printlogo


کد خبر: 247896تاریخ: 1401/2/4 00:00
چالش تلوبیونی آمارهای تلویزیون
رضایت مردم از «زندگی پس از زندگی»

نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد سریال‌های «نجلا» و «خوشنام» با ۲۶ درصد مخاطب در رتبه اول و دوم قرار دارند، در حالی که آمار تلوبیون چیز دیگری نشان می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، از میان برنامه‌های افطار سیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و 89.7 درصد رضایت زیاد در صدر برنامه‌های پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار دارد. ویژه‌برنامه‌های افطاری مراکز استانی با 9.5 درصد در رتبه دوم قرار دارد. برنامه «مثل ماه» از شبکه ۳ سیما با ۹ درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با 7.7 درصد، «ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما با 5.3 درصد، «آدم‌های خوب شهر» از شبکه ۲ سیما با 4.2 درصد، «هیوا» (شهرزیبا) از شبکه 5 سیما با 3.2 درصد، «بی انتها» از شبکه نسیم با 2.7 درصد، «ماه ماه» از شبکه سلامت با 2.6 درصد، «چشمه» از شبکه افق با 1.5 درصد و «سر قرار» از شبکه امید با 0.8 درصد بیننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از میان برنامه‌های سحر سیما نیز ویژه برنامه‌های استانی با 10.6 درصد مخاطب و 74.5 درصد رضایت زیاد در صدر قرار دارد. برنامه «ماه خدا» از شبکه یک سیما با 7.3 درصد، «ماه من» از شبکه ۳ سیما با 5.8 درصد، «به افق بهشت» از شبکه ۲ سیما با 3.2 درصد، «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما با 3.1 درصد، «به وقت سحر» از شبکه افق با 1.9 درصد، «قرار بهشت» از شبکه 5 سیما با 1.8 درصد، «سحوری» از شبکه 4 سیما با 1.3 درصد و «نوسفران» از شبکه امید با 1.3 درصد بیننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 
بر همین اساس 29.8 درصد از مخاطبان بیننده برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم از شبکه‌های سیما بوده‌اند که 13.1 درصد این ترتیل‌خوانی‌ها را از شبکه ۳ پیگیری کرده‌اند. ۲۹ درصد مخاطبان نیز شاهد سخنرانی‌های مذهبی سیما بوده‌اند که 12.9 درصد آنها از شبکه 3 پیگیر سخنرانی‌ها بوده‌اند. 26.1 درصد هم برنامه‌های مناجات‌خوانی را دیده‌اند و 9.4 درصد از آنها از شبکه ۳ این مناجات خوانی‌ها را مشاهده کرده‌اند. 
نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریال‌های سیما در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد 74.8 درصد مردم در این ماه مخاطب برنامه‌های تلویزیون بودند. سریال «نجلا ۲» از شبکه 3 سیما با 26.8 درصد مخاطب و 77.1 درصد رضایت مخاطبان در صدر سریال‌های پربیننده تلویزیون در ماه رمضان قرارگرفته است. بر مبنای این آمار در ماه رمضان، سریال‌های «خوشنام» از شبکه یک سیما با ۲۶ درصد مخاطب و 76.4 درصد رضایت مخاطبان و «از سرنوشت چهار» از شبکه 2 سیما با 20.8 درصد مخاطب و 82.9 درصد رضایت مخاطب و «مسافران شهر» از شبکه 5 سیما با 5.5 درصد بیننده، در رده‌های بعدی قرار دارند. 
خبرگزاری مهر اما با طرح گزاره‌ای آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی رسانه ملی را به چالش کشیده است. به گزارش مهر، این آمار از سریال‌های تلویزیونی در حالی اعلام می‌شود که تفاوت فاحشی با آمار تلوبیون دارد. تعداد بازدیدهای تلوبیون معمولا نزدیکی بسیاری با آمار مرکز تحقیقات صداوسیما داشته است و برای همین خود این پلتفرم به شکل روتین به عنوان معیاری برای میزان توفیق سریال‌ها و برنامه محسوب می‌شده است. با این حال در مورد اخیر سریال «خوشنام» که در تلوبیون به اندازه نصف 2 سریال «نجلا» و «از سرنوشت» هم مخاطب ندارد هم‌تراز با «نجلا» و آمار ۲۶ درصد برآورد شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سریال «از سرنوشت» هم که در تلوبیون در جایگاه اول قرار دارد و با اختلاف 200 هزارتایی و نزدیک به ۶ میلیون در صدر قرار گرفته و حتی از «نجلا» هم بالاتر است در رتبه سوم و با مخاطب ۲۰ درصدی قرار گرفته است. 
هر چند میزانی از تلورانس در آمار تلوبیون و مرکز تحقیقات صداوسیما قابل پیش‌بینی است اما عجیب است که این آمار با چنین اختلاف فاحشی رو‌به‌روست و امید است تلاش شود تا خدشه‌ای به آمارهای این مرکز وارد نشود. 

Page Generated in 0/0055 sec