printlogo


کد خبر: 247873تاریخ: 1401/2/1 00:00
«سن» اعتیاد به مقطع راهنمایی رسید

با آنکه کشت خشخاش در افغانستان ممنوع شده و این اقدام میزان عرضه تریاک را کاهش می‌دهد اما کارشناسان می‌گویند تبعات چنین اقدامی احتمالا منجر به تغییر الگوی مصرف مخدرات از شیوه سنتی به صنعتی می‌شود به طوری که  می‌تواند مشکلات را در این زمینه بیش از پیش در جامعه افزایش دهد. 
در همین باره، یک پژوهشگر حوزه مواد مخدر اظهار کرد: نخستین تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد مخدر و دومین تاثیر هم افزایش احتمالی عرضه و مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است. 
دکتر صفاتیان ضمن بیان اینکه ورود مخدرهای جدید به کشور اعم از روان‌گردان‌ها و مواد توهم‌زا حدود ۱۰ سالی می‌شود که مطرح است، عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی را در ورود مواد مخدر جدید به ایران موثر دانست و افزود: یکی از دلایل ورود مواد مخدر جدید به داخل کشور، وجود نیاز و تقاضا و کنجکاوی نوجوانان نسبت به امتحان کردن مواد است. 
پژوهشگر حوزه مواد مخدر با بیان اینکه دستگاه‌های فعال در حوزه پیشگیری باید پاسخگوی این موضوع باشند، گفت: اجرایی‌ترین و قوی‌ترین دستگاه در این حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. کمیسیون بهداشت و کمیسیون امور اجتماعی مجلس، وزارت بهداشت، صداوسیما و آموزش‌و‌پرورش نیز از جمله دستگاه‌های متولی در پیشگیری از اعتیاد هستند اما سازمان‌ها آنگونه که باید به وظیفه اصلی خود عمل نمی‌کنند. 
صفاتیان در پاسخ به این سوال که ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان چه تأثیری بر کاهش قیمت تریاک و استقبال افراد از مواد مخدر جدید دارد، گفت: نخستین تاثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان گران شدن مواد و دومین تاثیر هم افزایش احتمالی عرضه و مصرف مواد روان‌گردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است، کما اینکه در حال حاضر قیمت تریاک حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است. 
همچنین سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: نباید بستر‌های پیدایش مواد مخدر صنعتی در جامعه ایجاد شود و در دسترس جوانان قرار گیرد. وی افزود: متأسفانه سن اعتیاد به 10 تا 12 سالگی و مقطع راهنمایی رسیده است که باید به این موضوع مهم توجه ویژه شود.

Page Generated in 0/0059 sec