printlogo


کد خبر: 247855تاریخ: 1401/2/1 00:00
دور دنیا

انفجار اتوبوس در ترکیه
رسانه‌های ترکیه‌ای ظهر دیروز از انفجار یک اتوبوس در شهر بورسای ترکیه (شمال غرب) خبر دادند. بنا بر گزارش وبگاه خبری «ینی شفق»، «یعقوب جانبولات» فرماندار بورسا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در این باره گفت، یک‌ بمب‌ دست‌ساز که از دور کنترل می‌شده، در مسیر یک اتوبوس که حامل ۳۰ زندانبان ترکیه‌ای بود، منفجر شده است. جانبولات اضافه کرد در پی این انفجار، یک نفر کشته و 4 نفر مجروح شدند که حال یکی از زخمی‌ها وخیم است. بنا بر گفته فرماندار بورسا، دیگر مجروحان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. وی همچنین خبر داد که وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه برای بررسی این مساله از نزدیک عازم بورسا شده‌اند. جانبولات با «تروریستی» خواندن این انفجار، خبر داد تمام یگان‌های امنیتی به محل اعزام شده‌اند و تحقیقات درباره این اقدام در جریان است. بر اساس این گزارش، انفجار همچنین باعث شکسته شدن پنجره برخی ساختمان‌های منطقه اطراف شده اما آسیبی به غیرنظامیان نرسیده است. طبق گفته منابع خبری، هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفته و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد. 
***
اعتراف رسانه صهیونیستی: 
بامداد هدف حمله سایبری قرار گرفتیم
پایگاه خبری شبکه ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی، دیروز (چهارشنبه ۲۰ آوریل) اعتراف کرد بامداد دیروز هدف حمله سایبری قرار گرفته و به همین دلیل فعالیت آن مختل و از دسترس خارج شده است. بامداد دیروز، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» خبر داد گروهی با نام «الطاهره» پایگاه‌ها و سرورهای رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ۹ رژیم صهیونیستی را هدف حمله سایبری قرار داده است. صابرین نیوز خبر داد این حمله سایبری از خاک عراق و در ساعت ۱:۲۰ بامداد یعنی همان ساعتی که ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به شهادت رسیدند، صورت گرفته است. هر از گاهی، وب‌سایت‌های دولتی، امنیتی، خصوصی و حساس رژیم صهیونیستی در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرند که اغلب منبع این حملات، محرمانه می‌ماند اما به هر حال موجب می‌شود به سرعت حرکت در سراسر فلسطین اشغالی فلج شود و رژیم صهیونیستی را وارد چرخه‌ای از بررسی و جست‌وجو برای یافتن راهی برای حل مشکل حادث شده پیش از تبدیل شدن به یک فاجعه کند. رسانه‌های عبری‌زبان شامگاه چند روز پیش نیز گزارش داده بودند تمام سایت‌های وزارتخانه‌های دولتی رژیم صهیونیستی دچار اختلال شده‌اند و وزرای این رژیم نمی‌توانند سایت‌های دولتی را باز کنند. 
***
فرانتکس:
 شمار پناهجویان در اتحادیه اروپایی به بالاترین میزان رسید
آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپای (فرانتکس) گزارش داد در 3 ماه نخست سال جاری (۲۰۲۲) تعداد مهاجران و پناهجویانی که وارد این اتحادیه شده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به بالاترین سطح رسیده است. تارنمای یورونیوز نوشت: فرانتکس تخمین می‌زند که بیش از ۴۰ هزار مهاجر و پناهجو بین ژانویه تا مارس سال ۲۰۲۲ وارد اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا شده‌اند که ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این آمار به غیر از پناهجویانی است که از اوکراین فرار کرده و از نقاط مرزی اتحادیه اروپایی وارد این اتحادیه شده‌اند. بر اساس گزارش فرانتکس، امسال بالکان غربی محبوب‌ترین مسیر برای عبور مهاجران بوده است و نیمی از مهاجران امسال از این مسیر وارد اتحادیه اروپایی شده‌اند. بسیاری از مهاجران از ترکیه و از مسیر بالکان غربی وارد کشورهای کرواسی و یونان و از آنجا راهی کشورهای شمالی اتحادیه اروپایی می‌شوند. تعداد زیادی از این مهاجران از کشورهای افغانستان و سوریه هستند. فرانتکس همچنین افزود تعداد مهاجرانی که از کانال مانش در فرانسه وارد انگلیس می‌شوند در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۱۹۰ درصدی داشته است. در گزارش یورونیوز همچنین آمده است: تعداد مهاجران غیرقانونی که فرانتکس در شرق اروپا بازداشت کرده بیشترین افزایش را در مقایسه با همه مسیرهای مهاجرتی داشته و ۷۱۴ درصد رشد داشته است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، تاکنون 5 میلیون نفر از جنگ اوکراین فرار کرده‌اند که لهستان نیمی از آنها را میزبانی می‌کند. مجارستان تاکنون نزدیک به نیم میلیون پناهجو را پذیرفته است. 
***
نخست‌وزیر جزایر سلیمان: 
پیمان امنیتی با چین تضعیف‌کننده صلح منطقه‌ای نیست
«ماناسه سوگاوار» نخست‌وزیر جزایر سلیمان در پاسخ به ابراز نگرانی برخی کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند تاکید کرد تصمیم این کشور برای امضای پیمان امنیتی با چین به صلح و هماهنگی منطقه آسیب نخواهد زد. به گزارش رویترز، نخست‌وزیر جزایر سلیمان چهارشنبه در سخنان خود در پارلمان با تایید امضای پیمان امنیتی میان وزیران خارجه ۲ کشور خاطرنشان کرد: تصمیم برای امضای پیمان امنیتی ۲ کشور به صلح و هماهنگی منطقه آسیب نخواهد زد. این اقدام از روزهای گذشته و قبل از سفر هیات آمریکایی متشکل از «کرت کمپبل» هماهنگ‌کننده هند- اقیانوسیه به «هونیارا» پایتخت این کشور، موجب افزایش نگرانی‌های «کانبرا» درباره امکان و پتانسیل حضور نظامی چین در کمتر از ۲ هزار کیلومتری استرالیا شده بود. کاخ سفید پس از دیدار مقام‌های رسمی ۲ کشور آمریکا و جزایر سلیمان در «هنولولو» در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند نگرانی‌های خود را پیرامون «پیمان امنیتی» و خطرات جدی آن برای منطقه آزاد هند- اقیانوسیه مطرح کرده‌اند.

Page Generated in 0/0071 sec