printlogo


کد خبر: 247879تاریخ: 1401/2/1 00:00
اخبار

ممنوعیت صادرات 4 محصول کشاورزی لغو شد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار لغو ممنوعیت صادرات گوجه، پیاز، سیب‌‌زمینی و بادمجان شدیم که با آن موافقت شد و در حال حاضر صادرکنندگان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
محمدجواد عسکری در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی درباره لغو ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی گفت: عسکرزاده، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به گمرک خواستار توقف صادرات گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و بادمجان شده بود، این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور عمده سرمایه‌گذاران این حوزه با هدف صادرات محصولات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از تولید‌کنندگان به سمت بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی حرکت کرده‌ و در این راستا واحدهای گلخانه، سورتینگ، بسته‌بندی و سردخانه خود را احداث کرده‌اند، عنوان کرد: در هیچ جایی از دنیا به صورت یکباره از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌کنند.
نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان تولید پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و بادمجان نیاز داخلی را تامین می‌کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در نحوه توزیع محصولات کشاورزی شاهد مشکلات و سوءمدیریت هستیم.
***
دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری به شبکه بانکی ابلاغ شد
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای «دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد بر این اساس بانک‌ها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.
 در این بخشنامه صراحتا تاکید شده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل 100 درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و 50 درصد  سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء ۲ بند «الف» تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.
بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
بر این اساس برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول 200 میلیون ریال و به ازای فرزند دوم 400 میلیون ریال و به ازای فرزند سوم 600 میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم به بعد 1.000میلیون ریال پرداخت خواهد شد. 
درباره تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه‌ای به منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند.
***
نخستین واکنش وزارت کار به خبر اصلاح مزد کارگران
معاون وزیر کار با رد هرگونه تغییر در اصلاح مصوبه دستمزد کارگران گفت: افزایش دستمزد کارگری یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم بوده و برای تصویب آن زحمات ویژه و گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان شرکای اجتماعی انجام شده تا این نتیجه حاصل شود.
محمد چکشیان در نشست خبری ستاد اجرایی مراسم گرامیداشت هفته کارگر با تبریک این هفته به کارگران شریف و زحمتکش جامعه کار و تولید، به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت.
وی در پاسخ به سوالی درباره شنیده شدن خبر تغییر مصوبه دستمزد کارگران اینطور بیان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم، افزایش حقوق و دستمزد کارگری است و در این زمینه زحمات ویژه‌ای از سوی تشکل‌های کارگری وکارفرمایی کشیده شده و گفت‌و‌گوها به شکل سه‌جانبه انجام شده است.
وی گفت: همه شرکای اجتماعی در کنار هم بودند و در این باره بحث و گفت‌وگو کردند تا به نتیجه رسیدند؛ ممکن است در این بین سوالات و نقدهایی هم وجود داشته باشد ولی در مجموع همه شرکای اجتماعی افزایش دستمزد را به نفع جامعه کار و تولید و رونق اقتصاد کشور دانستند که از این جهت معتقدم کمک بزرگی به سرمایه‌ها و نیروهای انسانی کشور خواهد بود، لذا تا این لحظه خبری مبنی بر اینکه چیزی تغییر کرده باشد نداریم.
چکشیان درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن کارگری و آمار کارگران ثبت‌نام کرده، گفت: در بحث ساخت مسکن، وزارت راه‌و‌شهرسازی برای احداث ۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای مجموعه بهزیستی که زیرمجموعه وزارت کار قرار دارد، تفاهمنامه‌ای جداگانه امضا کرده و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی هم غیر از مجموعه بهزیستی در قالب تفاهمنامه‌ای مشترک میان وزارت کار و وزارت راه‌و‌شهرسازی به امضا رسیده است.

Page Generated in 0/0060 sec