printlogo


کد خبر: 247852تاریخ: 1401/2/1 00:00
نگاهی متفاوت به خشونت‌های اخیر رژیم‌‌صهیونیستی در مسجدالاقصی و غزه
عادی‌سازی توحش
عفو بین‌الملل: اسرائیل مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است

گروه بین‌الملل: رمضانی دیگر و باز هم حمله‌ای دیگر به نمازگزاران فلسطینی در محوطه مسجد‌الاقصی در قدس شرقی اشغالی. از یکشنبه این هفته که نظامیان صهیونیست با هدف زمینه‌سازی برگزاری مراسم عید «پسح» یهودیان افراطی به مسجد‌الاقصی یورش بردند تا نمازگزاران فلسطینی را از این مکان مقدس بیرون کنند تا همین امروز، مسجدالاقصی صحنه ظلم و هتک حرمت صهیونیست‌ها است. اگرچه رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز گزارش دادند روسای این رژیم تصمیم گرفته‌اند صحن‌های مسجدالاقصی را از روز جمعه این هفته (فردا) تا پایان ماه مبارک رمضان به روی صهیونیست‌ها ببندند اما واقعیت امر این است که این اقدام صهیونیست‌ها که همزمان با پایان مراسم عید پسح انجام می‌شود، به نوعی از قبل پیش‌بینی می‌شد. البته که رفتارهای تقابل‌جویانه فلسطینی‌ها در صحن و بیرون صحن مسجدالاقصی در قبال اقدام صهیونیست‌ها نیز در کاهش فشار صهیونیست‌ها مثمر‌ثمر بود.
 در این مدت مطابق مقررات اعمال شده از سوی نظامیان صهیونیست، حضور فلسطینی‌های زیر 50 سال در محوطه مسجدالاقصی ممنوع شده بود و در مجموع طی روزهای مختلف چندین هزار صهیونیست افراطی با حضور در مسجدالاقصی حرمت این مکان مقدس را زیر پا گذاشتند. 
در همین رابطه شبکه الجزیره در مطلبی با اشاره به تحولات اخیر در مسجدالاقصی نوشته است: «نکته قابل تامل در توضیح جنایات اخیر صهیونیست‌ها اینکه اکثر سیاستمداران، تحلیلگران رسانه‌ای و مفسران اروپایی- آمریکایی در تحلیل خود بر تنش‌های شدید که ناشی از تلاقی 3 رویداد مذهبی عید رمضان مسلمانان، عید پسح یهودیان و عید پاک مسیحیان است تاکید می‌کنند و رفتار صهیونیست‌ها را در این زمینه چارچوب‌بندی می‌کنند». 
در نگاهی دیگر این رفتار صهیونیست‌ها به عنوان اقدامی در پاسخ به «عملیات انتقام‌جویانه فلسطینی‌ها» در 4 شهر در سرزمین‌های اشغالی تحلیل شده است اما بررسی دقیق وضعیت فلسطین و عملکرد صهیونیست‌ها نشان می‌دهد حقیقت عمل آنها ناظر به مساله دیگری است. 
در ادامه مطلب الجزیره آمده است: «فلسطینی‌ها به شنیدن این نوع توضیحات عادت دارند که اساسا تصویری تحریف شده از یک درگیری مذهبی ارائه می‌دهد که ناشی از ایدئولوژی‌های اسلامگرای سیاسی و عدم تحمل و نفرت آنها نسبت به یهودیان است. مردم فلسطین که اساسا از حق خود برای وجود و زندگی در سرزمین‌هایی که طی قرن‌ها آن را خانه خوانده‌اند دفاع می‌کنند، توسط اسرائیل و متحدان اروپایی- آمریکایی‌اش به‌ عنوان مردمی خشن، نفرت‌انگیز، احساسی، غیرمنطقی و عقب‌مانده برچسب‌زده می‌شوند که به طور مداوم چرخه‌های خشونت را ایجاد می‌کنند. اما در زیر این روبنای ایدئولوژی‌های خیالی اسرائیلی و اروپایی- آمریکایی، سفسطه‌های سیاسی و روایت‌های غیرتاریخی، واقعیت بی‌رحمانه‌ای به نام فتح شهرک‌نشینان استعماری وجود دارد. به این معنا که دلیل حملات اخیر اسرائیل به فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی و غزه همان است که پیش از این هم حملات زیادی را به خاطر آن انجام داده است و حتما دلیل حملات بعدی آنها خواهد بود. این واقعیت انکار‌ناپذیر است که اسرائیل بر اساس حاکمیت استعماری شهرک‌نشینان ساخته شده است». 
الجزیره در ادامه نوشت: «این ایده که اسرائیل به‌عنوان یک دولت- ملت با اکثریت یهودی باید کنترل حاکمیت خود را بر سرزمین تاریخی فلسطین تأمین و گسترش دهد، در بنیان رژیم اسرائیل، صرف‌نظر از اینکه کدام حزب یا ائتلاف در قدرت است، به‌ طور مستمر در سیاست‌های آن نهفته است». آنها در پی این هستند که تاریخ را به نفع خود مصادره کنند و ماهیت فلسطین را تغییر دهند، زیرا حاکمیت آنها بر کل سرزمین تاریخی فلسطین به طور قطعی تضمین نشده و مقاومت فلسطین همچنان بر سر راه آن ایستاده است. این علت و هدف خشونت اسرائیل است. خشونت اسرائیل از پروژه مدرنیته استعماری سرچشمه می‌گیرد و آن را در فلسطین تکرار می‌کند. اگرچه دیدن صحنه‌هایی که پلیس، سربازان، شهرک‌نشینان یا سیاستمداران صهیونیست با خشونت تمام فلسطینی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند دردناک و ناراحت‌کننده است اما دیدن این صحنه‌ها در مرحله بالاتر دردناک‌تر جلوه می‌کند. این اعمال اقدامات خشونت‌آمیز مربوط به امنیت، قانون و نظم یا حفظ وضعیت موجود نیست، آنها افشاگر تلاش اسرائیل برای اعمال حاکمیت عالی اسرائیل بر فلسطین و فلسطینیان هستند. 
پیام این اعمال خشونت‌آمیز این است: اسرائیل آخرین و آخرین قضاوت را درباره مرگ و زندگی فلسطینی‌ها دارد و هیچ عواقب جدی برای اسرائیلی‌ها و هیچ توسل ملموسی برای فلسطینی‌ها پس از تصمیم‌گیری درباره آن قضاوت‌ها وجود ندارد. وقتی این غیرانسانی‌سازی فلسطینی‌ها در رسانه‌های جریان اصلی و گفتمان عمومی در فضاهای اسرائیلی و اروپایی- آمریکایی ظاهر می‌شود، به شیوه‌ای عادی‌سازی چارچوب‌بندی می‌شود. به عنوان مثال، سال گذشته در گزارشی از نیویورک تایمز، تمایل اکثریت اسرائیلی‌ها برای ادامه حمله به غزه اینگونه بیان می‌شود که اسرائیلی‌ها صرفا خواهان یک «نتیجه نهایی» برای «یک وضعیت بسیار ناخوشایند» و «پیروزی قاطع» علیه حماس هستند. 
این آرزو برای رسیدن به قدرت برتر در سراسر سیاست و جامعه اسرائیل رایج است و مدت‌هاست که علنی شده است. تقریبا یک سال پیش بود که اسرائیل در پی حوادث مشابهی که امروز در حال وقوع است، حمله نظامی ویرانگر را به نوار غزه آغاز کرد. این حرکت به سوی حاکمیت عالی توضیح می‌دهد که چرا این همه ویرانی تنها در 11 روز، اکثریت مردم اسرائیل را راضی نکرد. هنگامی که آتش‌بس به اجرا درآمد، نظرسنجی منتشر شده در کانال 12 اسرائیل نشان داد 72 درصد اسرائیلی‌ها معتقدند عملیات هوایی در غزه باید ادامه یابد، در حالی که 24 درصد گفتند اسرائیل باید با آتش‌بس موافقت کند». 
از این رو می‌توان گفت تنها یک راهکار برای مقابله و شکست دادن این خشونت نهادینه و میل به استیلای صهیونیست‌ها بر فلسطین وجود دارد و آن تقویت قدرت  مقاومت در برابر صهیونیست‌ها است.
***
    عفو  بین‌الملل: اسرائیل مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است     
سازمان عفو بین‌الملل با توصیف اسرائیل به دولتی «آپارتاید» اذعان کرد کشتار و شکنجه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و سلب حقوق آنها «جنایت علیه بشریت» است. طبق گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، این سازمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «رژیم آپارتاید تنها بخشی از گذشته نیست؛ این واقعیتی است که میلیون‌ها فلسطینی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اشغالی آن را تجربه کرده‌اند و تا امروز ادامه دارد». این سازمان در ادامه خاطرنشان کرد گزارش‌های مربوط به قتل‌های غیرقانونی، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات‌های دسته‌جمعی را رصد و پیگیری می‌کند. عفو بین‌الملل در پایان گزارش خود نوشت: رژیم آپارتاید جان یک گروه را مهم‌تر از جان گروه دیگر می‌داند و اسرائیل رژیم آپارتایدش را با کشتار، شکنجه و سلب حقوق اولیه فلسطینیان حفظ و تداوم می‌بخشد؛ این جنایت علیه بشریت است و باید خاتمه یابد. از ابتدای ماه رمضان تاکنون نظامیان رژیم صهیونیستی با حمله به مسجدالاقصی و یورش به نمازگزاران فلسطینی صدها نفر را زخمی کرده‌اند. علاوه بر آن و بر اثر عملیات‌های مقاومتی تعدادی از جوانان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

Page Generated in 0/0080 sec