printlogo


کد خبر: 247870تاریخ: 1401/2/1 00:00
مراسم لیالی قدر پس از ۲ سال محدودیت و نگرانی‌های کرونایی، امسال با حضور شهروندان روزه‌دار برگزار می‌شود
شب‌های گرانقدر تهران

شهر تهران همزمان با شب‌های قدر میزبان خانواده‌ها و شهروندان روزه‌دار با اجرای برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی است و نهادهای شهری، دولتی و عمومی آماده خدمات‌رسانی ویژه به عموم مردم در این ماه مبارک و این شب‌های گرانقدر هستند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، لیالی قدر امسال در حالی از راه رسیدکه شهروندان به خاطر کاهش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا و ایجاد ایمنی نسبی با انجام واکسیناسیون، با خیالی آسوده‌تر برای حضور در مساجد و اماکن مذهبی آماده شده‌اند. 
در چند روز گذشته نهادهای شهری، دولتی و عمومی از جمله نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، مترو، سازمان انتقال خون و کمیته امداد، آمادگی خود را برای ارائه خدمات به شهروندان اعلام کرده‌اند به طوری که مانع و نگرانی خاصی در زمینه‌ حمل و نقل و موضوعات بهداشتی و امنیتی برای شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های احیا وجود نداشته باشد و از سوی دیگر شهروندان بتوانند در برخی برنامه‌های اجتماعی همچون اهدای خون مشارکت و حضور داشته باشند. 
 
* آماده‌باش صد درصدی یگان‌های انتظامی و امنیتی
در همین باره رئیس پلیس پایتخت گفت: در شب‌های قدر تا پایان مراسم احیا، یگان‌های انتظامی، ترافیکی، امنیتی و اطلاعاتی پلیس پایتخت در آماده‌باش صد درصدی خواهند بود. 
سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا درباره امکان حضور شهروندان در مراسم لیالی قدر و راهپیمایی روز جهانی قدس با رعایت ملاحظات بهداشتی، به طور حتم در لیالی قدر امسال شاهد حضور گسترده شهروندان در این مراسم خواهیم بود، افزود: در شب‌های قدر گشت‌های انتظامی و ترافیکی در محل‌های تعیین‌شده مستقر شده و در سطح شهر گشت‌زنی هدفمندی خواهند داشت. 
رحیمی افزود: در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مراسم مناجات‌خوانی از ابتدای ماه رمضان با همکاری پلیس پایتخت و مکتب الزهرا با مداحی حاج‌‌محمدرضا و کربلایی حسین طاهری برگزار می‌شود. این مراسم به صورت مستقیم از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود و در آن شاهد حضور پرشور شهروندان هستیم. 
 
* آماده‌سازی فضای ایستگاه‌های مترو
همچنین مدیر ارتباطات و شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از آماده‌سازی فضای ایستگاه‌های امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به ‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندان و مسافرانی که در شب‌های قدر و عید سعید فطر، مترو را برای رسیدن به مصلای تهران انتخاب می‌کنند، خبر داد. 
احسان حامد‌مقدم درباره تمهیدات مترو به ایسنا گفت: با توجه به برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید سعید فطر در مصلای امام خمینی(ره)، عملیات آماده‌سازی ۲ ایستگاه شهید بهشتی و مصلای امام خمینی(ره) در متروی تهران که در مجاورت محل برگزاری این مراسم‌ها قرار دارد در حال انجام است و شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اقداماتی چون بهبود وضع روشنایی، نظافت و نوسازی فضای ایستگاه‌ها به استقبال شهروندان و مسافران شهر زیرزمینی می‌رود. 
وی به تمهیدات در نظر گرفته شده برای جابه‌جایی شرکت‌کنندگان در مراسم‌های مصلای امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان، خدمات مسافری مخصوص هر مراسم در نظر گرفته شده است که افزایش ساعت حرکت قطارهای خط یک برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه قرآن و شبانه‌روزی شدن خطوط داخلی در لیالی قدر از همین جمله است. 
حامد‌مقدم خاطرنشان کرد: برای حفظ امنیت هر چه ‌بهتر شهروندان در این ایام در کنار حضور کارکنان شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه شاهد حضور مستمر پلیس مترو در این ایستگاه‌ها هستیم. 
 
* پویش «ماه من علی» روی سازه‌های تبلیغات شهری
سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور فضاسازی و آماده کردن فضاهای شهری برای گرامیداشت ایام شهادت مولی‌الموحدین علی(ع) و لیالی پرفیض قدر، پویش «ماه من علی» را در قالب طرح‌های فرهنگی، روی سازه‌های تبلیغات فرهنگی و تجاری اکران کرده است. 
این سازمان همچنین طرح‌هایی به شکل کتیبه از اشعاری که در مدح حضرت علی(ع) سروده شده‌اند با ترجیع‌بند «ماه من علی» را نیز در این پویش اکران کرده است. 
گفتنی است علاوه بر این، فتومونتاژهایی از مراسم احیای شب‌های قدر توسط شهروندان تهرانی، بخش دیگری از سازه‌های فرهنگی و تجاری شهر را زینت بخشیده‌اند. 
 
* استقرار پایگاه‌های جذب حامی همزمان با شب‌های قدر
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد نیز از استقرار پایگاه‌های جذب حامی در مجاورت مکان‌های برگزاری شب‌های احیا خبر داد. 
حبیب آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به برنامه‌ریزی کمیته امداد برای جذب حامیان ایتام در هفته اطعام به تسنیم گفت: ولادت امام حسن(ع) تا شهادت حضرت علی(ع) به عنوان هفته اکرام و ایتام نامگذاری شده است. بر همین اساس کمیته امداد نیز به دنبال افزایش تعداد حامیان ایتام تحت پوشش خود است به طوری که از امشب و همزمان با نخستین شب قدر، پایگاه‌های جذب حامی در مجاورت مکان‌های برگزاری مراسم احیا مستقر خواهند شد. 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد ادامه داد: هموطنان، خیرین و نیکوکاران می‌توانند با حضور در این پایگاه‌ها و همچنین ادارات امداد در سراسر کشور نسبت به انتخاب یتیم و همچنین واریز مبلغ به حساب این افراد اقدام کنند. 
آسوده گفت: البته خیرین می‌توانند به صورت غیرحضوری و از طریق سایت اکرام نیز در این کار پسندیده مشارکت داشته باشند و هر مبلغی که مدنظر آنها باشد به صورت مستقیم به حساب یتیم مورد نظر آنها واریز خواهد شد. 
وی در رابطه با پویش «اطعام مهدوی؛ افطاری ساده» در ماه مبارک رمضان گفت: در این پویش نیز شاهد مشارکت بسیار بالای مردم نسبت به سال گذشته بوده‌ایم و در نیمه ماه مبارک رمضان بالغ بر 50 میلیارد تومان در پویش اطعام مهدوی افطاری ساده کمک شده است. 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد همچنین از فعال شدن بالغ بر ۳ هزار آشپزخانه در سطح کشور برای طبخ و آماده‌سازی افطاری خبر داد و گفت: این آشپزخانه‌ها با مشارکت خیرین، گروه‌های جهادی و مراکز خیریه دایر شده است.

Page Generated in 0/0071 sec