و اتوبوس آماده هستیم و قراردادها تنظیم شده است. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود. 
وزیر نفت افزود: سال گذشته کل صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، ‌فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی درآمدی معادل 43 میلیارد دلار برای کشور به ارمغان آورد. این رقم را با یارانه سوخت به میزان 80 میلیارد دلار مقایسه کنید. این میزان یارانه نباید برای مصرف غیربهینه پرداخت شود، در نتیجه بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله اولویت‌هاست. 
***
تخصیص 3.2 میلیارد دلار ارز ترجیحی دارو در سال قبل
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مطابق قانون بودجه و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت، سقف ارز ترجیحی واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته، 3.2 میلیارد دلار بود که به طور کامل توسط این بانک تامین شد.روند تخصیص ارز مزبور، متناسب با مصوبات مربوط و اعلام اولویت‌های درخواستی از سوی وزارت بهداشت به گونه‌ای بوده که در بهمن و اسفند سال گذشته جمعا بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز به درخواست‌های واصله آن وزارت صورت گرفته است. 
با توجه به اهمیت مقوله دارو و تجهیزات ضروری پزشکی برای کشور، تامین ارز برای درخواست‌های وزارت بهداشت در چارچوب ضوابط مربوط، همواره در اولویت اقدامات بانک مرکزی بوده و هست، و مناسب‌ترین ارزهای در دسترس برای این اقلام اختصاص داده می‌شود. همچنین در فروردین‌ماه سال جاری برای تامین ارز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مدنظر وزارت بهداشت، یک میلیارد دلار اختصاص یافته است. 

Page Generated in 0/0076 sec