printlogo


کد خبر: 247871تاریخ: 1401/2/1 00:00
19 استان در یک شبانه‌روز بدون فوتی کرونا بوده‌اند
نزول آمار فوتی‌های کرونا به زیر 20 نفر در روز

آمار فوتی‌ها «کووید-۱۹» در یک شبانه‌روز به 19 نفر کاهش یافت. همچنین 19 استان در این مدت بدون فوتی بوده‌اند تا روند کاهشی قربانیان کرونا همچنان ادامه داشته باشد. با این حال کارشناسان معتقدند در آینده نزدیک با شرایط ویژه‌ای مواجه خواهیم شد که تنها راه عبور ایمن از آن، تزریق دوز سوم و همچنین دوزهای تقویتی است.
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۰۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و 221 نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۳۹۵ نفر رسید.
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۱۹ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز در کشور به ۱۴۰ هزار و ۸۹۶ نفر برسد.
در این مدت 27 استان کشور مرگ‌ومیر صفر و یک نفر داشته‌اند که در 19 استان، هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران  «کووید-19» ثبت نشده است.
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۹۴۱ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
این در حالی است که هزار و ۲۲۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۶۰۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر 55 شهرستان در وضعیت قرمز، 84 شهرستان در وضعیت نارنجی، 274 شهرستان در وضعیت زرد و 35 شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون تا روز گذشته نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۳۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۵۳ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۵۳ هزار و ۳۱۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
* ۱۴۰۰؛ پرحادثه‌ترین سال وزارت بهداشت
وزیر بهداشت از سال ۱۴۰۰ به عنوان پرحادثه‌ترین سال این وزارتخانه یاد کرد.
بنا به اعلام مهر، بهرام عین‌اللهی در دیدار اعضای فراکسیون پیشرفت و توسعه جنوب کشور اظهار داشت: سال گذشته پرحادثه‌‌ترین سال برای وزارت بهداشت بود. در دوران دفاع‌مقدس ۲۴۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شد اما در کرونا تاکنون ۱۴۰ هزار بیمار جان خود را از دست داده‌اند و این بیماری آثار و صدمات زیادی برای وزارت بهداشت در حوزه منابع و دارو به همراه داشت. در آغاز فعالیت ما، روزانه بیش از ۷۰۰ نفر قربانی و بیش از ۵۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شدند اما با تلاش و مشارکت گسترده مردمی در واکسیناسیون، شاهد کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر و دو رقمی شدن آن در اکثر روزها طی ماه‌های اخیر بودیم.
وی یادآور شد: موج امیکرون در ۴ ماه گذشته در آمریکا تاکنون حدود ۲۰۰ هزار و در آلمان با جمعیت مشابه ایران، حدود ۲۵ هزار قربانی گرفته است اما در ایران حدود ۷ هزار نفر در موج امیکرون جان خود را از دست دادند که عمده دلیل آن، واکسیناسیون مؤثری بود که با کمک مردم بخوبی در کشور انجام شد.
عین‌اللهی با اشاره به سابقه حضور خود در اردوهای جهادی در مناطق محروم کشور تاکید کرد: محرومیت را در مناطق مختلف کشور دیده‌ایم و این محرومیت‌ها فراوان بوده و وظیفه ما است که در جهت رفع آنها تلاش کنیم. یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت، مقابله با پرداخت‌های غیرمتعارف پزشکی است و این خط قرمز ما است.
وی تاکید کرد: افزایش پوشش بیمه همگانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است که مجلس نیز در این زمینه اعتباراتی در نظر گرفته است. امسال حتماً همه افراد فاقد پوشش بیمه باید تحت پوشش قرار گیرند و اقداماتی از سوی سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شده است.
وزبر بهداشت ادامه داد: سه قرارگاه از جمله قرارگاه جمعیت، تقویت شبکه بهداشت و همچنین دارو را در وزارت بهداشت راه‌اندازی و بر حل مشکلات و تقویت این 3 حوزه، تمرکز کرده‌ایم.
 
* محافظت واکسن کرونا از کودکان و نوجوانان
محققان در یک مطالعه علمی، اثربخشی واکسن  «کووید-19» را در دوره‌های دلتا و امیکرون در کودکان ۵ تا ۱۸ ساله ارزیابی کردند.
نتایج مطالعه محققان بیمارستان شیکاگو نشان داد واکسیناسیون  «کووید-19» خطر بستری شدن مرتبط با این بیماری را در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله در طول دوره امیکرون به میزان دوسوم کاهش داد. در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز که با سری اولیه واکسن  «کووید-19» واکسینه شدند، محافظت در برابر بستری شدن مرتبط با بیماری در طول دوره امیکرون کمتر از دوره دلتا بود.
بریا کوتس، پزشک و متخصص مراقبت‌های ویژه در این مطالعه، گفت: «نتایج مطالعه ما اطمینان‌بخش است و نشان می‌دهد واکسیناسیون  «کووید-19» در کودکان و نوجوانان واجد شرایط همچنان در برابر شدیدترین پیامدهای مرتبط با  «کووید-19»، صرف نظر از نوع سویه آن محافظت ایجاد می‌کند».
به گفته محققان، در طول دوره امیکرون، واکسیناسیون خطر بستری شدن مرتبط با «کووید-۱۹» را در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله تا ۶۸ درصد کاهش داد. اثربخشی واکسن در برابر هر نوع بستری مرتبط با  «کووید-19» در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال که سری اولیه را دریافت کرده بودند از ۹۲ درصد در طول دوره دلتا به ۴۰ درصد در طول دوره امیکرون کاهش یافت.
 

Page Generated in 0/0090 sec