printlogo


کد خبر: 247850تاریخ: 1401/2/1 00:00
پس از ۲ سال نمایشگاه قرآن به صورت حضوری برگزار شد
استقبال خانوادگی از ضیافت قرآن

تلاقی ماه مبارک رمضان با رویدادی از جنس امید و آرامش، حسن مطلعی است بر شروع سالی نو در قرنی نو. بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعد از ۲ سال وقفه، 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 به‌ صورت حضوری در مصلای امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. به گزارش «وطن‌امروز»، این رویداد در 45 بخش در بیش از ۴۰ هزار مترمربع فضای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. این نمایشگاه امسال با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» میزبان مردم است. وزیر ارشاد در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: مدتی پیش تلقی‌ام این بود که آیا امکان برگزاری فیزیکی نمایشگاه قرآن پس از گذشت چند سال به علت شیوع کرونا و تعطیلی آن وجود دارد یا خیر که بحمدالله با تلاش و همت صورت گرفته و فروکش کردن کرونا این امکان فراهم شد و امروز شاهد گشایش این رویداد بزرگ معنوی در این مکان هستیم. محمدعلی اسماعیلی بخش ویژه، کودکان و نوجوانان، عفاف و حجاب و... را از جمله بخش‌های بیست‌‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برشمرد. وی درباره همه دستگاه‌ها و نهادهای همراه و همکار در برپایی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه قرآنی داریم که ضمن قدردانی و همراهی همگی آنها امیدوارم در مدت برپایی نمایشگاه قرآن، فضایی معنوی و با نشاط را در انس با قرآن برای مردم ایران اسلامی فراهم کنیم. اسماعیلی همچنین با تاکید بر اینکه خانواده، محور فعالیت‌ها و برنامه‌های امسال این دوره نمایشگاه است گفت: امروز شاهد آغاز به‌کار نمایشگاهی براساس شعار محوری با کمک به قرآن، امید و آرامش در جامعه انقلابی در پرتو دین مبین اسلام هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم بر مشکلات فائق آییم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال نمایشگاه قرآن کریم به نام سپهدار شهید حاج‌قاسم سلیمانی نام‌گذاری و مزین شده است، امید داریم که این رویداد بزرگ قرآنی و معنوی با توسل به خداوند و پیروی از روح بلند و بزرگ ملکوتی سردار دل‌ها به همه اهداف خودش برسد. در نمایشگاه امسال موسسه فرهنگی- هنری منادیان به عنوان یکی از سازندگان انیمیشن، گیم و مستند، در بخش نوجوان بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد و طبق فهرستی که منتشر کرده، برای نوجوانان و جوانانی که از این رویداد بازدید کنند، سرگرمی فراهم می‌کند. 
بخش نوجوانان: بازی سرا؛ در این بخش نوجوانان بازی‌های فاخر ایرانی همچون سفیر عشق، مختار؛ فصل قیام و فرمانده مقاومت نبرد آمرلی را تجربه خواهند کرد. 
بخش مسابقات: در این بخش ۲ نوع مسابقه بین بازدیدکنندگان برگزار خواهد شد. مسابقه نوع اول به صورت fast run خواهد بود. در این سبک از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا به مراحل خاصی از یک بازی برسند. هر فردی زودتر به آن رسید برنده مسابقه است. مسابقه نوع دوم به صورت لیگ بین تعدادی افراد خواهد بود و برنده نهایی جایزه دریافت خواهد کرد.
بخش کارگاه‌ها: در این بخش طبق جدول برنامه‌ریزی کارگاه‌هایی با موضوع سواد بازی، هویت نوجوانان در بازی، مقدمات ساخت بازی و نوشتن طرح بازی با تدریس اساتید نام‌آشنا و حرفه‌ای برگزار می‌شود. 
جشنواره قرآنی کمان (پیش رویداد): این جشنواره پس از پایان نمایشگاه قرآن نیز ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند در زمان برگزاری نمایشگاه با استفاده از کارگاه‌های تخصصی و از طریق سایت زیر نسبت به ثبت طرح اقدام کنند. در پایان نمایشگاه به طرح‌های برگزیده جوایزی اهدا می‌شود و برای ساخت بازی و پویانمایی معرفی خواهد شد. نکته‌ای که در نمایشگاه امسال حائز اهمیت بود، استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی از این رویداد و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره نمایشگاه قرآن در توئیتی نوشت: بخش فرهنگ دانش‌‌بنیان از نوآوری‌های نمایشگاه قرآن امسال در بهار معنویت است. یک کاربر دیگر در توئیتی از زبان مقام معظم رهبری نوشت: وقتی قرآن وارد جامعه می‌شود، حضور قرآن، حلاوت خود را به کام‌ها می‌چشاند. امروز قرآن در کشور ما سیطره دارد. کاربر دیگری در توئیتی راجع به نمایشگاه امسال نوشت: خوبی نمایشگاه قرآن اینه که واقعا نمایشگاه و صرفا یه فروشگاه بزرگ فروش کتاب و تابلو و اینا نیست؛ مثلا چند سال قبل که اینطوری بود آثار درجه یک هنری رو نمایش می‌دادند و بعضی اساتید و هنرمندا هم همون‌جا براتون زنده کار تولید می‌کردند. یک کاربر دیگر به صورت احساسی به مصاف با تجربه خود از نمایشگاه رفته است. او می‌گوید: هر چقدر نمایشگاه کتاب مجردی و با رفقا خوش می‌گذره، نمایشگاه قرآن رو باید با خانواده رفت؛ مخصوصا که افطاری هم همونجا تو حیاط مصلا بخوری. 
یکی از کاربران درباره وجه تمایز این دوره نمایشگاه قرآن نوشته است: «خوبی نمایشگاه قرآن اینه که واقعا نمایشگاهه و صرفا یه فروشگاه بزرگ فروش کتاب و تابلو و اینا نیست؛ مثلا چند سال قبل که اینطوری بود؛ آثار درجه یک هنری رو نمایش می‌دادند و بعضی اساتید و هنرمندا هم همونجا براتون زنده کار تولید می‌کردند».  گفتنی است در این دوره برپایی نمایشگاه قرآن درباره حمل‌و‌نقل عموم مردم تمهیدات لازم با شهرداری تهران دیده شده است. همچنین ساعت کار مترو با افزایش یک ساعت و نیمه در شب‌های رمضان و در شب‌های قدر نیز به صورت ۲۴ ساعته در اختیار روزه‌داران و شب‌زنده‌داران خواهد بود. همچنین معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از افزایش ساعت کاری مترو در ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد و گفت در محوطه نمایشگاه تمهیداتی برای روزه‌داران تدارک دیده شده تا براحتی به غرفه‌ها دسترسی داشته باشند. حمل‌و‌نقل از در شماره یک (شهید قندی) انجام می‌شود و همچنین در سمت خیابان قنبرزاده نیز برای دسترسی بهتر روزه‌داران انجام می‌شود. حامد منیری افزود: همچنین بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در شب‌های قدر یک ساعت زودتر به کار خود پایان خواهد داد. بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0079 sec